Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag har precis börjat med lite truminspelningar, och använder för tillfället bara två mickar, en till kagge och en till överhäng ( mest riktad mot virveln ). Kablarna jag använder är en Proel DieHard och en som jag inte vet var den kommer ifrån, men jag tror ärligt talat att den kommer från Clas Ohlsson 😕 Jag upplever att jag får en ganska svag inspelningsnivå på överhängsmicken när jag spelar in, och detta tror jag beror på den usla kabeln.

Nu vill jag veta, hur viktiga är mikrofonkablarna? Ska man offra pengar på att köpa typ Proel eller något annat dyrare märke, eller går det bra med typ SSSnake-kablar från Thomann?

Dela gärna med er av egna erfarenheter !!

//Bodin

Annons
Postat

Hel och ren räcker.

Men det finns liksom tre nivåer:

- rena leksaker

- användbart

- extradyrt

Användbart lönar sig att satsa på.

Bättre kontakter som håller.

Dragavlastning på kabeln så det inte blir kortslutning om man drar i den. (Satt till exempel en snake jag köpte - resultat en uppbränd mick som fick gå tillbaka till fabriken i tyskland för lagning).

Själv gör jag numera alltid kablarna själv. Köper svarta Neutrik-kontakter med guld (snyggt alltså, egentligen lite sämre än silver).

Sen finns det såna där superkablar, men det silverkablar o teflonisolering med mera, ju dyrare desto bättre. Inte värt det säger jag.

Gunnar

Postat (redigerat)
  trombonisten sa:
Hel och ren räcker.

- rena leksaker

- användbart

- extradyrt

Dragavlastning på kabeln så det inte blir kortslutning om man drar i den. (Satt till exempel en snake jag köpte - resultat en uppbränd mick som fick gå tillbaka till fabriken i tyskland för lagning).

Själv gör jag numera alltid kablarna själv. Köper svarta Neutrik-kontakter med guld (snyggt alltså, egentligen lite sämre än silver).

Sen finns det såna där superkablar, men det silverkablar o teflonisolering med mera, ju dyrare desto bättre. Inte värt det säger jag.

Gunnar

Okej, tack för svaret!

Vad tycker du om Proel DieHard då? Extradyrt eller användbart? (Kostar 260spänn för fem meter....)

Redigerat av TacoBodin
Postat
  TacoBodin sa:
  trombonisten sa:
Hel och ren räcker.

- rena leksaker

- användbart

- extradyrt

Gunnar

Okej, tack för svaret!

Vad tycker du om Proel DieHard då? Extradyrt eller användbart? (Kostar 260spänn för fem meter....)

Proel ligger väl i samma klass som HOSA - dvs i användbart-kategorin... 😉

Postat
  Claes sa:
Proel ligger väl i samma klass som HOSA - dvs i användbart-kategorin... 😉[...]

Okej, tack.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.