Jump to content
Annons

MIDI strular i Cubase


Andréas Hall

Recommended Posts

Hej hopp

När jag försöker spela MIDI i Cubase 4.1.1 så är det som att alla toner hänger sig, de slutar inte klinga när jag släpper tangenten. Vad kan det vara som är fel? Har testat att installera om drivrutinen till MIDI-keyboradet som går via USB:n, men det hjälpte inte. Ibland får Cubasen inte heller någon signal från keyboradet...

Mvh

Andréas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad är det för märke på Usb-keyboarden?

När jag hade problem med MIDI-klaviaturet, inte USB utan en äldre modell, så var det för att jag inte hade keyboarden påslagen samtidigt som datorn startades. Har du testat att ha USB-keyboarden igång hela tiden? Eller är det så automatiskt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en Midistart-2 (MidiTech), har testat att starta om datorn, Cubase och keyboradet och det har inte hjälpt. Testade att installera om Cubasen, med den uppdatering som jag körde senast och nu har MIDI-kontakten helt slutat att fungera. Nu får jag inte fram någon signal alls...

Så jäkla frustrerande... 😆

Redigerat av Andréas Hall
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet hur det är med midi och usb krångel men jag vet inte riktigt vad det kan vara. 😄

Men jag har nästan samma problem. Jag kör Cubase och har Miroslav Philharmonic som VSTi-plugg. Och när jag väljer tex. att kanal 1 i Philharmonic skall gå till midikanal 1 i Cubase så funkar det fint. Men när jag väljer att även midikanal 2 skall använda kanal 1 från Philharmonic så hänger tonerna upp sig och allt grötar ihop sig. Någon som tror sig veta vad det kan vara?

Jag vill göra detta eftersom jag vill kunna använda samma instrument till två kanaler och på så sätt få fler kanaler än de 16 som finns att tillgå i Philharmonic.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Vet hur det är med midi och usb krångel men jag vet inte riktigt vad det kan vara. 😄

Men jag har nästan samma problem. Jag kör Cubase och har Miroslav Philharmonic som VSTi-plugg. Och när jag väljer tex. att kanal 1 i Philharmonic skall gå till midikanal 1 i Cubase så funkar det fint. Men när jag väljer att även midikanal 2 skall använda kanal 1 från Philharmonic så hänger tonerna upp sig och allt grötar ihop sig. Någon som tror sig veta vad det kan vara?

Jag vill göra detta eftersom jag vill kunna använda samma instrument till två kanaler och på så sätt få fler kanaler än de 16 som finns att tillgå i Philharmonic.

/M

Antar att det går att använda just 16 kanaler för att det inte finns mer...? Tror inte det där funkar, men nån som är smartare kanske har en annan åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hopp

När jag försöker spela MIDI i Cubase 4.1.1 så är det som att alla toner hänger sig, de slutar inte klinga när jag släpper tangenten. Vad kan det vara som är fel? Har testat att installera om drivrutinen till MIDI-keyboradet som går via USB:n, men det hjälpte inte. Ibland får Cubasen inte heller någon signal från keyboradet...

Mvh

Andréas

det låter som om sustain har fått för sig att vara på. har du en sustain pedal ikopplad?

memphis: extrem konstigt inlägg... du kan ha 16 midi SPÅR som spelar sexton olika kanaler i philarmonik. vill du ha flera instrument (och kanaler) från philarmonik (jobbar du med avancerade partiturer till wagner liknande musik??) får du starta en ny plugg. från ditt inlägg går ej att förstå om midikanal är lika med midispår, nu gissar jag bara vad du försöker säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...