Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är i planer för en ny allround dator... Jag behöver ingen skĂ€rm inget tangentbord ingen mus egentligen inget OS heller...

Som vanliga vill dom kunna spela spel och surfa och anvÀnda word och Àven kolla pÄ film pÄ den...men förutom det sÄ vill jag sÄklart kunna göra musik...

Anledningen till att jag vill ha en ny dator Àr att min dator som fortfarande funkar frÄn 2001 börjar hÀnga efter, nÀstan inga nya spel funkar pÄ den och jag mÀrker att den inte orkar med ableton med nÄgra kopior av albino ibland...DESSUTOM sÄ stÀnger den av sig lite hux flux ibland och det Àr ju trÄkigt det med!

Jag har kikat lite pÄ komplett pÄ datorer i delar med intel processor...

typ dom hÀr:

PC i delar - Intel Core 2 Duo E6550, 2048MB, 3850, 500GB, DVD±R/RW 5.995:-

PC i delar - Intel Core 2 Duo E6550, 2GB, 8800GT, 500GB, DVD±R/RW 7.395:-

Det Àr dom som ligger rÀttast i priset för mig, men samtidigt sÄ vill man ju ha nÄgor som hÄller sÄ dÄ kan det kanske vara vÀrt att ta den hÀr:

PC i delar - Intel Core 2 Quad Q6600, 2GB, 8800GTS 512MB, 500GB, 8.995:-

Undrar lite om det finns nÄgra grunder för att den hÀr skulle fungera bÀttre för MIG Àn de andra...

Frost ACM - Rasqal 2 9.995:-

Det Àr ju trots allt en viss prisskillnad mellan dom och det kÀnns som det kan vara dumt att lÀgga pengar pÄ en fungerande och optimerad musikdator som jag ska ha till andra saker Àn musik...

Jag har en vision om att jag köper en dator nu som jag kan ha i 6 Är innan jag kÀnner, "hmm jag kanske ska byta...eller jag kanske klarar mig ett tag till..." För det Àr precis sÄ jag kÀnner mig nu och jag Àr nöjd.

Jag behöver tips...

... pÄ andra datorer.

... pÄ vad man ska tÀnka pÄ nÀr man vÀljer en dator för musik.

... om komplett.se paketen ifall dom Àr kompatibla i sig sjÀlva som dom sÀger.

... om dagens datorprestanda (dubbla+ kÀrnor? vrÀkmycke ram?)

FrÄgor:

Hur rÀknar man hur mcyket mhz/ghz en dubbelkÀrne processor har?

Hur mycket spelar ramminnet in pÄ en musikdator?

Behöver man bra grafikkort till musikprogram, krÀver dom nÄtt?

Vad har ni för datorer?

Annons
Postat

Sitter och filar pĂ„ en artikel till Studio 3-08 om just studiodatorer. DĂ€r gĂ„r vi korfattat igenom det du frĂ„gar om och en hel del annat, samt presenterar ett antal lĂ€mpliga system för olika musikĂ€ndamĂ„l. Det kan med andra ord vara vĂ€rt att vĂ€nta ett tag 😄

Men för att svara lite kort pÄ dina frÄgor:

En dubbelkÀrnig processor med en viss klockfrekvens har tvÄ kÀrnor med den givna klockfrekvensen. En 3,2 gigahertz dualcoreprocessor har alltsÄ tvÄ kÀrnor pÄ 3,2 gigahertz vardera.

Hur mycket betydelse ramminnet har beror pÄ hur mycket du anvÀnder samplingar, spelar in med mera. Kör du till exempel Garritan Personal Orchestra och gör orkesterarrangemang behöver du mycket ramminne, kör du mest mjukvarusyntar Àr det inte lika viktigt.

Även om de flesta tillverkare av musikdatorer ser till att stoppa i hyfsade grafikkort verkar det som att grafikkortens betydelse för musikprogrammen minskar.

Postat
Är i planer för en ny allround dator... Jag behöver ingen skĂ€rm inget tangentbord ingen mus egentligen inget OS heller...

Som vanliga vill dom kunna spela spel och surfa och anvÀnda word och Àven kolla pÄ film pÄ den...men förutom det sÄ vill jag sÄklart kunna göra musik...

Anledningen till att jag vill ha en ny dator Àr att min dator som fortfarande funkar frÄn 2001 börjar hÀnga efter, nÀstan inga nya spel funkar pÄ den och jag mÀrker att den inte orkar med ableton med nÄgra kopior av albino ibland...DESSUTOM sÄ stÀnger den av sig lite hux flux ibland och det Àr ju trÄkigt det med!

Jag har kikat lite pÄ komplett pÄ datorer i delar med intel processor...

typ dom hÀr:

PC i delar - Intel Core 2 Duo E6550, 2048MB, 3850, 500GB, DVD±R/RW 5.995:-

PC i delar - Intel Core 2 Duo E6550, 2GB, 8800GT, 500GB, DVD±R/RW 7.395:-

Det Àr dom som ligger rÀttast i priset för mig, men samtidigt sÄ vill man ju ha nÄgor som hÄller sÄ dÄ kan det kanske vara vÀrt att ta den hÀr:

PC i delar - Intel Core 2 Quad Q6600, 2GB, 8800GTS 512MB, 500GB, 8.995:-

Undrar lite om det finns nÄgra grunder för att den hÀr skulle fungera bÀttre för MIG Àn de andra...

Frost ACM - Rasqal 2 9.995:-

Det Àr ju trots allt en viss prisskillnad mellan dom och det kÀnns som det kan vara dumt att lÀgga pengar pÄ en fungerande och optimerad musikdator som jag ska ha till andra saker Àn musik...

Jag har en vision om att jag köper en dator nu som jag kan ha i 6 Är innan jag kÀnner, "hmm jag kanske ska byta...eller jag kanske klarar mig ett tag till..." För det Àr precis sÄ jag kÀnner mig nu och jag Àr nöjd.

Jag behöver tips...

... pÄ andra datorer.

... pÄ vad man ska tÀnka pÄ nÀr man vÀljer en dator för musik.

... om komplett.se paketen ifall dom Àr kompatibla i sig sjÀlva som dom sÀger.

... om dagens datorprestanda (dubbla+ kÀrnor? vrÀkmycke ram?)

FrÄgor:

Hur rÀknar man hur mcyket mhz/ghz en dubbelkÀrne processor har?

Hur mycket spelar ramminnet in pÄ en musikdator?

Behöver man bra grafikkort till musikprogram, krÀver dom nÄtt?

Vad har ni för datorer?

Vill man ha en dator som utan för mycket kompromisser rÀcker för musikinspelning i sex Är, bör man nog lÀgga mer Àn 10.000 kronor. Av de du lÀnkar till har nog quaden lÀngst livslÀngd. Hur bra dess komponenter fungerar till musik vet jag dock inte dÄ jag personligen kör Mac.

Postat

Oavsett PC eller Mac sÄ e 6 Är pÄ tok för lÄng livslÀngd pÄ en allrounddator

utan nÄgot byte i hÄrdvaruvÀg dÄ de nyare spelen krÀver bÀttre grafikkort hela tiden..

Möjligen kan ett byte av grafikkortet göra datorn hyffsat spelduglig Àven efter nÄgra Är..

Postat

Jag skulle rÄda dig att vÀnta pÄ penryn processorerna som Àr bÀttre Àn dom core2duo och quad som finns idag. Quad Àr givet om du vill att den ska orka med i ett par Är, grafikortet spelar ingen roll vilket du köper, inget av de som finns idag kommer orka med spelen om 6 Är, inte ens dubbla 8800GT men köp ett sÄ kan du spela i kanske 3 Är i alla fall.

Postat
Sitter och filar pĂ„ en artikel till Studio 3-08 om just studiodatorer. DĂ€r gĂ„r vi korfattat igenom det du frĂ„gar om och en hel del annat, samt presenterar ett antal lĂ€mpliga system för olika musikĂ€ndamĂ„l. Det kan med andra ord vara vĂ€rt att vĂ€nta ett tag 😳

Men för att svara lite kort pÄ dina frÄgor:

En dubbelkÀrnig processor med en viss klockfrekvens har tvÄ kÀrnor med den givna klockfrekvensen. En 3,2 gigahertz dualcoreprocessor har alltsÄ tvÄ kÀrnor pÄ 3,2 gigahertz vardera.

Hur mycket betydelse ramminnet har beror pÄ hur mycket du anvÀnder samplingar, spelar in med mera. Kör du till exempel Garritan Personal Orchestra och gör orkesterarrangemang behöver du mycket ramminne, kör du mest mjukvarusyntar Àr det inte lika viktigt.

Även om de flesta tillverkare av musikdatorer ser till att stoppa i hyfsade grafikkort verkar det som att grafikkortens betydelse för musikprogrammen minskar.

SÄ en processor pÄ 3.2 ghz sopm har dubbla processorer blir en 6.4 ghz? Fast den fungerar vÀll lite lugnare?

Det Àr ett litet tag kvar tills jag fÄr loss pengar för det hÀr projektet sÄ...förhoppningsvis sÄ kanske jag hinner vÀnta pÄ tidningen..kanske inte...

Vill man ha en dator som utan för mycket kompromisser rÀcker för musikinspelning i sex Är, bör man nog lÀgga mer Àn 10.000 kronor. Av de du lÀnkar till har nog quaden lÀngst livslÀngd. Hur bra dess komponenter fungerar till musik vet jag dock inte dÄ jag personligen kör Mac.

utan nÄgot byte i hÄrdvaruvÀg dÄ de nyare spelen krÀver bÀttre grafikkort hela tiden..

Möjligen kan ett byte av grafikkortet göra datorn hyffsat spelduglig Àven efter nÄgra Är..

Jag skulle rÄda dig att vÀnta pÄ penryn processorerna som Àr bÀttre Àn dom core2duo och quad som finns idag. Quad Àr givet om du vill att den ska orka med i ett par Är, grafikortet spelar ingen roll vilket du köper, inget av de som finns idag kommer orka med spelen om 6 Är, inte ens dubbla 8800GT men köp ett sÄ kan du spela i kanske 3 Är i alla fall.

Folk har alltid pratat om framtiden och att det kommer att bli sÄ himla mycket mer krÀvande och hej o hÄ och att en dator hÄller bara nÄgon mÄnad sen Àr den ute och man kan lika gÀrna slÀnga den...

Men nu har jag ju faktiskt haft en dator som jag köpt 2001 som fortfarande fungerar... Det kÀnns dock som att komponenterna börjar bli trötta pÄ att snurra nu och saker som att den stÀnger av sig och sÄnt hÀnder...

Jag kunde spela Half-life 2 pÄ min dator nÀr det kom och det var vÀll ÀndÄ ett rÀtt sÄ krÀvande spel för den tiden och dÄ var min dator 3 Är gammal och det var vÀll dags att slÀnga den enligt mÄnga...

Jag mixade mitt slutprojekt pÄ gymnasiet med den hÀr datorn för 2 Är sen, det var i sx 2 med waves pluggar och mellan 16-30 kanaler audio och det gick bra i 9/10 fall och dÄ skulle jag ha bytt ut datorn 1 Är tidigare...

Denna "fantastiska" dator 😉 Ă€r en Fujitsu Siemens Scaleo 600 P4 2.2 GHZ, 512DDR, Geforce ti200, 80Gb hdd...

Det jag har bytt pÄ den Àr, hÄrddisken som pajade strax efter jag hade skaffat mig en 160giggare och flyttat allt till, Ljudkort frÄn soundblaster nÄnting till m-audio 2496 och USB 2.0 pci-kort...

Det som Àr trÄkigt nu Àr att det Àr vissa saker som börjar försvinna som gör att jag inte kan fortsÀtta att uppgradera datorn, typ att det inte finns sÄ mycket AGP grafikkort kvar för att Pci-Express tar över, nÀr jag köpte datorn vill jag minnas att det var rÀtt sÄ nytt med AGP och nu finns det inga Pci kort att köpa typ...I min nuvarande dator har jag IDE HDD och i nya verkar det bara vara SATA...

Jag har inget emot att byta saker och ting pÄ datorn för att fÄ den o funka bÀttre...

Jag kan tex stoppa i dubbelt med ram den dagen jag kÀnner för det, en till hdd, nytt grafikkort osv...

Jag har en liten kÀnsla av att köplust kommer att komma tidigare Àn om 6 Är ÀndÄ...

Det hÀr Àr Systemkraven för Ableton Live 7...vad kommer stÄ hÀr om 6 Är?

(det finns sÄklart andra saker som spelar in, om jag kÀnner för att köra 100 VST pluggar som har dom hÀr systemkraven ocksÄ, samtidigt, sÄ Àr det ju kört!)

Windows: 1.5 GHz CPU or faster, 512 MB RAM (1 GB recommended), Windows XP or Windows Vista, Windows compatible sound card (ASIO driver support recommended), QuickTime 6.5 or higher, DVD-ROM drive

Men ponera dÄ att jag köper en dator med 2.4 Ghz quad processor, 2 gb ram dÀr max ligger pÄ 8gb om jag behöver mer, XP har jag nu Vista skaffar jag den dag det verkar vara stabilt, jag har kvar mitt gamla ljudkort och dÀr finns det ju en uppsjö av olika fina ljudkort att vÀlja mellan...det borde ju klara sig en stund iaf?

Vilken tjötig trĂ„d detta blev 🙂

Men hur som helst...

Kom med förslag pÄ Àndringar av mina tankar....

Hur mycket pengar ska jag lÀgga?

Hur mycket prestanda ska jag satsa pÄ?

Vilken dator av dom jag nÀmnde har mest möjligheter till att uppgraderas?

Vilken dator som jag inte har nÀmnt har mest möjligheter till uppgradering?

Kommer saker som SATA, Pci-Express osv försvinna inom kort?

Postat

Snabbsvar angÄende flerkÀrniga processorer:

Nej, klockfrekvenserna pÄ de olika kÀrnorna lÀggs inte ihop. Den nÀrmaste jÀmförelsen Àr snarare att du har tvÄ datorer pÄ vardera 3,2 gigahertz, Àven om de delar pÄ alla andra komponenter -- moderkort, ramminne, grafikkort osv.

Postat

dessa 2 datorer fĂ„r sĂ€g 8 uppgifter och gör alla upp gifter i2.4ghz takt fast 2 Ă„t gĂ„ngen istĂ€llet för om man har enkel kĂ€rnad processor sĂ„ gör den saker en efter en istĂ€llet för tvĂ„ efter tvĂ„ 😳 ?

(mÀrks det att jag inte hÀnger med?)

Postat

Precis!

Processorn arbetar med "trÄdar", och brukar köra (Ätminstone) en trÄd per program, som lÀggs pÄ olika processorkÀrnor. Det innebÀr att om en process pÄ en kÀrna krÀver vÀldigt mÄnga utrÀkningar pÄverkar det inte processerna pÄ de andra kÀrnorna. Pirates of the Carribean börjar inte hacka om antivirusprogrammet sÀtter igÄng, förutsatt att de ligger pÄ olika processorer.

Postat

Nu skrev Emil "för musikinspelning".

Postat

Nu skrev Emil "för musikinspelning".

Och trÄdskaparen vill ha en allound sÄ oavsett plattform hÄller inte en dator i 6 Är för att spela det nyaste i maxad upplösning..

Man kan klara sek lÀnge om man stÀller ned 3D egenskaperna och sÀker upplösningen,

men hur kul e det egentligen, att hela tiden sĂ€nka kraven pĂ„ grafiken bara för hĂ„rdvarna börja bli Ă„lderstigen 🙂

Postat

Ja, Crysis i 1280*960 Àr ju 1,25 gÄnger roligare Àn Crysis i 1024*768 ...

Eller för att svara pĂ„ din retoriska frĂ„ga: Det Ă€r skitkul för hĂ€lften av grafikinstĂ€llningarna gör ingen synbar skillnad 🙂

Postat

jomen visst Àr det sÄ att man hela tiden har fÄtt dra ner pÄ upplösningar och sÄnt dÀr men inte sÀrskilt ofta för mycket enligt mig... frÄgan Àr vÀll om jag ens i dagslÀget kan spela dom nya spelen med maxad upplösning för dom pengarna pÄ en dator...

om man köper en dator för 10000 idag och uppgraderar den kanske nÄngÄng och sedan köper en till om 3 Är sÄ Àr ju det billigare ÀndÄ Àn att lÀgga 30000 pÄ en dator idag för att kunna vÀnta i 6 Är...

Men om vi slÀpper dom dÀr 6 Ären...och sÀger att jag vill ha en bra allrounddator istÀllet...

Vilken ska jag satsa pÄ i sÄfall?

Kanske en dÀr grunden i den iaf kan hÀnga med bara jag byter grafikkort och lite mer ram?

Vad har ni för datorer? Och vad har ni dom till isÄfall?

Postat
jomen visst Àr det sÄ att man hela tiden har fÄtt dra ner pÄ upplösningar och sÄnt dÀr men inte sÀrskilt ofta för mycket enligt mig... frÄgan Àr vÀll om jag ens i dagslÀget kan spela dom nya spelen med maxad upplösning för dom pengarna pÄ en dator...

om man köper en dator för 10000 idag och uppgraderar den kanske nÄngÄng och sedan köper en till om 3 Är sÄ Àr ju det billigare ÀndÄ Àn att lÀgga 30000 pÄ en dator idag för att kunna vÀnta i 6 Är...

Men om vi slÀpper dom dÀr 6 Ären...och sÀger att jag vill ha en bra allrounddator istÀllet...

Vilken ska jag satsa pÄ i sÄfall?

Kanske en dÀr grunden i den iaf kan hÀnga med bara jag byter grafikkort och lite mer ram?

Vad har ni för datorer? Och vad har ni dom till isÄfall?

Jag skulle hellre satsa pÄ en nÄgot mindre cpu och lÀgga pengarna pÄ snabbare minnen, hdd och grafikkort..

Man mÀrker ingen skillnad pÄ tex 2,4ghz eller 3ghz, men man mÀrker snabbt nÀr man köper snabbare grafikkort..

Sen eju det enkelt att överklocka datorn om man vill ha ut lite extra ur burken :rolleyes:

Jag har 3st PC, 1 Laptop 2 stationÀra (1 allround och 1 musikdator)..

Helt Àrligt tror jag inte ett dugg pÄ att man kan ha en allrounddator som gör allting lika bra,

man fÄr helt enkelt hitta en medelvÀg eller ha flera datorer..

Postat

tja jo den datorn med snabbast processor som jag kollat pÄ har ju 2.4ghz sÄ det blir nog dÀr och inte 3 ghz...frÄgan Àr bara dual eller quad men jag tror jag kör pÄ quad...

samtidigt ur en uppgraderingssynvinkel sÄ Àr det ju kanske bÀttre att satsa pÄ en processor eftersom minnen Àr lÀtt att uppgradera och hdd ocksĚoch Àven grafikkort och a egentligen allt :rolleyes: ...

ja jag letar inte efter en dator som Àr bÀst pÄ allt eftersom jag inte har nÄgra sÄnna krav...det Àr inte nÄgra jÀtteprogram eller sÄ jag pysslar med... men jag vill att det ska gÄ snabbt o smidigt att tex öppna den hÀr datorn samtidigt som jag Àr pÄ internet och kanske har en torrent pÄ samtidigt som jag öppnar ableton vilket funkar nu 5 av 10 gÄnger...

den dagen jag fastnar i musik "pÄ riktigt" och har plats tid och pengar sÄ skaffar jag mig en musik dator en internet dator en dator som alltid Àr avstÀng doch en dator för att kolla upp recept med nÀr jag Àr i köket...men sÄ Àr inte fallet nu sÄ jag kör bara pÄ att skaffa "en bra dator"...

Jag vill ha en bra dator vad ska jag vÀlja dÄ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.