Jump to content
Annons

uppbyte av trummor


mayer

Recommended Posts

Tjena nu är det så att jag är jävligt trött på mitt gammla sketna mapex vs trumset och har bestämt mig för att köpa nya eller begagnade. Problemet är det att när jag kollade i musikaffärern så var ju inte trummor stämmda så man hörde ju inte vad som lät bra. Så jag undrar vilka trummor jag ska köpa. Jag hade tänkt mig en budget på mellan 15-20 lakan.Jag spelar typ lite allt möjligt så jag vill ha ett shysst allround-set.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gretsch är nog mina personliga favoriter. Har ett renown maple. De ligger på ungefär 20 000 nya tror jag, inkl virvel.

Det kanske går att hitta begagnat för en billig peng. Annars blir det ju lite över budgeten om man måste köpa till stativ och cymbaler och hela köret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som overkill säger så kan du få riktigt riktigt bra trummor för de pengarna, såvidare du inte ska ha cymbaler också. för dessa kostar ju hälften av hela kittet.

Själv köpte jag gretsch när jag köpte nya för någon månad sen. riktigt nöjd är jag! hitills har det gått poå 10 000 med cymbaler. dock har jag inte köpt alla cymbaler än så.

förutom gretsch kan du kolla på Yamaha också som IDF sa. bra märke där!

Premier är också ett märke som har riktigt bra trummor utan att vara svindyra

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för tipsen, asså när jag skrev 15-till 20k menade jag med cymbaler. Jag har faktiskt aldrig testat ett yamaha 9000 dem ser ju inte så märkvärdiga ut precis men jag ahr hört från annat håll att dem ska vara jävligt bra, kanske får försöka hitta ett sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat trummor i många år och hade jag haft 15-20 000 att lägga på trummor så hade jag köpt detta med en gång: 😏

http://www.blocket.se/vi/13523404.htm?ca=15_s

Verkar vara ett pangkit.. dessutom Pearl och tom. Ziildian cymbaler! 😆

EDIT: Ny fungerande länk: http://www.blocket.se/vi/13523404.htm?ca=15_s

😄

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

tack för alla fina svar :rolleyes: jag hittar tyvärr inga shyssta beggade trummor för tillfället så jag e lite inne på att kanske gå ner lite i pris och köpa ett par tama superstar, antingen vanliga eller hyper-drive. Någon som har nån erfarenhet av dessa drums?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lovar på heder och samvete på att det går att få ett riktigt superdunder-kanonljud ur dina trummor! Jag är så pass säker på det att du skulle kunna få 20000 kr av mig (cash) om jag inte skulle kunna få till ett skitbra ljud ur dem om jag bara fick chansen! Jag står för vad jag säger för jag vet att det går.

Vad jag vill säga är att du går helt fel väg när du är inne på att byta trummor för ljudets skull. Det går att få jättebra trumljud ur vilket trumset som helst men man måste veta vad som krävs och hur man gör. Om man inte vet och kan detta så får man inte så bra ljud även ur de dyraste trumseten som överhuvudtaget finns! Vad det handlar om i första hand är val av trumskinn, skicket på skinnen och hur man stämmer dem. I viss mån handlar det även om hur man spelar och vilken typ av sargar trummorna har liksom pukupphängning. Det som betyder minst är trummorna i sig självt även fast få tror det! Ända tills de blir överbevisade. Men så är det. Nej, behåll ditt trumset, spara 15-20000 kr och lägg energin där den behövs istället, dvs. på det som är grundproblemet. Det är mitt förslag. Med "grundproblemet" menar jag då i första hand trumskinnen och hur man stämmer dem.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

jo, jag är medveten om det du säger. Men jag känner att jag behöver byta av dels för omväxlingens skull och desutom att jag skulle vilja ha lite större större trummor än de jag har. Behöver desutom två trumset, ska inte sälja mitt mapex, de ska stå i replokalen. Men om jag nu ändå är igång och ska skaffa nya kan jag ju lika gärna köpa ett bra trumset eftersom att jag har pengarna och vill byta upp mig lite 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tama Starclassic är ju det ultimata. Nypris på ett shellpack brukar väl ligga på runt 20 - 25.000kr.

Men har du samma tur som mig så kan du hitta ett begagnat för 10 - 12.000kr. Och då har du en

del cash kvar till cymbaler. De är lätt de bästa, mest prisvärda setten som jag har spelat på i alla fall.

Yamaha? Men Jonas, nu får du väl skärpa dig, haha. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Tama Starclassic är ju det ultimata. Nypris på ett shellpack brukar väl ligga på runt 20 - 25.000kr.

Men har du samma tur som mig så kan du hitta ett begagnat för 10 - 12.000kr. Och då har du en

del cash kvar till cymbaler. De är lätt de bästa, mest prisvärda setten som jag har spelat på i alla fall.

Yamaha? Men Jonas, nu får du väl skärpa dig, haha. 😎

du lovordar bara tama för att du har ett sånt kit.. 😉

yamaha 9000 är riktigt bra allroundtrummor.. trummisen i ett band jag lirade ett tag med hade 9000 med 8,10,12 som häng och 14,16 som golv och en 22 kagge.. lät så jävla bra med coatedskinn stämda högt som fan. såna som man vill ha i ett stort rum med mycket efterklang. mustigt!!

just nu i dagarna när vi spelat in ytterligare en EP, så har jag lirat på ett kit med 12", 14,5" 14" , 16" och 20"kagge. fläskar på ordentligt med evans g1 clear på pukor, ett gammalt remo coated skinn på baskagge och ngt skumt märke coated på virvel.. evans som resonansskinn..

eftersom jag bankar ganska hårt på pukorna får jag ut det sköna trycket ur dom.

rätt litet och tajt rum, så för att få mkt resonans får man banka ganska hårt där inne..

kör med en meinl rakes 20 ride och en likadan 14hihat.. underlocket är en meinl reference serie hetro hihat.. 😄 låter skitstort..

men i slutändan handlar det alltid om hur man stämmer.. jag har stämt slagskinnen ganska högt och resonansskinnen ganska lågt, för att få till riktigt bonhamljud på trummorna, men eftersom jag slår hårt får jag klickigare ljud ur dom..

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller soundet på de olika fabrikaten så behöver du inte bry dig ett endaste skvatt om just den biten!

Alla fabrikat låter bra om man bara väljer rätt skinn och stämmer de hyfsat rätt. Det är alltså inte alls fabrikatet som styr

om trummorna låter bra eller inte. Det som snarare har mer betydelse är träslaget. Väljer du trummor av maple så får du

en slags garanti på att det passa utmärkt för just all round. Maple (lönn) är alltså tycker jag det självklara valet för din del.

När detta om träslag är avklarat så handlar det mer om att välja ett fabrikat som man snarare trivs med av olika anledningar.

Lägg ner mer tid på att kolla hur du trivs (eller inte) men t.ex. pukhållarna, stämhus och stämskruvar, stativ mm.

Men OBS! Oavset vilket fabrikat du än köper av de större och mer etablerade fabrikaten, så får du bra trummor!

Idag finns det inga dåliga trummor längre såvida vi inte talar om de billigaste lågbudget-kiten förståss. Återigen:

Välj maple-trummor och sedan fabrikat efter smak och tycke. Vad du än skaffar dig från t.ex. Gretsch, Pearl, Yamaha,

Premier, Ludvig, Sonor, Maple, DW, Tama m.fl. så får du bra ett trumset om du bara undviker instegsmodellerna.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

du lovordar bara tama för att du har ett sånt kit.. 🙂

yamaha 9000 är riktigt bra allroundtrummor.. trummisen i ett band jag lirade ett tag med hade 9000 med 8,10,12 som häng och 14,16 som golv och en 22 kagge.. lät så jävla bra med coatedskinn stämda högt som fan. såna som man vill ha i ett stort rum med mycket efterklang. mustigt!!

just nu i dagarna när vi spelat in ytterligare en EP, så har jag lirat på ett kit med 12", 14,5" 14" , 16" och 20"kagge. fläskar på ordentligt med evans g1 clear på pukor, ett gammalt remo coated skinn på baskagge och ngt skumt märke coated på virvel.. evans som resonansskinn..

eftersom jag bankar ganska hårt på pukorna får jag ut det sköna trycket ur dom.

rätt litet och tajt rum, så för att få mkt resonans får man banka ganska hårt där inne..

kör med en meinl rakes 20 ride och en likadan 14hihat.. underlocket är en meinl reference serie hetro hihat.. 🙂 låter skitstort..

men i slutändan handlar det alltid om hur man stämmer.. jag har stämt slagskinnen ganska högt och resonansskinnen ganska lågt, för att få till riktigt bonhamljud på trummorna, men eftersom jag slår hårt får jag klickigare ljud ur dom..

Tja. Delvis. Fast å andra sidan så har jag haft ett gäng kit nu. Och rent allmänt så känner jag att Tama och Pearl funkar svinbra, vad man än spelar. Fast det beror som sagt på. Gillar ju bara Tama's Starclassic-serie. Dom andra känns lite sådär. Många gillar Superstar/Rockstar, men jag har aldrig gillat dom, även om även dom används profissionellt. Då föredrar jag som sagt Pearls billigare kit. Ett export eller något sådant. Men har man 20.000 på lager så borde man inte tveka på ett Starclassic. Det funkar verkligen till det mesta. Jazz, blackmetal, deathmetal, pop, rock - you name it. Fast jag måste erkänna att jag skulle vilja byta mitt Starclassic i Björk emot ett i Lönn, för det är ju skaplig skillnad. Det är rätt svårt att stämma dessa björktrummor högt, och samtidigt få det att låta snyggt. Starclassic Maple låter mycket trevligare om man vill köra lite högre.

Det är just det att jag aldrig har varit något för Yamaha, trots att jag har spelat på en del sådana kit. Fast som du säger så är Recording 9000 rätt poppis. Så ja... det beror väl antagligen på vad man ska spela och vad man gillar, gissar jag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

du lovordar bara tama för att du har ett sånt kit.. 😄

yamaha 9000 är riktigt bra allroundtrummor.. trummisen i ett band jag lirade ett tag med hade 9000 med 8,10,12 som häng och 14,16 som golv och en 22 kagge.. lät så jävla bra med coatedskinn stämda högt som fan. såna som man vill ha i ett stort rum med mycket efterklang. mustigt!!

just nu i dagarna när vi spelat in ytterligare en EP, så har jag lirat på ett kit med 12", 14,5" 14" , 16" och 20"kagge. fläskar på ordentligt med evans g1 clear på pukor, ett gammalt remo coated skinn på baskagge och ngt skumt märke coated på virvel.. evans som resonansskinn..

eftersom jag bankar ganska hårt på pukorna får jag ut det sköna trycket ur dom.

rätt litet och tajt rum, så för att få mkt resonans får man banka ganska hårt där inne..

kör med en meinl rakes 20 ride och en likadan 14hihat.. underlocket är en meinl reference serie hetro hihat.. 🙂 låter skitstort..

men i slutändan handlar det alltid om hur man stämmer.. jag har stämt slagskinnen ganska högt och resonansskinnen ganska lågt, för att få till riktigt bonhamljud på trummorna, men eftersom jag slår hårt får jag klickigare ljud ur dom..

Tja. Delvis. Fast å andra sidan så har jag haft ett gäng kit nu. Och rent allmänt så känner jag att Tama och Pearl funkar svinbra, vad man än spelar. Fast det beror som sagt på. Gillar ju bara Tama's Starclassic-serie. Dom andra känns lite sådär. Många gillar Superstar/Rockstar, men jag har aldrig gillat dom, även om även dom används profissionellt. Då föredrar jag som sagt Pearls billigare kit. Ett export eller något sådant. Men har man 20.000 på lager så borde man inte tveka på ett Starclassic. Det funkar verkligen till det mesta. Jazz, blackmetal, deathmetal, pop, rock - you name it. Fast jag måste erkänna att jag skulle vilja byta mitt Starclassic i Björk emot ett i Lönn, för det är ju skaplig skillnad. Det är rätt svårt att stämma dessa björktrummor högt, och samtidigt få det att låta snyggt. Starclassic Maple låter mycket trevligare om man vill köra lite högre.

Det är just det att jag aldrig har varit något för Yamaha, trots att jag har spelat på en del sådana kit. Fast som du säger så är Recording 9000 rätt poppis. Så ja... det beror väl antagligen på vad man ska spela och vad man gillar, gissar jag på.

har man deg => DW all the way.......annars så yammisar 9000....eller Pearl master custom...GRYMMMMAAAAAAAAAA

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...