Jump to content
Annons

Bygga förstärkare till elbas?

Recommended Posts

skold040 (oregistrerad)
Postat

Tjena tjena 😛 går i tankar om att bygga en förstärkare till min bas pga att det börjar bli dags att byta upp sig och pga att min budget inte är så stor så jag funderar på om det är billigare att bygga själv eller ska jag köpa färdigt?

Om det blir billigare att bygga själv vad ska jag ha för grejer?

Jag är rätt ny så ha lite tålamod med mig 🙂

Och innan någon säger till mig att söka så gjorde jag det igår men hittade inget 🙂

MVH Skold040

Annons
Postat

jag håller på att bygga en stärkare nu.

jag köpte en gammal philipsradio från 50/60talet och rensade från allt som inte behövs. sen håller jag på att bygga in den i en låda, och samtidigt bygger jag en högtalarlåda till den med.

att bygga en stärkare från scratch kan vara lite knepigt.

kolla hellre in byggsatser.. GMF.se har ett par stycken, men har för mig att de bara e till gitarr.

annars vore ju skoj o köpa en hifistärkare och bygga om den.. 🙂

vad har du för tankar kring bygget??

skold040 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jadu det ska ju inte kosta allt för mycket 🙂 men det är bara komma med synpunkter så får vi se vad som händer och sker 🙂 behöver en större förstärkare nu helt enkelt för att jag har lyckats få ihop ett par killar så vi ska börja lira tillsammans och känns som att min jätte lilla förstärkare på 30watt eller vad den nu är på inte räcker till då 😛

Redigerat av skold040
  • 3 månader senare...
Postat
jadu det ska ju inte kosta allt för mycket 😱 men det är bara komma med synpunkter så får vi se vad som händer och sker 🥰 behöver en större förstärkare nu helt enkelt för att jag har lyckats få ihop ett par killar så vi ska börja lira tillsammans och känns som att min jätte lilla förstärkare på 30watt eller vad den nu är på inte räcker till då 😠

Jag och en klass kompis byggde en stärkare som projektarbete nu i 3:an på gymnasiet. Jag skulle avråda dig att bygga något som du ska ha som brukspryl om du inte är jäävlit säker på vad du sysslar med.

Vi knåpa ihop en gitarrstärkare med rör som lämnade 1 watt. Denna hade klass A/B slutsteg som är det enklaste du kan bygga. Ska du göra ett rent klass A slutsteg blir det hela mycket svårare.

Efter som jag ser att du vill upp i över 30 W så kommer det, dels bli dyrt som tusan att bygga med rör, och att bygga en transistorstärkare är inte enkelt eftersom det tillkommer otroligt mycket komponenter.

Så, är du ute efter något som du kan lita på fungerar och gör dig nöjd: spara och köp en ordentlig stärkare.

Vill du ha ett kul projekt, där själva byggandet snarare är målet och det roliga, och där om det det blir lyckat och låter bra, är en jääävligt stor bonus: leta info och börja skissa!

OBS!!! LETA INFO! LETA LETA LETA, jag kan rekomendera en bok som heter The guitar amp handbook, gäller iofs gitarrstärkare, men principen är ju den samma, snackas bara om rörstärkare i den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.