Jump to content
Annons

Hur mixar en ableton-användare sina låtar?


hlafk

Recommended Posts

Själv tycker jag att Ableton känns lite tanigt när det gäller att göra en slutmix(kanske för att jag är ny?)

Det låter ju bra och sådär men man får inte den där känslan som i cubase då det finns eq på alla spår redan och det är liksom strukturerat på ett bättre sätt för just mixning...

Jag upplever ungefär samma sak nu med Ableton som med Reason att man vill gärna plocka ut det ifrån programmet och ta en omgång i Cubase med alltihopa...

Saknar jag bara vana vid programmet? Eller är det kanske överskattat att mixa mer än vad jag gjort?

Räcker det att småmixa lite och kirra resten i Masteringsdelen kanske?

Hur känner/gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Live har oändligt med möjligheter.

Du kan mast'ra alla spår, till exempel kan du använda Compressor II och EQ Eight. De är de populäraste alternativen, och de finns native i Live.

Ett annat tips för att få allt att låta mer sammanhängande är att sända alla trummor och percussions till en return-channel, och mastra den där.

Hoppas det förklarade lite iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör alltid undvika att " småmixa lite och kirra resten i Masteringsdelen "! Tvärtom så bör man så långt det bara är möjligt att mixa så väl och noggrant som möjligt redan i sitt DAW-program för att sedan mastra så lite som möjligt. Idealet är att slutmixa så pass bra så att mastring i vanlig bemärkelse inte krävs alls. Om man lyckas med detta så krävs det enbart redigeringsåtgärder i mastringsprogrammet men utan att man behöver justera med EQ och/eller andra effekter. Gör så mycket du kan i ditt DAW alltså. Denna princip gäller all slags musik och oavsett vilka program man använder.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade väll tänkt mig att mixa ordentligt i första hand...

Men min tanke var att spela in kanal för kanal så jag har det som riktiga wav spår och börja pilla med det lite mer istället för att sitta med några mjukvarusynthar och lite midi och sådär...

(Vad står DAW för, det är väll sequencer program men jag kan inte lista ut förkortningen?)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag menar väll att bounca spåren så jag får dom inspelade och klara oavsett om det var midi jag skickade till en synth eller om det var midi som skickades till en synth eller om det var några samplingar som spelades...

så hade det ju var trevligt o slippa ha allt det ivägen och bara ha rena audiospår precis som om allt var inspelat "på riktigt"...

Link to comment
Dela på andra sajter

jag menar väll att bounca spåren så jag får dom inspelade och klara oavsett om det var midi jag skickade till en synth eller om det var midi som skickades till en synth eller om det var några samplingar som spelades...

så hade det ju var trevligt o slippa ha allt det ivägen och bara ha rena audiospår precis som om allt var inspelat "på riktigt"...

markera spåret du vill bounca med loop grejen högst upp, sola spåret, file / export, vips! klart

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...