Jump to content
Annons

70-tals keyboard? Eller vad är det?


hammagrella

Recommended Posts

Jag har länge suktat efter det där soundet, som om jag ska vara ärlig (och det ska man väl alltid sa Mamma!) så har jag ingen aning om vad det är för ljud.

Väldigt vanligt mid-70-tal i funky produktioner som "Superstition" med Stevie Wonder eller "Can't fight the feeling" med Mothers Finest (iallafall på lajvplattan).

Ett whackande keyboardljud lixom, låter nästan som man satt en wava på keyboarden.

Vet ni vad jag menar? Och kanske tillochmed hur man kan få in ljudet i sin egen datamaskin 😆 !?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Superstition börjar väl med clavinett. Ett gammalt häääärligt instrument som krånglade mer än det lät men när det lät så var det SWEEET!! Det finns tillsammans med 3 andra fina vintage-keyboards i NI elektrik piano. Låter finfint tycker jag. Logic har oxå ett vst som heter evd6(tror jag). Låter bra det med, finns lite andra skumma ljud i det oxå.

Kolla in någon av dessa eller sök efter Clavinett så finner du nog vad du vill ha.

PS Clavinett spelades ofta med wha-wha DS 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Den synth som användes på Stevies album "Talking book", vilken Superstition finns med på är en minimoog. menar du det där ljudet som kommer in efter trummorna i början? Låter det inte som en clavinet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...