Jump to content
Annons

Datorbygge - Vilket ljudkort?


Gling

Recommended Posts

Hej.

Håller på att snickra ihop ett datorbygge. Datorn kommer jag använda till det mesta, musik, film, spel och gärna lite hemmastudio.

I dagsläget sitter jag med ett Audigy 2 ZS, vilket fungerar hyffsat med de inspelningssaker som jag håller på med.

Och det är inspelning av gitarr, via min skiteffektbox, men vill gärna kunna koppla gitarr direkt in i ljudkortet och köra effekter via Guitar rig 3 osv.

Har även en midiklaviatur, EMU Xboard 49 som jag sitter och plinkar på diverse VSTi i diverse program med. Denna kopplas in via USB. Märker att mitt Audigy 2 ZS här sackar om jag spelar för många noter för snabbt samtidigt. (jag är väldigt dålig på det här med latencys och allt omkring).

Därför konsulterar jag er, när jag nu ska bygga en dator för 15 000 kr, vilket ljudkort jag ska välja så att jag kan fortsätta leka med gitarren och midiklaviaturet till datorn. Är intresserad av att lära mig mer om hemmainspelning, men att ha någorlunda tekniska förutsättningar är ju inte fel.

Kan tänka mig att lägga upp till 2000:- för ett ljudkort, men det får gärna vara billigare. Det är ett internt jag är ute efter. (antar jag?)

Vill helst av allt att ljudkortet ska fungera att spela spel med, och koppla in till mina 4.1 datorhögtalare.

Dock kommer moderkortet till mitt nya bygge ha ett integrerat ljudkort som fungerar ypperligt till spel, musik, film osv. Så ett ljudkort som bara är ägnat för studio fungerar också, (förutsatt att det inte krockar att ha 2 ljudkort aktiva.)

Tänker köra en dualboot på datorn, XP och Vista 64. Har förstått att det är i XP jag ska leka med studioprogrammen.

Snälla, hjälp mig i djungeln! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Usb:

M-audio fast track usb (följe med mjukvara för den som spelar gittar.) 995kr på 4sound

Firewire:

PreSonus Inspire 1394. 1495kr

Pci(intern):

E-mu 0404 PCI. 995kr

billiga bra förslag :rolleyes:

Men m-audion har jag hört har dålig mic förstärkare.

Mvh Skogholm

Redigerat av Skogholm
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Juli@ frå ESI. Du kan vända på kortet så du kan välja mellan balanserad trs eller obalanserat rca. Wham bang, in med guran bara. Kostar dessutom "bara" ca 1100kr. Har den själv och har inget att klaga på.

Mvh/Pål

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...