Jump to content
Annons

Ljudkortsfråga


GiBBAN

Recommended Posts

Hej.

Är ny på detta forum men det verkar ju vara av fin klass.

Jag har länge kört med vanliga Soundblaster ljudkort eller som senast, ett Hercules Fortissimo II.

För ett år sedan köpte jag ett Delta 66 och tänkte att vi skulle börja spela in med lite bättre ljud. Men vi fick det aldrig att fungera korrekt. Noteras skall dock att vi är riktiga nybörjare gällande detta och vi trodde i princip att det bara var att plugga i kortet och börja lira in.

Men vi lyckades aldrig få ljud på bägge kanalerna. Utan bara på ena. Hur vi än kopplade.

Vi har ingen som helst kringutrustning så som preamps eller liknande. Kan det vara vad som saknas för att få maskineriet att fungera som det skall?.

Har försökt fått ljudkortet sålt men inte lyckats. Så vi funderar på att ge det en chans till.

Någon som kan ge lite förslag på vad som bör göras för att få det att fungera så vore det oerhört uppskattat.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ah, sorry. Klart jag skulle har berättat lite mer. My bad.

Det vi använder när vi spelar in är en Guitarport och Mikrofon för sång. Guitarporten kopplar vi direkt via USB men Mikrofonen och micad aukustisk gitarr kopplade vi via "något som jag inte vet vad dom heter", men vanlig gitarrkabelliknande kabel.

Har verkligen svårt att förklara eftersom jag, som ni märker, är och kommer nog förbli nybörjare på detta med ett Soundblaster kort.

Men för att försöka förklara lite enklare, vi kopplade den micade aukustiska gitarren direkt in i interfacet och sen via interfacet direkt in i ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt hur ni har kopplat men ska försöka att ge dig lite förklaringar och tips.

1. En mikrofonsignal måste alltid förstärkas innan den fastnar vare sig på band eller på hårddisken. Detta sker med en mic-preamp (antingen separat eller ett mixerbord).

2. Om du spelar in med en guitar port så tror inte jag att du kan spela in via USB (jag kan ha fel) utan du ska välja en ingång på ljudkortet. Denna signal måste även förstärkas på något sätt.

3. Du måste välja i ditt "inspelningsprogram" vilken kanal som signalen kommer ifrån, samt vilken/vilka kanaler den ska skickas tillbaka på (så att du kan höra den).

4. detta har du säkert men skriver det i alla fall. En förstärkare så att du kan höra ljudet i högtalarna (eller om du har aktiva högtalare).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är riktigt trött just nu, slutade precis jobbet.

Men vet du vad.

Jag gör så att när jag kommer hem så sätter jag i ljudkortet igen och fixar till så jag får ljud på en kanal, sen skriver jag hur jag har kopplat så ska det nog bli lite bättre beskrivet.

Nu säger min kollega att mikrofonen vi använder har inbyggd preamp.

Har spelat in mycket tidigare och gör det nu också. Men dock med det inbyggda ljudkortet. Så sån fruktansvärd nybörjare är jag egentligen inte, bara till dessa "high-tech prylar". Använder dock Adobe Audition. Lyssna gärna lite på det som finns på www.ventilmusik.net.

Förstärkare har jag iallafall 😄.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...