Jump to content
Annons

"Compa" sång i Pro Tools ?


aolsson

Recommended Posts

Håller på och ta fram ett workflow för att ”compa” sång i Pro Tools och undrar om det finns någon här på forumet som har jobbat fram något vettigt och snabbjobbat arbetsflöde.

Om du inte vill lägga upp något här, PM’a mig då gärna..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hej.

jag lägger upp runt 8 kanaler för tagningen, för att kunna jobba så snabbt som möjligt delar (😎 jag upp strofer i regioner i ett ganska tidigt skede, och mutar (ctrl-M) de så att jag bara lyssnar på det spår som läggs för tillfället...

alla dessa går till samma aux med samma signalhantering och medhörningsinställningar...

när vi har tagningar så att det räcker....lägger jag upp 2-4 spår dit jag kopierar ner de strofer/regioner/tagningar jag tycker låter bäst...

på vissa saker vill jag ofta ha dubbningar och har därför flera spår till leadsång, och för at överlappningar skall kunna ske smidigt...

det "jobbiga" är lyssna sig fram till den rätta tagningen...

jag arbetar så här:

- loop playback

- alla leadkanaler till samma aux så att allt får samma bearbetning

- alla regioner är mutade initialt och avmutas med ctrl-M vid lyssning efter "rätt" ord/strof

- är tagnngen ok, kopierar jag ner den till leadspåret, alt-dra

- när allt är nerflyttat skapar jag nya playlists på alla compkanalerna och har kvar allt mutad för säkerhetsskull. sen flyttar jag upp alla mina leadgrejer som skall användas på dessa...

- alt. inaktiverar jag "sångtagningskanalerna", och gör de "osynliga" för att inte kom upp i mina limiterade 32 LE-kanaler =)

det blir mycket ctrl-M, B, och alt-dragningar när jag compar...

kanske finns smidigare sätt men detta funkar för mig...

man kan växla mellan spåren med Ö och bara lyssna på ett i taget också, men jag vill kunna arbeta fortare och mutade regioner är sexigt i min värld... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har pillat lite på just lyssningsdelen och det finns alternativ även om jag själv nog tycker att det du gör är smidigare..

- Markera ett stycke, tryck ”ctrl + 5” (för solo baserad realtids scrub), funkar tyvärr det inte i loop, så man måste trycka mellanslag för att stoppa och trycka ”ctrl+5” för att spela igen.

- Ha färgpaletten uppe för att klassifisera tagningen (röd suger, grön ok typ) alternativt muta regionen den om den suger..

- Tryck sedan ”Ö” eller ”P” för att gå till nästa spår/tagning..

- "ctrl+5 osv..

För att sedan flytta de ”gröna” tagningarna till ett nytt spår:

Som du säger så kopierar men med ”alt”... men håller du även ned ”ctrl” (Mac) så kan du inte av misstag flytta i tid.

Du kan med fördel använda dig av ”smart tool”, och om du gör om handen till ”separation” ger det ännu mer frihet..

Så tillsammans med ”selector” (på överdelen av regionen) och grabber/separation (på under delen av regionen) och ctrl+alt så blir hopsättningen ännu något enklare..

Observera att command (mac) frikopplar ”selector” verktyget mot ”griden”, om du vill markera utan att de ”låser” till bars & beats.

Sorry, har ingen PC i närheten så jag kan bara peka på mac kommandon...

det blir mycket ctrl-M, B, och alt-dragningar när jag compar...

kanske finns smidigare sätt men detta funkar för mig...

man kan växla mellan spåren med Ö och bara lyssna på ett i taget också, men jag vill kunna arbeta fortare och mutade regioner är sexigt i min värld... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

hej igen...

njae, jag är mer inne på mute'ade regioner...

självklart är det smart tool som gäler alltid, och självklart ctrl om det behövs, men oftast är regionen "lite låst" även vid alt-dragning.

det enda som är jobbigt är om man vill ha kvar en del mute'ade regioner i sin aktiva playlist. markerar jag upp flera regioner för att göra multipla crossfades (ta bort klick o skit), så blir alla mute'ade regioner automatiskt hörbara igen...

glömmer man detta, och fortsätter med ngt annat (d.v.s. man glömmer undo'a sitt misstag, så är det bara att lyssna igenom igen och börja muta... fy bubblan 😳 )

för lite enklare editering vid senare tillfälle så kopierar man inte ner regioner man vill ha, utan flyttar ner de, så att luckor uppstår, på så sätt vet var ju exakt var regionen/strofen kommer ifrån, kan bli meckigt att se om det är enstaka ord, eller ibland bara bokstäver man använt såklart... men man kan få en hint, så slipper man lyssna igen om det inte känns bra efter en första mix, OCH det underlättar vid eventuell dubnin, så at man inte råkar ta exakt samma bit igen, då blir det ju ingen dub direkt, bara +3dB...

jobbar jag med playlists, så stannar ju markeringen kvar på samma sample vid ex ctrl+C eler ctrl+X, skifta till ny playlist och 'pejsta' på samma ställe i ny playlist. smidigt och organiserat, men inte överskådligt.

...dock bra om man har ont om spår...

När jag har hållt kurser i pro tools, har jag märkt att detta inte alls är bra för nybörjare, de uplever det som rörigt och stökigt, och förstår inte i vilken playlist de är, och blir förvirrade...

Deta skall kännas som att man sorterar strumpor 😆... 'överblickbart', och organiserat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...