Jump to content
Annons

Hjälp med gitarr effekt!


AlexLi

Recommended Posts

hejsan. Jag har en fråga som ni alla bergis hört MASSVIS med gånger.

Det är så att jag har införköpt mig guitarrig 3 och jag har pillat ett bra tag men får inte tag i någon "maffig" dist.

Det saknar tryck. Har någon någe tips på hur man ska göra eller tips om något annat program eller dylikt.

Ljudkord jag har : M-audio fast-track USB

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hejsan. Jag har en fråga som ni alla bergis hört MASSVIS med gånger.

Det är så att jag har införköpt mig guitarrig 3 och jag har pillat ett bra tag men får inte tag i någon "maffig" dist.

Det saknar tryck. Har någon någe tips på hur man ska göra eller tips om något annat program eller dylikt.

Ljudkord jag har : M-audio fast-track USB

Nu vet jag inte riktigt vad du är ute efter helt, men vill du ha riktigt feta grejer bör du dubba snortajt och använda mindre dist än vad du tror på varje tagning. Precis som med riktiga förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att lyckas med Oves tips nummer 1 kan du behöva en DI-box som höjer gitarrens signal till inline signal.

Själv använder jag AmpliTube 2, en plugg som jag tycker låter väldigt bra, men vill jag ha maximalt "kräm" kopplar jag ändå in en Ibanez SM7 Smash Box - en gitarrpedal helt enkelt.

Ett annat tips kan vara att spela med s.k. "drop D stämning" - en alternativ stämning där den lägsta E-strängen är nedstämd till D.

Om du vill feta upp gitarrsoundet ännu mer kan du förutom att dubba identiskt spela samma ackordföljd i olika inversoner eller i olika positioner på halsen.

Dubbningar ger bra effekt om du panorerar höger, vänster och mitten. Reverb gör sig inte särskilt bra när det gäller riff och ackord(i mitt tycke) och samma gäller delay.

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan. Jag har en fråga som ni alla bergis hört MASSVIS med gånger.

Det är så att jag har införköpt mig guitarrig 3 och jag har pillat ett bra tag men får inte tag i någon "maffig" dist.

Det saknar tryck. Har någon någe tips på hur man ska göra eller tips om något annat program eller dylikt.

Ljudkord jag har : M-audio fast-track USB

Det du snackar om med att sakna tryck känner jag igen mig i med digitala prylar. Man får inte alls den där punchen man får i en ordentligt rör-stack. Och ändå så tycker jag att mina chops är väldigt stränga och tajta. 😉

Andra saker du kan göra är som killen över mig sa; tjockare strängar, dubba gitarrerna väldigt tajt.

Som en vis man en gång sa på det här forumet:

När du lyssnar på metal (antar att det är någon slags metal-dist du är ute efter) och tror dig höra feta gitarrer så är det förmodligen en äckligt tajt distad bas du hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Ska testa alltihopa.

Kom på en sak jag glömde nämna.

Gitarren jag spelar på har humbuckers som är passiva. Så jag kan inte köra med vanlig line-kabel så jag kör med en XLR-kabel(heter dem så?). Om jag köper någonslags DI-box eller dylikt som boostar signalen, tror ni jag kommer få ett bättre ljud? Samt vet ni någon bra, billig DI-box som säljs på tex. jam eller musikbörsen?

Sen undrar jag även kanske om det finns någon överdrivet snäll själ med guitarrig3 som kanske kan ta bara ett av mina gitarr tracks och kolla om det är möjligt att få till någon bra dist över huvudtaget. Jag skulle bli sjukt tacksam! 😆

Redigerat av AlexLi
Link to comment
Dela på andra sajter

Amplitube 2 fixar det du vill ha. GR3 är bra för blues, akustiskt, dock inte metalstuk som Disturbed och Godsmack. Det tycker jag åtminstone. Prova AT2 är ett tips.

Ofta blir ljudet lite "vasst" och digitalt med mjukvara men det fixar du med t.ex Trackplug med EQ och compressorerna där. Där kan du också fixa lite mer attack på ljudet och klämma åt alla dubbar så det blir tight. Good luck! 😉

Redigerat av Antipolitik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag har hittat sjukt bra dist i GR3. Kanske den bästa jag hört. Har i och för sig fått tweaka en hel del själv för att få det ljud jag vill ha och så använder jag HQ (high quality). Det gör stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...