Jump to content
Annons

EMU 0404 USB2 eller Lexicon Omega


nickponcho (oregistrerad)

Recommended Posts

nickponcho (oregistrerad)

Hej!

Jag tänkte sitta hemma och göra lite musik med både audio och midi. Har ett M-Audio Axiom49 och en bärbar och en stationär dator. kommer nopg mest använda den bärbara.

Jag vill ha ett enkelt ljudkort som klarar av 0 Latency när jag spelar på mina VST Instrument. jag behöver inte mic preampar men det gör inget om det finns.

Jag har FW 4pinnars i min bärbara men inget FW kort i min Stationära dator. Så USB2 är väl det som gäller om ingen har väldig motsättningar.

SÅ kom gärna med förslag vad jag skall välja. EMU eller Lexicon ???

MVH

Nick

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Noll-latency finns inte men om du vill ha låg latency (under 3 ms totalt) så ska du köpa ett internt ljudkort till din stationära dator, t ex Audiophile 192. Firewire är snabbare än USB, så om externt så är FW-ljudkort att föredra men USB är ok (ca 8 ms total latency som lägst) så länge det inte visar sig att din dator ”dålig”. EMU 0404 USB är ett mycket populärt USB-kort.

Sök i forumet på 0404 eller ljudkort så hittar du hundratals trådar i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

nickponcho (oregistrerad)

Nu har jag testat båda och EMU 0404 USB2 är solklar vinnare!!!!

46ms latency med Lexicon och 10ms out på EMU 0404 USB2. ROCK N ROLL nu är det trumpreogrammering i realtid igen!!

Och vilka låga brusnivåer det är mickförstärkarna.

Jag måste nog hålla med alla om att detta är det bästa usb2 interfacet som finns!!!

Jag rekomenderar varmt detta interface till alla som vill ha ett bra kort med många funktioner till en billig summa

Link to comment
Dela på andra sajter

nickponcho (oregistrerad)

Jag testade Lexicon och Emu kortet på samma datorer både en bärbar och en stationär. fick samma latency förhållanden på båda

Bärbar:

Lexicon 46ms

Emu 13ms

Stationär:

Lexicon 41ms

Emu 10ms

Så nu blir det test av Hi-Z snart med bas och gitarr.

Hoppas ni har tålamod!

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte köpa mig EMU 0202 USB att ha hemma. jag har Alesis Multimix 8 Firewire redan men den har jag i replokalen. vill ha ett smidigt och litet hemma så jag kan spela in nya ideer osv...

men jag tänkte på en sak. läste readme filen till EMU kortet och där stod det något om att man måste ta bort alla andra ljudkort innan man installerar detta. vad e nu detta? kommer drivrutinerna som jag har installerat till min Multimix att krocka på något sett med EMU USB kortet? finns det någon risk att det inte funkar att ha drivrutiner till 2 olika externa kort? (ett FW och ett USB). kommer ju inte att köra dessa 2 samtidigt såklart.

kör med Macbook OSX Leopard

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske borde bestämma mig för 0404 ändå...låter ju som ett fint kort. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

0404 usb2 verkar vara ett jättebra interface.

Recension och jämförelse:

http://www.digit-life.com/articles2/proaud...u-0404-usb.html

Men en sak som många irriterar sig på är att det inte klarar av uppspelning av wave och Asio samtidigt. Värt att tänka på om man tycker att den funktionen är väldigt viktig. Många mycket enklare interface klarar detta.

Läs mer på det inoficiella EMU forumet:

http://www.productionforums.com/viewforum.php?f=110

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte köpa mig EMU 0202 USB att ha hemma. jag har Alesis Multimix 8 Firewire redan men den har jag i replokalen. vill ha ett smidigt och litet hemma så jag kan spela in nya ideer osv...

men jag tänkte på en sak. läste readme filen till EMU kortet och där stod det något om att man måste ta bort alla andra ljudkort innan man installerar detta. vad e nu detta? kommer drivrutinerna som jag har installerat till min Multimix att krocka på något sett med EMU USB kortet? finns det någon risk att det inte funkar att ha drivrutiner till 2 olika externa kort? (ett FW och ett USB). kommer ju inte att köra dessa 2 samtidigt såklart.

kör med Macbook OSX Leopard

Ska inte vara några som helst problem. Teoretiskt sett borde du till och med kunna använda dem samtidigt då du kör Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

tänkte köpa mig EMU 0202 USB att ha hemma. jag har Alesis Multimix 8 Firewire redan men den har jag i replokalen. vill ha ett smidigt och litet hemma så jag kan spela in nya ideer osv...

men jag tänkte på en sak. läste readme filen till EMU kortet och där stod det något om att man måste ta bort alla andra ljudkort innan man installerar detta. vad e nu detta? kommer drivrutinerna som jag har installerat till min Multimix att krocka på något sett med EMU USB kortet? finns det någon risk att det inte funkar att ha drivrutiner till 2 olika externa kort? (ett FW och ett USB). kommer ju inte att köra dessa 2 samtidigt såklart.

kör med Macbook OSX Leopard

Ska inte vara några som helst problem. Teoretiskt sett borde du till och med kunna använda dem samtidigt då du kör Mac.

sweet.

Skulle vilja få en sak förklarat ang monitor volymkontrollen på kortet.

den är väl till för att ställa in medhörnings nivåerna mellan det som man pluggat in i kortet(det som ska spelas in) med det man spelar upp tex i Cubase men har inget med insignalen att göra va? vill slippa använda directmonitoring i cubase (orka sitta och sänka/höja volymen i cubasemixern för att få bra medhörning). det är i stort sett denna funktion som gör att jag väljer detta kort (om det nu funkar som jag vill). och är typ det enda som saknas och som är dåligt med min Multimix 8 FW.

Redigerat av beat_kitano
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...