Jump to content
Annons

Behringer BCD3000 - nån som hunnit testa?


ljudbrud

Recommended Posts

Hej!

Jag beställde precis ett Behringer BCD2000-ljudkort/MIDI-kontrollyta från Musikbörsen för att börja DJ:a med min laptop (en Macbook). Jag tänkte köra den med Traktor DJ Studio 3. Men nu ringde de från Börsen och sa att de slutat sälja BCD2000 pga att det varit så mycket problem och buggar! Dock har de börjat sälja en nyare version, BCD3000, som ärr 400 kr dyrare och där felen förhoppningsvis ska vara åtgärdade. Men jag blir dock lite misstänksam....

Så nu undrar jag: har någon hunnit testa BCD3000, gärna ihop med Traktor 3? Eller har någon några erfarenheter av vad det var som krånglade med 2000? Alternativt något tips på andra lösningar som funkar? Jag har inget ljudkort till laptopen som det är nu. Vore skönt att ha ljudkort och midikontroll i samma burk.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Det enda som "krånglar" med BCD3000 är att drivrutinerna inte fungerar i Win Vista än så länge. Och så har i varje fall inte jag lyckats få igång scratchen utan att hålla nere "scratch"-knappen. Annars är det väl en trevlig och mångsidig liten pryl. Inte högsta kvalitet, kanske, men klart prisvärd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det enda som "krånglar" med BCD3000 är att drivrutinerna inte fungerar i Win Vista än så länge. Och så har i varje fall inte jag lyckats få igång scratchen utan att hålla nere "scratch"-knappen. Annars är det väl en trevlig och mångsidig liten pryl. Inte högsta kvalitet, kanske, men klart prisvärd.

Hur är det med ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har en BCD2000, det jag kan tycka är att joghjulet sitter lite väl tajt, pitchen är ojämn (svårt att pitcha precisa decimaler, iom att den använder vanlig midi 0-127 som value är det svårt att lösa men dom kunde ju kört på pitch mod istället.)

Har provat den med Traktor samt Deckadance. BCD3000 ska ju dock komma bundlat med Traktor.

Nu har jag inte provat alla DJ midi kontrollers men jag tycker det är underligt hur alla tillverkar går sina egna vägar när det finns så många bra vanliga spelare på marknaden som dom borde "kopiera".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en BCD2000, det jag kan tycka är att joghjulet sitter lite väl tajt, pitchen är ojämn (svårt att pitcha precisa decimaler, iom att den använder vanlig midi 0-127 som value är det svårt att lösa men dom kunde ju kört på pitch mod istället.)

Har provat den med Traktor samt Deckadance. BCD3000 ska ju dock komma bundlat med Traktor.

Nu har jag inte provat alla DJ midi kontrollers men jag tycker det är underligt hur alla tillverkar går sina egna vägar när det finns så många bra vanliga spelare på marknaden som dom borde "kopiera".

Hört att den även fungerar som ett ljudkort. Är ljudet bra?

Eller kan man koppla det med ett annat ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en BCD2000, det jag kan tycka är att joghjulet sitter lite väl tajt, pitchen är ojämn (svårt att pitcha precisa decimaler, iom att den använder vanlig midi 0-127 som value är det svårt att lösa men dom kunde ju kört på pitch mod istället.)

Har provat den med Traktor samt Deckadance. BCD3000 ska ju dock komma bundlat med Traktor.

Nu har jag inte provat alla DJ midi kontrollers men jag tycker det är underligt hur alla tillverkar går sina egna vägar när det finns så många bra vanliga spelare på marknaden som dom borde "kopiera".

Hört att den även fungerar som ett ljudkort. Är ljudet bra?

Eller kan man koppla det med ett annat ljudkort?

Ljudkortet fungerar helt ok för det som enheten är tillämpad åt... Kör den för övrigt i Vista också 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Får man fråga hur du fick enheten att fungera i Vista. Kör med Windows Vista home premium 32 bit på laptopen och har inte lyckats få enheten att fungera tillsammans med vista.

Jag tror jag bara körde på när jag installerade. Ev att jag valde att installera i Windows XP kompabilitetsläge.

Högerklicka på drivrutinsfilen och välj kompabilitetsläget, installera på och när den säger att det är "osignerad drivrutin" är det bara klicka på installera ändå.

Sen om du kör Deckadance så finns det ju stöd för bcd2000 i nativemode.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
garpovic (oregistrerad)

Kan Behringers modell jämföras med Numarks Total Control eller M-audios Torq Xponent och hur ligger den till prismässigt?

Ska själv snart börja dj:a och har bestämt mig för att köra digitalt, har lekt lite med ableton och kommer nog att använda mig av det programmet.

Har ni några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...