Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

TjallÄ! Jag sitter hÀr och försöker lÀra mig reason men det Àr inte lÀtt nÀr man fastnar pÄ ljuden. Har en M-Adio Keystation 49e till hjÀlp och Àr nu ute efter lite tips pÄ hur man fÄr dom hÀr frÀcka orginella reggaeljuden att ljuda nÀr man pressar ner tangenterna.

Idag har jag suttit och försökt framstÀlla det hÀr chicka chicka-ljudet som gitarrerna lÄter om ni förstÄr vad jag menar? Det gick ju inge vidare om man sÀger sÄ. SÄ dÄ undrar jag om nÄgon har nÄgot tips. Om det finns nÄra schyssta gitarr-refills (for free ofcorse), och vilka effekter man bör anvÀnda sig av och vilka instÀllningar man kan köra pÄ?

Sen har jag letat runt lite och försökt framstÀlla en schysst blÄssektion... Behöver jag sÀga hur det gick?

Det jag egentligen Àr ute efter att fÄ reda pÄ Àr hur jag ska fÄ ljuden sÄ verkliga som möjligt? Och lite andra tips och trix vore nog pÄ sin plats det ocksÄ.

Jag ska försöka förtydliga mig sÄ gott det gÄr om det dyker upp nÄgra frÄgetecken angÄende min frÄga!

Är medlem pĂ„ Versionist.com ocksĂ„ men deras forum Ă€r ju sĂ„ jĂ€vla luddigt att man inte hittar ett skit av det man letar efter.

Tack och adjö!

Annons
Postat

nÀr jag gör dub i reason, sÄ brukar jag sÀtta ihop ett arr med ljud frÄn orkesterbanken, sen nÀr allt sitter som det ska, brukar jag kasta pÄ en sjuhelvetes massa bandkompression frÄn screamern. dÄ lÄter de tajt dub o najs o sÄ..

för att fÄ ltie extra krÀm ur blÄset kastar ja oftast pÄ ett litet tempodelay och en extra kompressor som trycker ihop allt skithÄrt.

det brukar fÄ liv i det dödaste skiten. hihi!!

Postat
  IDF sa:
nÀr jag gör dub i reason, sÄ brukar jag sÀtta ihop ett arr med ljud frÄn orkesterbanken, sen nÀr allt sitter som det ska, brukar jag kasta pÄ en sjuhelvetes massa bandkompression frÄn screamern. dÄ lÄter de tajt dub o najs o sÄ..

för att fÄ ltie extra krÀm ur blÄset kastar ja oftast pÄ ett litet tempodelay och en extra kompressor som trycker ihop allt skithÄrt.

det brukar fÄ liv i det dödaste skiten. hihi!!

Tack! Ska testa dubba lite dĂ„ 😛 Verkar inte bli sĂ„ mĂ„nga svar hĂ€r sĂ„ fĂ„r vĂ€l ta och gĂ„ den lite lĂ€ngre vĂ€gen och testa mig fram pĂ„ allt.

Postat (redigerat)

Gitarrer Ă€r ju inte helt lĂ€tt att lĂ„ta naturliga med enbart Reasons factory bank, men du kan vĂ€l ta nĂ„n fin orgel med delay och en del schyssta blĂ„sbanker finns det ju (saxofonen lĂ„ter helt ok, den anvĂ€nde jag nĂ€r jag gjorde en reggaelĂ„t en gĂ„ng).. Lycka till! 😊

Redigerat av Nisse
Postat
  Nisse sa:
Gitarrer Ă€r ju inte helt lĂ€tt att lĂ„ta naturliga med enbart Reasons factory bank, men du kan vĂ€l ta nĂ„n fin orgel med delay och en del schyssta blĂ„sbanker finns det ju (saxofonen lĂ„ter helt ok, den anvĂ€nde jag nĂ€r jag gjorde en reggaelĂ„t en gĂ„ng).. Lycka till! 😊

har fÄtt till schyssta gitarrljud i reason. och det sÀger jag som gitarrist efter 12 Är.

Postat
  IDF sa:
  Nisse sa:

har fÄtt till schyssta gitarrljud i reason. och det sÀger jag som gitarrist efter 12 Är.

Okej, jag antar att jag inte lagt ner allt för mycket energi pĂ„ det. Det enda jag lyckats med Ă€r gitarrkomp ĂĄ la amigamusik, typ (tĂ€nk Supercars). đŸ˜±

Postat
  IDF sa:
  Nisse sa:

Du verkar duktig pÄ mycket.

Exempel tack?

Postat
  nattvaktaren sa:
  IDF sa:
  Nisse sa:

Exempel tack?

jag har inte min studiodator igÄn nu men om jag kommer ihÄg sÄ kan jag mecka udner dagen!

Postat
  IDF sa:
  nattvaktaren sa:
  IDF sa:
  Nisse sa:
Gitarrer Ă€r ju inte helt lĂ€tt att lĂ„ta naturliga med enbart Reasons factory bank, men du kan vĂ€l ta nĂ„n fin orgel med delay och en del schyssta blĂ„sbanker finns det ju (saxofonen lĂ„ter helt ok, den anvĂ€nde jag nĂ€r jag gjorde en reggaelĂ„t en gĂ„ng).. Lycka till! 😉

Exempel tack?

jag har inte min studiodator igÄn nu men om jag kommer ihÄg sÄ kan jag mecka udner dagen!

😉 Ja nu kommer du ju knappast undan 😛

Postat
  scen sa:
  IDF sa:
  nattvaktaren sa:
  IDF sa:
  Nisse sa:

Exempel tack?

🙂 Ja nu kommer du ju knappast undan 😆

hahaha verkligen inte.. 😆

har inte riktigt kommit igÄng Ànnu. men snart sÄ

Postat
  IDF sa:
  scen sa:
  IDF sa:
  nattvaktaren sa:
  IDF sa:
  Nisse sa:

Exempel tack?

🙂 Ja nu kommer du ju knappast undan 😆

hahaha verkligen inte.. 😆

har inte riktigt kommit igÄng Ànnu. men snart sÄ

😉

Postat

nu ska vi se.

hÀr kommer dÄ loopen som eftertraktas lite granna.

har jobbat ganska mkt nu ikvÀll och dÄ inte hunnit förrÀn nu!

loopen Àr typ 20 sekunder lÄng o en gammal skiss som jag inte jobbat sÄ hÄrt med arret, utan koncentrerat pÄ ljuden.

instrumenten Àr

- trumloop, en gammal trumloop som jag tror finnes i Reason som original. en dubtrumloop helt sonika.

- samplad orgel, finns ocksÄ med i Reasons soundbank original

- samplad gitarr.. det som eftertraktas i trÄden hehe.. den Àr bara körd genom en screamer, sen ligger det en send frÄn mixern till ett delay, och vidare frÄn delayet ligger en eq som skÀr bort diskant och bas. efter eqn ligger ytterligare en banddist för att smutsa till ekot lite.

- bas, en samplad jazzgitarr.. finns Àven den med i factory soundbank.

trummorna och orgeln har en skvÀtt send-fjÀdereko pÄ sig. bara för fÀrgningen.

efter masterregel ligger en banddist och en eko som plockar bort diskant och bas!

thats it. en halvtimmes plockande ungefĂ€r för att fĂ„ fram ljuden. đŸ˜±

skickar med bÄde ljudfilen (16bit 44.1kHz) och projektfilen.

loopen(.wav): http://www.speedyshare.com/346629990.html

projektfilen: http://www.speedyshare.com/404901793.html

enjoy! 😄

Postat

Ja dĂ€r ser man! đŸ˜± Ska studera det lite mer noga imorrn.. hehe natti!

Postat
  scen sa:
Ja dĂ€r ser man! đŸ˜± Ska studera det lite mer noga imorrn.. hehe natti!

hihi.. bra det.. som du ser sÄ bifogade jag Àven projektfilen, sÄ man kan se hur jag gör..

Postat

Har vart lite upptagen med att.. ehm.. sova sĂ„ fort man kommit hem och fĂ„tt i sig middan. Men kollade en snabbis och det lĂ€t ju riktigt bra mellan alla ekon 🙂 LĂ€r ju Ă„terkomma med frĂ„gor.

Postat
  scen sa:
Har vart lite upptagen med att.. ehm.. sova sĂ„ fort man kommit hem och fĂ„tt i sig middan. Men kollade en snabbis och det lĂ€t ju riktigt bra mellan alla ekon 🙂 LĂ€r ju Ă„terkomma med frĂ„gor.

Äterkom pÄ du. nu ska jag Àta frukost, sen till jobbet.

tröööött.. den som Ă€ndĂ„ fick vara hemma o göra reggae i reason istĂ€llet.. 🙂

Postat
  IDF sa:
  scen sa:
Har vart lite upptagen med att.. ehm.. sova sĂ„ fort man kommit hem och fĂ„tt i sig middan. Men kollade en snabbis och det lĂ€t ju riktigt bra mellan alla ekon 😊 LĂ€r ju Ă„terkomma med frĂ„gor.

tröööött.. den som Ă€ndĂ„ fick vara hemma o göra reggae i reason istĂ€llet.. 😊

Har rĂ„kat ta mig in i den dĂ€r sitsen dĂ€r man vaknar 1 pĂ„ natten och Ă€r uppe, drar ivĂ€g vid 8 tiden pĂ„ morgonen och kommer hem mellan 1 och 5. Vilket suger stenhĂ„rt. Var hemma i tre veckor för jag hade en sĂ„n grov förkylning att det blev till att Ă€ta antibiotika. Å andra sidan sĂ„ hade jag nog inte orkat försöka lĂ€ra mig reason lite mer om jag inte hade fĂ„tt den sĂ„ nĂ„nting Ă€r det ju man sitter och lider för hĂ€r nu trött och jĂ€vlig. 🙂

Postat
  scen sa:
  IDF sa:
  scen sa:

Har rĂ„kat ta mig in i den dĂ€r sitsen dĂ€r man vaknar 1 pĂ„ natten och Ă€r uppe, drar ivĂ€g vid 8 tiden pĂ„ morgonen och kommer hem mellan 1 och 5. Vilket suger stenhĂ„rt. Var hemma i tre veckor för jag hade en sĂ„n grov förkylning att det blev till att Ă€ta antibiotika. Å andra sidan sĂ„ hade jag nog inte orkat försöka lĂ€ra mig reason lite mer om jag inte hade fĂ„tt den sĂ„ nĂ„nting Ă€r det ju man sitter och lider för hĂ€r nu trött och jĂ€vlig. 🙂

hehe galet Ă€r vad det Ă€r-- sjĂ€lv har jag kommit in i att gĂ„ o lĂ€gga mig kl 2-3 upp halv nio, jobba framtill runt 5-7, hem, Ă€ta, slöa, vara vaken till tre osv. o pĂ„ helgerna dricker jag vin framför tvn.. 😄

menmen.. det Ă€r fan rasta att leva sĂ„. 😊

Postat
  IDF sa:
  scen sa:
  IDF sa:
  scen sa:
Har vart lite upptagen med att.. ehm.. sova sĂ„ fort man kommit hem och fĂ„tt i sig middan. Men kollade en snabbis och det lĂ€t ju riktigt bra mellan alla ekon 😄 LĂ€r ju Ă„terkomma med frĂ„gor.

hehe galet Ă€r vad det Ă€r-- sjĂ€lv har jag kommit in i att gĂ„ o lĂ€gga mig kl 2-3 upp halv nio, jobba framtill runt 5-7, hem, Ă€ta, slöa, vara vaken till tre osv. o pĂ„ helgerna dricker jag vin framför tvn.. 🙂

menmen.. det Ă€r fan rasta att leva sĂ„. 🙂

LĂ„ter som ett allt för slappt förortsliv 😊

Postat
  scen sa:
  IDF sa:
  scen sa:
  IDF sa:
  scen sa:

hehe galet Ă€r vad det Ă€r-- sjĂ€lv har jag kommit in i att gĂ„ o lĂ€gga mig kl 2-3 upp halv nio, jobba framtill runt 5-7, hem, Ă€ta, slöa, vara vaken till tre osv. o pĂ„ helgerna dricker jag vin framför tvn.. 🙂

menmen.. det Ă€r fan rasta att leva sĂ„. 😄

LĂ„ter som ett allt för slappt förortsliv 😊

hihi..dessvĂ€rre bor jag ju i stan!! 🙂

Postat
  IDF sa:
  scen sa:
  IDF sa:
  scen sa:

menmen.. det Ă€r fan rasta att leva sĂ„. 🙂

Dags att flĂ€ta skĂ€gget, Idf! ÅssĂ„ Ă€r det inte flytande föda framför tvn... ahem. Som Ă€r rasta alltsĂ„. Puff puff. 😄😊

Postat
  Hellpig sa:
  IDF sa:
  scen sa:
  IDF sa:
  scen sa:
Har vart lite upptagen med att.. ehm.. sova sĂ„ fort man kommit hem och fĂ„tt i sig middan. Men kollade en snabbis och det lĂ€t ju riktigt bra mellan alla ekon 😛 LĂ€r ju Ă„terkomma med frĂ„gor.

tröööött.. den som Ă€ndĂ„ fick vara hemma o göra reggae i reason istĂ€llet.. đŸ˜±

hehe galet Ă€r vad det Ă€r-- sjĂ€lv har jag kommit in i att gĂ„ o lĂ€gga mig kl 2-3 upp halv nio, jobba framtill runt 5-7, hem, Ă€ta, slöa, vara vaken till tre osv. o pĂ„ helgerna dricker jag vin framför tvn.. 😄

menmen.. det Ă€r fan rasta att leva sĂ„. đŸ„°

Dags att flĂ€ta skĂ€gget, Idf! ÅssĂ„ Ă€r det inte flytande föda framför tvn... ahem. Som Ă€r rasta alltsĂ„. Puff puff. 😼🙁

det (dĂ„varande) endecimeterlĂ„nga skĂ€gget rykte igĂ„r. tog ca. 3 mĂ„nader att fĂ„ ut det i den lĂ€ngden. frĂ„n 4mm till en decimeter dvs.. 😛

ang. föda och rasta.. no said no forgotten. 😆

Postat
  FredrikMikaelsson sa:
Reggae is the shit... men du köp en gitarr och mixa i cubasis i stÀllet ;-)

/F

vi borde göra ngt ihop..

jag har nyligen fĂ„tt hem min 10" virvel.. 🙁

Postat

Vem kĂ€nner sig manad att lĂ€ra mig spela gitarr, trummor, bas, diverse blĂ„s osv osv?? DĂ„ skiter jag i att lĂ€ra mig reason!! 🙂

Stog det norrköping? Norrköping city en enda stor förort till sig sjÀlv och gubben nilssons lada Àr det mesta förort det blir dÀr nere.

Postat
  Citat
Stog det norrköping? Norrköping city en enda stor förort till sig sjÀlv och gubben nilssons lada Àr det mesta förort det blir dÀr nere.

hmm.. ?

va? 🙂

Postat
  IDF sa:
  Citat

hmm.. ?

va? 🙂

Hey jag Ă€r stockholmare... jag klagar pĂ„ allt annat som Ă€r mindre och inte nödvĂ€ndigtvis sĂ€mre, men annorlunda!! 😎

Postat
  FredrikMikaelsson sa:
SkÀrblacka, SkÀrblacka heter det! "Förorten" till Norrköping dÀr magi skapats, skapas och förblir...

HĂ€r i stockholm skapar vi magi ÖVERALLT!!

Ja, vi Ă€r helt enkelt bĂ€st! 🙂

Haha, men kalle baah? Dom Àr bra men Àr dom inte lite vÀl överskattade?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.