Jump to content
Annons

hjälp med nytt FW ljudkort


Yellow

Recommended Posts

Hej,

Min Phase x24 har krånglat till rejält senaste tiden, och nu funkar den inte alls... jag vill hitta ett ljudkort i ungefär samma klass - prismässigt då...

Jag gör inte så mycket med ljudkortet - men det finns 2 saker som måste finnas - Hörlurer uttag med mycket bra mic (fantommatning) kontakt också.. jag spelar bara in vocals än så länge... så jag vill gärna satsa mer på kvalite ljudmässigt och mindre in/out utgångar för jag behöver inte dem... 1 mic räcker också...

har tittat på focusrite saffire Le men finns det billigare ljudkort som fungerar lika bra tar jag gärna den billigare varianten...

Kör PC Vista på stationär

Och Laptop Macbook Pro / OS X

TACK

Redigerat av Yellow
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder ett Alesis io14 F.w interface och har inte fått det att funka till 100% ännu. Jag har haft tre olika datorer (2laptop och en stationär), en med Vista och två med XP, både intern och pci-firewire krets på datorerna och på ingen har jag en pålitlig ljudfunktion! Programet har varit Sonar Homestudio 6 med senaste uppdatering.

Jag har över 10 års erfarenhet av musikdatorer och jag är nu övertygad om att Firewire inte är ett lämpligt gränssnitt för musik!

//Pudas

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett Alesis io14 F.w interface och har inte fått det att funka till 100% ännu. Jag har haft tre olika datorer (2laptop och en stationär), en med Vista och två med XP, både intern och pci-firewire krets på datorerna och på ingen har jag en pålitlig ljudfunktion! Programet har varit Sonar Homestudio 6 med senaste uppdatering.

Jag har över 10 års erfarenhet av musikdatorer och jag är nu övertygad om att Firewire inte är ett lämpligt gränssnitt för musik!

//Pudas

Det är kanske så att ditt ljudkort inte fungerar som det skall eller helt enkelt inte är bättre? Låter osannolikt att FireWirekretsarna på dina tre datorer är dåliga :rolleyes:😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det kan ju vara sant att det är Alesis-burken som är defekt eller allt Alesis drivrutiner.Ska man dömma av tråden på Harmony-central om Alesis firewire produkter så är man långt ifrån ensam om problem med firewire och då Alesis i synnerhet, tråden är närmare 50 sidor lång!

http://acapella.harmony-central.com/forums...d.php?t=1562285

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett Alesis io14 F.w interface och har inte fått det att funka till 100% ännu. Jag har haft tre olika datorer (2laptop och en stationär), en med Vista och två med XP, både intern och pci-firewire krets på datorerna och på ingen har jag en pålitlig ljudfunktion! Programet har varit Sonar Homestudio 6 med senaste uppdatering.

Jag har över 10 års erfarenhet av musikdatorer och jag är nu övertygad om att Firewire inte är ett lämpligt gränssnitt för musik!

//Pudas

Bortsett från internt (PCI) så är firewire det bästa gränssnittet för ljudkort med det ställer höga krav på hårdvarukonfigurationen i datorn. Det är tyvärr inte alls ovanligt att vissa datorer hel enkelt inte "håller måttet" även om den generella prestandan skulle räcka till.

Sök i forumet på "Texas Instrument", "moderkort", ”Agere” & "chipset", om du inte tror mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att vara pettig lr en skit jävel... men dessa inlägg har absolut inte hjälpt mig alls på vilken ljudkort jag borde titta närmare på ... funkar USB lika bra som FW kort tar jag gärna usb... men det verkar som att FW är bättre hastighetsmäsigt enligt många... jag är ute efter kvalite och det viktiga är det måste ha minst 1 hörlurer anslutning och 1 XLR utgång för att spela in vocals... jag var väldigt nöjd med Phase X24 kortet - fast när jag byte till Vista krånga den till lite från början med sen funkade finnt tills nåndag sen där den sluta fungerar alls... så jag vill gärna ha lite råd om andrar produkter i minst lika bra kvalite...

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bero på att om ditt Phase X24-kort inte fungerar så är risken stor att något annat fungerar lika dåligt då det uppenbarligen är något skumt med din dator. Jag skulle inte våga rekommendera dig att köpa något annat och sedan få skit för det då det inte fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bero på att om ditt Phase X24-kort inte fungerar så är risken stor att något annat fungerar lika dåligt då det uppenbarligen är något skumt med din dator. Jag skulle inte våga rekommendera dig att köpa något annat och sedan få skit för det då det inte fungerar.

ljudkortet har funkat bra i 3 månader med vista nu som sagt... fast en vecka sen sluta den fungerar... jag har även testat kortet på laptop med XP och OS X... de känner heller inte till när jag kopplar in ljudkortet... så jag är ganska säker på att ljudkortet är sönder... och jag skulle absolut inte ge någon annnat skit för det 😕

tittade närmare på följande ljudkort

Apogee Duet ca 5000k

CME Matrix K Firewire ca 1500kr

Digidesign Mbox 2 Mini ca 3000kr

Focusrite Saffire ca 4200kr

Focusrite Saffire LE ca 3000kr

MOTU UltraLite CompactFirewire ca 5700kr

TC Electronic Konnekt 8 ca 3000kr

som det ser ut så är MOTU och Saffire ganska overkill om jag enbart ska spela in vocals? har just nu tyvär ingen extern preamp men kan tänka mig köpa till en senare...

Redigerat av Yellow
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill du ha just ett Firewire ljudkort om datorn ändå är stationär?

behöver inte vara firewire kort som sagt bara den funkar lika bra... jag flyttar mellan min bärbar och stationär... jag har kört med firewire kort och tyckte det funkade ganska bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill du ha just ett Firewire ljudkort om datorn ändå är stationär?

Oavsett laptop eller stationär, är firewire fantastikt bra, OM man får det att klaffa..

Lika illa kan firewire vara om man INTE får det att klaffa..

Själv kan jag bara ösa lovord över firewire, har inte haft en enda incident sen

jag införskaffade mej riktiga firewireinterface, som hanterar Alesis 26io,

Focusrite Liquid Mix och TC Electronic Powercore firewire + hdd, allt bara tuffar på.. 😳

Redigerat av Biran
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan stryka Apogee Duet eftersom det inte har stöd för annat än Mac. Mitt tips är en genomgång av specifikationerna till alla de tilltänkta ljudkorten du listar och leta efter ljudkort som inte kräver en dedikerad FireWire buss samt fungerar både till OS X och Vista. Har läst här i forumet att Vista inte rekomenderas för att skapa musik i men jag tänker inte lägga någon vikt vid att försöka överbevisa dig i detta, det får du göra själv 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan stryka Apogee Duet eftersom det inte har stöd för annat än Mac. Mitt tips är en genomgång av specifikationerna till alla de tilltänkta ljudkorten du listar och leta efter ljudkort som inte kräver en dedikerad FireWire buss samt fungerar både till OS X och Vista. Har läst här i forumet att Vista inte rekomenderas för att skapa musik i men jag tänker inte lägga någon vikt vid att försöka överbevisa dig i detta, det får du göra själv 🙂

Jag håller med ovanstående, inte alla har stöd för både Vista och OSX. Har du annan utrustning som preamps? I så fall tycker jag du satsar på att ha ett pci kort till den stationära datorn och ett billigare firewire kort till laptopen. Med största sannorlikhet kommer du spela in oftare på stationära och pci-korten är bättre än firewirekorten i allmänhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan stryka Apogee Duet eftersom det inte har stöd för annat än Mac. Mitt tips är en genomgång av specifikationerna till alla de tilltänkta ljudkorten du listar och leta efter ljudkort som inte kräver en dedikerad FireWire buss samt fungerar både till OS X och Vista. Har läst här i forumet att Vista inte rekomenderas för att skapa musik i men jag tänker inte lägga någon vikt vid att försöka överbevisa dig i detta, det får du göra själv 😲

Jag håller med ovanstående, inte alla har stöd för både Vista och OSX. Har du annan utrustning som preamps? I så fall tycker jag du satsar på att ha ett pci kort till den stationära datorn och ett billigare firewire kort till laptopen. Med största sannorlikhet kommer du spela in oftare på stationära och pci-korten är bättre än firewirekorten i allmänhet.

jag har ej någon preamps lr något sånt... någon pci-kort du kan rekommenderar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns flera bra, M-audio 2496 (lite gammalt men funkar bra, har själv), EMU 404 (Något bättre ljudkvalitet än m-audios 2469 tycker jag personligen, har haft taskiga drivrutiner men fungerar bra nu), ESI Juli@ (Har ej provat själv men vunnit tester och verkar omtyckt). Dessa kostar alla runt 1000 kr och jag har fått lägre latency och mindre strul med dessa än mitt firewirekort Presonus Inspire.

Vet inte vilket behov du har av ingångar och dylikt men om du inte ska spela in trummor eller liveinspelningar av band så räcker det med de ingångar och utgång dessa kort har. Dock har ingen preamp men en billig premp från t.ex. ART låter bättre än de preamps som sitter på billigare ljudkort. Nån annan kan säkert ge förslag på fler bra pci kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns flera bra, M-audio 2496 (lite gammalt men funkar bra, har själv), EMU 404 (Något bättre ljudkvalitet än m-audios 2469 tycker jag personligen, har haft taskiga drivrutiner men fungerar bra nu), ESI Juli@ (Har ej provat själv men vunnit tester och verkar omtyckt). Dessa kostar alla runt 1000 kr och jag har fått lägre latency och mindre strul med dessa än mitt firewirekort Presonus Inspire.

Vet inte vilket behov du har av ingångar och dylikt men om du inte ska spela in trummor eller liveinspelningar av band så räcker det med de ingångar och utgång dessa kort har. Dock har ingen preamp men en billig premp från t.ex. ART låter bättre än de preamps som sitter på billigare ljudkort. Nån annan kan säkert ge förslag på fler bra pci kort.

Om jag har ett pci kort hur kopplar jag in ett extern Preamp senare om jag tänker skaffa en då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett Alesis io14 F.w interface och har inte fått det att funka till 100% ännu. Jag har haft tre olika datorer (2laptop och en stationär), en med Vista och två med XP, både intern och pci-firewire krets på datorerna och på ingen har jag en pålitlig ljudfunktion! Programet har varit Sonar Homestudio 6 med senaste uppdatering.

Jag har över 10 års erfarenhet av musikdatorer och jag är nu övertygad om att Firewire inte är ett lämpligt gränssnitt för musik!

//Pudas

det är PC/Laptop som inte är lämpligt för firewirekort. iaf i mitt fall. har en Alesis multimix 8 Firewire som strulade hela tiden med min PC/Laptop 1.7 ghz dualcore 1G ram. ibland funkade det någon halvtimme ibland inte alls. Provade att ominstallera allt från scratch kanske 3-4 ggr även hela datorn. tröttnade nu när vi skulle spela in en demo så jag köpte den billigaste Macbooken. funkar sjukt bra. nu har jag en musikdator och en surfdator. så jävla nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är PC/Laptop som inte är lämpligt för firewirekort. iaf i mitt fall. har en Alesis multimix 8 Firewire som strulade hela tiden med min PC/Laptop 1.7 ghz dualcore 1G ram. ibland funkade det någon halvtimme ibland inte alls. Provade att ominstallera allt från scratch kanske 3-4 ggr även hela datorn. tröttnade nu när vi skulle spela in en demo så jag köpte den billigaste Macbooken. funkar sjukt bra. nu har jag en musikdator och en surfdator. så jävla nöjd.

Visst är det så. Bland vanligt hushållsanvändning så är det nog inte många som använder F-W, möjligen lite videofilmande folk! Annars har ju USB tagit över fullständigt.

Därför bryr sig inte pc tillverkana om F-W utan slänger in lite vadsom hällst, mer eller mindre bara för att det ser snyggt ut att det finns i specarna!

För övrigt kan man på div forum läsa att även dom senaste Intel-Macarna har strul med Fire-wire!

//Pudas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittade på en M-Audio USB2.0 ULTRA - någon som vet något om kortet? hur funkar den bra jämnfört med andrar ljudkort vid 2000-4000kr klassen? Blir det en dålig kombination om jag ska koppla den till ett annat mic-preamp senare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...