Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har spelat in gitarr o bas samt använt miccar med mitt trogna line6 toneport nu ett tag. Men så köpte jag mig en begagnad synth härom dagen och upptäckte att det inte finns några midi-ingångar i kortet.

Ska jag va ärlig så vet jag absolut ingeting om "midi" eller hur det fungerar. Vilka specificationer man ska inrikta sig på när det gäller nytt ljudkort.

ELLER...

Har sett att det finns två "Line inputs" på baksidan av mitt ljudkort. Vet inte riktigt vad det är då jag aldrig haft användning för det. Men sammtidigt finns det två "Line outputs" från min synth.

Synthen jag använder är en Roland Juno-D. Ljudkortet Line6 toneport aux2.

Måste jag köpa ett nytt kort med midiingångar för att kunna använda alla funktioner eller går det lika bra att koppla den via "line-in/out". Hur skulle detta i så fall gå till när man kopplar ihop det. Antar att det bara behövs två telekablar. Men hur går det till när man ska använda det i Cubase?

Uppskattar all hjälp jag kan få! Är helt grön på synthar och miditermer.

/ Thomas Ljunggren

Annons
Postat

För att få MIDI behöver du inte köpa nytt ljudkort, du kan bara skaffa ett USB-MIDI-interface. Finns på typ varenda musikaffär och kostar ett par-tre hundra.

Men du måste även koppla synthen via line-ut/ingångarna du skrev om, för att få in själva ljudet i datorn! (MIDI-signalerna skickar bara information om vilka tangenter du trycker ned på synthen, de låter inget i sig.)

Så om du kopplar din synth (med vanliga telekablar) till ljudkortet så kan du spela på synthen och spela in ljudet på precis samma sätt som när du kopplar in en gitarr (för det gissar jag på att du kan med tanke på att du har en toneport).

Så MIDI är alltså ingen nödvändighet, men det är himla praktiskt! Man kan t.ex. först spela in sin synthslinga bara som MIDI, och sedan kolla så att allt blev rätt (kanske flytta nån ton lite grann om man fick fel tajming, eller tokkvantisera det om det blev helt otajt...). Kommer man sedan på att man kanske skulle haft ett annat ljud, så är det bara att byta. När man sedan är helt nöjd och glad så spelar man upp sin MIDI-slinga och spelar samtidigt in ljudet på ett audiospår.

Postat

Ahh tack så mycket för svaret. Blir att ja åker o köper en sån där midi kort på måndag! Kommer antagligen återkomma när jag inte förstår hur det fungerar heh.

/ thomas

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.