Jump to content
Annons

Skära bort frekvens, gnissel brum osv PLUGG?


Tuckie

Recommended Posts

Hej

Börjar med att berätta att jag är helt ny och bortsprungen i pluggin världen.

JO, jag söker efter någon plugin där jag kan skära bort enkelt tex ett 60 hz brum eller gnissel från en kagge pedal. Jag har försökt med befintlig eq, men att kunna skära bort exakt den eller dessa frekvenser utan att gå miste om intilligande går ju inget vidare.

är det någon slags Fet equalizer jag söker efter? Nån som vet vad jag söker? Tips?

gärna gratis eller billigt också!

Redigerat av Tuckie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

60 Hz brum borde vara enkelt med en parametrisk eq med tillräckligt högt Q-värde.. borde följa med i de flesta musikprogram.

Gnissel är svårare, mer slumpartade frekvenser...Men det kanske går att dämpa tillräckligt så det inte stör? med nåt liknande smalt filter som för brummet, fast vid en högre frekvens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skära bort 60 HZ brum borde din vanliga EQ ändå klara. Vad har du för insällningarpå hi pass filtret, du kan ju ställa så att den skär väldigt snävt. Gnissel från en pedal kan du använda en 1 bands EQ, nothing fancy alltså. Ta ett smalt q-värde och höj gainen, svep tills du hör gnisslet, sänk den frekvensen. Jag tror inte du behöver någon särskild plugg för detta, har inte jag behövt iaf, utan mer jobba med det du har.

Om du börjar gå in på pluggar som säger sig kunna filtrera bort brus osv, så brukar även ljudet bli påverkat på ett negativt sätt. Förlåt om svaret var tråkigt 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skära bort 60 HZ brum borde din vanliga EQ ändå klara. Vad har du för insällningarpå hi pass filtret, du kan ju ställa så att den skär väldigt snävt. Gnissel från en pedal kan du använda en 1 bands EQ, nothing fancy alltså. Ta ett smalt q-värde och höj gainen, svep tills du hör gnisslet, sänk den frekvensen. Jag tror inte du behöver någon särskild plugg för detta, har inte jag behövt iaf, utan mer jobba med det du har.

Om du börjar gå in på pluggar som säger sig kunna filtrera bort brus osv, så brukar även ljudet bli påverkat på ett negativt sätt. Förlåt om svaret var tråkigt 🙂

MVH

Anders

Jag skulle nog satsa på en 1 bands eq även på brummet, för en hipass tar ju bort allt under 60.. Och även över 60, om den inte är så brant.

Får för mig att parametrisk med högt Q är mer "surgical", men man får ju helt enkelt testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skära bort 60 HZ brum borde din vanliga EQ ändå klara. Vad har du för insällningarpå hi pass filtret, du kan ju ställa så att den skär väldigt snävt. Gnissel från en pedal kan du använda en 1 bands EQ, nothing fancy alltså. Ta ett smalt q-värde och höj gainen, svep tills du hör gnisslet, sänk den frekvensen. Jag tror inte du behöver någon särskild plugg för detta, har inte jag behövt iaf, utan mer jobba med det du har.

Om du börjar gå in på pluggar som säger sig kunna filtrera bort brus osv, så brukar även ljudet bli påverkat på ett negativt sätt. Förlåt om svaret var tråkigt 🙂

MVH

Anders

Jag skulle nog satsa på en 1 bands eq även på brummet, för en hipass tar ju bort allt under 60.. Och även över 60, om den inte är så brant.

Får för mig att parametrisk med högt Q är mer "surgical", men man får ju helt enkelt testa!

Hm...såg vad jag skrivit nu, menade det, men skrev fel, tur att någon av oss är med 😉

Är nog ett kaffeintag som behövs känner jag.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skära bort gnissel från en baskaggepedal blir väldigt svårt eller omöjligt att lyckas med utan att det påverkar baskaggesoundet ocksä. Det enklaste sättet att få bort gnisslet är att flrst lyssna om det finns något gnissel från pedalen innan man spelar in den. Om det gör det så brukar det nästa alltid gå att åtgärda med en droppe olja eller två. Ofta är det kullagren som behöver smörjas. Ibland kan även en bit gaffatape vara bra att ha till hands.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom kan lite gnissel vara fantastiskt trevligt i lagom dos. Tänk på alla MIDI-knackare som kämpar med att "skita till det" för att det ska låta trovärdigt.

Visst, men om jag fattade trådskaparen rätt så var inte gnisslet meningen. Klart du kan ha lite gnissel om du väljer att göra det vid inspelningen, och som Ludgo pelle säger, om man inte vill ha det så skall man inte spela in med det, men om allt har hänt så är det mer på tal om att kompromissa och rädda, och då får man börja jobba med EQ osv. Läste om din plugg du rekommenderade Gilbert, är väldigt trött ikväll, men på vilket sätt lyckas den behålla grundljudet opåverkat? Om inte så ser jag inte meningen med att använda den istället för sina händer och öron. Men det är ju bara hur jag tycker om att jobba, lite mer hands on, om jag säger så.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom kan lite gnissel vara fantastiskt trevligt i lagom dos. Tänk på alla MIDI-knackare som kämpar med att "skita till det" för att det ska låta trovärdigt.

Visst, men om jag fattade trådskaparen rätt så var inte gnisslet meningen. Klart du kan ha lite gnissel om du väljer att göra det vid inspelningen, och som Ludgo pelle säger, om man inte vill ha det så skall man inte spela in med det, men om allt har hänt så är det mer på tal om att kompromissa och rädda, och då får man börja jobba med EQ osv. Läste om din plugg du rekommenderade Gilbert, är väldigt trött ikväll, men på vilket sätt lyckas den behålla grundljudet opåverkat? Om inte så ser jag inte meningen med att använda den istället för sina händer och öron. Men det är ju bara hur jag tycker om att jobba, lite mer hands on, om jag säger så.

//Anders

Självfallet så kommer materialet att påverkas men bara när det behövs (i tid) och spektral redigering, är så vitt jag förstått det, det kraftfullaste sättet att ”ta bort” oönskade ljud med minimal påverkan på resterande material. Bäst är förstås att smörja pedalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej å hå.

Gnisslet är borta åtminstonde från pedalen.(smordes strax efter inspelning)

Trixade lite med eqn som finns i cubase fast förstår mig inte på den riktigt. fast är o andra sidan slö i skallen just nu.

Tips på nån ''lättanvänd'' eq?

Tack för alla svar!

Sov gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...