Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Undrar om någon av Kurzweils syntar finns emulerade i någon syntplugg? Verkar ju vara en favorit bland många hårdvaru-nissar, hade varit roligt att testa.

• 3 veckor senare...
Annons
Postat

Tjena!

Jag tror inte den finns. Jag letade som fasen för något år sedan efter en sådan men hittade inte ett skit. Skulle verkligen behöva en sådan. Har massa gamla låtar till K2000 som vore kul att höra med originalljuden igen.

Säg till om du hittar något!

/M

Postat

Knappast troligt! Och detta beror på att en sådan plugg skulle bli exceptionellt komplicerad. Själva ljudmotorn som Kurzweil använder heter V.A.S.T och den blandar i sin tur dom flesta befintliga synthesmetoder. PCM, FM. Subtractive samt additiv synthes i samverkan med komplicerade algoritmer. Man skulle kunna säga att en K2xxx är den digitala motsvarigheten till en modulärsynth med moduler och patcher och allt..

Men som tur är så kan du hitta en begagnad K2xxx för väldigt lite pengar i dag. 1992 köpte jag min monstersynth. En K2000S med "hela" 32 MB ram, samplingsoption samt en "jättestor" SCSSI-hårdisk på hela 100 MB. Om jag inte minns helt fel så fick jag punga ut med 32.000:- för kalaset, en sådan synth får du lätt för cirkus 6.000:- i dag och på köpet får du ett underbart MIDI-keyboard med kontrollerfunktioner och allt..

Lite mer om VAST http://www.sweetwater.com/expert-center/glossary/t--Vast

Ta gärna en till på K2000 manualen så förstår du dess komplexitet. http://www.kurzweilmusicsystems.com/LegacyDownloads.php

När jag köpte min K2000 så följde det med 2 riktigt feta manualer som säkert vägde 1 Kg tillsammans 😳

Postat

Ja - manualerna är så groteskt stora, att jag knappt orkade öppna dem, annat än i nödfall... 😏

Själv skaffade jag de två ROM-optioner som fanns, 32MB RAM (30-pin SIMM = DYYYYRT 🙂 ), intern hårddisk men skippade samplingsoptionen, eftersom jag insåg att det fanns många andra som hade mer tid än jag och som tycker att samplingsjobb är roligare än jag tycker...

Den är faktiskt fortfarande inte alls illa - och klaviaturen är riktigt trevlig också, så den används som huvudklaviatur i mitt krypin. 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

Det var ju synd. Men kan den verkligen vara så komplicerad att den inte går att simulera i en modern dator?!

pme (oregistrerad)
Postat
Det var ju synd. Men kan den verkligen vara så komplicerad att den inte går att simulera i en modern dator?!

Nej. Knappast den är helt digital så det är bara att göra. Men det är nog inte så lätt utan kurzweils godkännande.

Postat (redigerat)

Knappast, även Kurzweil-synthen bygger ju på mjukvara och jag tvivlar väldigt mycket på att processorerna i den var kraftfullare än dagens datorer... ☺️ Så frågan är väl dels om Kurzweil själva har haft intresse av att dela med sig av koden, vilket de knappast har något intresse av. Och dels om någon utomstående försökt återskapa just Kurzweils syntesmetoder mha något program. Och om samplingarna finns att tillgå nånstans.

Det skulle förvåna mig om man inte kan fixa det mesta i nåt av de modulära synthsystemen som finns som mjukvara, t.ex. Reaktor...

Edit: Sen är väl frågan om det är värt besväret att försöka efterlikna en gammal 90-talssynth...? 😄

Redigerat av android
  • 1 år senare...
Postat

Väcker denna tråd igen då jag letar efter en plugg som motsvarar denna fantastiska synth/sampler. Har testat en del VSTi såväl shareware som kommersiella men antingen låter de skit eller så är alla medföljande ljud superkomplexa och oanvändbara. Är inte intresserad av att ha 10 olika pluggar utan vill alltså ha EN plugg som kan matcha K2000 dvs:

- Medföljande ljud/patcher är användbara.

- Kraftfulla synthesmetoder, gärna med waveshaper och liknande för brutala industriljud

- Möjlighet att ladda egna samplingar

- Smidigt användarinterface

Någon som kan rekomendera något att titta närmare på? Eller ska man köpa en k2000 istället (beg priset är ju idag ljusår från nypriset)?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.