Jump to content
Annons

Jag behöver hjälp!

Recommended Posts

Helming (oregistrerad)
Postat

Hej alla studio nördar!

Jag söker tips och vägar ut med min musik. Jag producerar mestadels instrumental Soul/jazz musik ofta med schyssta proggade trumbeats i grunden. Vart kan jag skicka denna goa lättsmälta hissmusik med rötter i 70-80 talet... Finns det pengar att tjäna någonstans? Letar desperat efter kontakter i medievärlden som dealar med den här typen av musik, som är skön att lyssna på, men inte speciellt kommersiell.

Kan de ges ut, kanske i Japan? Hur då?

Finns det några förlag som handlar med sån här musik?

Finns det några andra schyssta forum på nätet för de frågor som jag ställer här?

Jag behöver tips, för nu e jag trött på att all min goa musik bara hamnar i en låda i garderoben!!

Hoppas någon här e hemma på området.

Lyssna gärna på mina exempel http://www.bluestreetmusic.se eller http://www.myspace.com/andershelming

tack på förhand

/Helming

bannerrj9.png

Annons
Postat

Hej Helming,

Du ska försöka få din musik placerad i film och TV sammanhang. Det finns mängder av företag som enbart sysslar med förmedling av musik till film/TV och produktionsbolag.

Huruvida efterfrågan av den musikstil du jobbar med är stor eller ej vet jag inte, eftersom jag själv är ganska långt ifrån den stilen och har väl inte haft ögonen öppna efter sånt.

Men det finns en stor och konstant efterfrågan av musik att använda i denna typ av sammanhang.

www.taxi.com är en tjänst som kanske är mest känd för att förmedla artister till skivbolag, men de har även en omfattande verksamhet för just feature-music. Nackdelen med Taxi är att man betalar en avgift för varje utskick man vill göra ($5, så det är väl iofs överkomligt), men sen fungerar Taxi som Filter och beslutar vad som ska skickas till kunden.

Har själv ett medlemskap där sedan ett år ungefär, och känner mig lite missnöjd, eftersom det är rätt sällan som material skickats vidare.

Å andra sidan blir man ju mer selektiv själv, och kunderna har förtroende för förmedlaren som inte skickar en massa skräp eller material som ligger utanför de dom söker.

Tycker även att "Leadsen" (annonserna om vad som eftersöks) och hela hanteringen är rätt rörig och det kommer en oöverskådlig mängd mail varje dag med jättemycket text som man aldrig orkar läsa ;-(.

En annan tjänst är www.myhitfactory.com, i huvudsak förmedlar de låtar till artister men har även en sektion för film/TV musik. Här skickar man materialet själv, men de har även en web-tjänst där man kan ha sina låtar uppladdade för att enkelt kunna skicka ut. Kostar några tusenlappar per år, vilket även Taxi gör.

Sen finns det mängder av företag som håller på med detta, men då gäller det att "komma in" och få listorna mailade till sig om vad som behövs och till vad. Dessa företag tar normalt inte betalt utan tar en del av Licens-arvodet som utbetalas, i vissa fall vill de även ha förlagsrättigheten.

Ditt material måste hålla "masterkvalitet", och du måste naturligtvis äga både mastern och upphovet till musiken.

Exempel på vad de här företagen bl a även gör är att de licensierar hela sin låtkalalog till stora TV-nätverk med egen produktion t ex "discovery-channel" eller MTv, att de får använda musiken fritt i sina produktioner under t ex 1 år, ingen licens-avgift betalas till kompositören men däremot performance ersättning, (alltså STIM). Är det då t ex MTV som använder din musik i Pimp my ride, så sänds det över alla 187 (eller vad det nu är) länder där MTV finns och då kan det ju faktiskt bli en liten slant, dessutom sänds ju dessa program i repris femmiljarder gånger, så har man tur kan det börja snurra ordentligt :-)

Man skall dock vara väldigt försiktig VAD och HUR man licensierar / upplåter sin musik, så det inte blir obehagliga överraskningar om ersättning eller kanske t o m vem som äger rättigheterna till musiken.

Kontakta alltid ett juridiskt ombud, som kan kolla igenom avtalen.

Många av dessa företag finns naturligtvis i USA, Hollywood, så det är en bra plats att kasta sig in i leken.

Hoppas det här ger dig lite ideer för dina låtar så de slipper ligga i garderoben och ruttna.

Helming (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Stort tack för tipsen.

Jag har redan börjat ta kontakt med olika förlag i branschen. Det tar kanske ett tag att "ta sig in".

Jag har säkert fler frågor senare, men då kanske jag kan återkomma om det.

som sagt tack för upplysningarna.

ha en bra dag i studion 😱

/Helming

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.