Jocke_ Postat 17 november 2007 Postat 17 november 2007 God dag! Nu snart blir äntligen mitt bands nya EP klar och jag har länge haft tankar på att starta mig ett eget mindre skivbolag. Man läser då och då om band som startar sig en egen etikett och genom den lättare få ut sin musik genom spelningar osv. Så då undrar jag om ni känner till någon sida där det finns information om vad som krävs får att starta ett eget mindre skivbolag? Eller om ni själva kan berrätta lite för mig av era egna erfarenheter osv.. Vore välldigt kul att veta hur det ligger till. //Jocke
bakke Postat 17 november 2007 Postat 17 november 2007 Jocke_ sa: God dag!Nu snart blir äntligen mitt bands nya EP klar och jag har länge haft tankar på att starta mig ett eget mindre skivbolag. Man läser då och då om band som startar sig en egen etikett och genom den lättare få ut sin musik genom spelningar osv. Så då undrar jag om ni känner till någon sida där det finns information om vad som krävs får att starta ett eget mindre skivbolag? Eller om ni själva kan berrätta lite för mig av era egna erfarenheter osv.. Vore välldigt kul att veta hur det ligger till. //Jocke Den största skillnaden brukar vara att man startar företag när man släpper på en egen etikett. Det finns inga speciella krav för att man ska få starta ett skivbolag, men det finns krav för att man ska få starta företag. Det bästa är att du kontaktar Skatteverket eller Bolagsverket om du vill starta företag. Det finns både för- och nackdelar med att starta en etikett jämfört med att släppa själv som privatperson. Som privatperson får du lägga upp dina låtar på din hemsida, för streaming eller nedladdning, helt utan att du betalar nåt. Har du ett företag så måste du betala Stimlicens för din egen musik och det är inte säkert att du får tillbaka pengarna även om du är låtskrivaren. Å andra sidan så har du rätt att kvitta förlust i företaget mot inkomst av tjänst, du har alltså möjlighet att få tillbaka en del skatt som din arbetsgivare har betalat in om firman går med förlust. Om du registrerar dig som kulturverksamhet så gäller den regeln alltid, för andra företag gäller den de första 5 åren. Som företag får du också dra av momsen för alla utgifter till företagets verksamhet, å andra sidan så måste du också betala in moms för det du säljer. I vissa fall (t.ex om man handlar från Thomann) så skickar man bara momsregistreringsnumret till dom och sedan betalar man ingen moms alls. Två bra länkar om du vill starta företag: http://www.skatteverket.se http://www.startaeget.se
Demomannen Postat 17 november 2007 Postat 17 november 2007 Som vanligt är det första folk pratar om bokföringen... 😆 Ställ dig följande frågor: -Hur och var når jag mina kunder, och vad kostar det? Marknadsföring är a och o. -Hur får jag ut min produkt? Distributionsdealar är svårfångade idag, åtminstone om man vill jobba utanför demoträsket (CD Baby etc). -Vad ska jag släppa? Att starta etikett för en enda skiva är meningslöst. Planera långsiktigt. Ingen seriös distributör är intresserad av en one trick pony. -Håller min produkt? Skapa en feedbackpanel och inhämta ärliga åsikter om materialet du tänker ge ut.
IrieNixon Postat 17 november 2007 Postat 17 november 2007 Har funderat en hel del på det där med en egen etikett. Har kommit fram till att jag nog skulle "leka" skivbolag med ett släpp. Det vill säga släppa alstret som privatperson först. Knyta kontakter, känna av om det överhuvudtaget fanns någon efterfrågan osv. Om man sedan ser att det verkar funka skulle kliva upp en nivå och faktiskt starta ett företag med alllt vad det innebär. Det är ju trots allt en av de svåraste branscher man kan slå sig in på 2007...Men, hey, det är ju bara vad jag skulle ha gjort.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.