Jump to content
Annons

Göra exakt kopia av audiospår?


ThomasJ

Recommended Posts

Säkert jäkligt enkelt, men jag lyckas inte skapa en exakt kopia av ett audiospå.

Alltså säg att jag vill kopiera sången med tillhörande effekter sov till ett nytt spår för att kunna göra panoeringar osv.

Lyckas inte med det.

Därimot lyckas jag skapa en kopia som är direkt kopplad till första spåret. en där ändars allt om jag ändrar på ena så att säga.

*edit slarvfel"

Redigerat av ThomasJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

? Fattar inte riktigt vad du menar men " here goes ". Logic 8 gäller detta till

Antar att du vet hur du kopierar så kopiera din befintliga audiokanal till ett nytt spår.

Öppna mixer välj kanalen du vill kopiera ifån , Håål in Äpple + Alt , vänsterr klicka och dra över effekten till det kopierade kanalen ( en åt gången ).

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att hålla in Äpple + allt och sedan dra över en effekt åt gången men lyckades inte. Sitter dock med 7:an och det kanske är något nytt i 8:an. Men i 7:an är du ju annars bara att skapa ett nytt spår, kopiera över audiospåret och sedan trycka på fliken bredvid inserts (på kanalendu vill kopiera från), och sedan välja "Copy Channel Strip Settings" och sedan på det nya spåret välja "Paste Channel Strip Settings"

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert jäkliget enkelt, men jag lyckas inte skapa en exakt kopia av ett audiospå.

Alltså säg att jag vill kopera sången med tillhörande effekter sov till ett nytt spår för att kunna göra panoeringar osv.

Lyckas inte med det.

Därimot lyckas jag skapa en kopia som är direkt kopplad till första spåret. en där ändars allt om jag ändrar på ena så att säga.

För att kopiera ett audiospår:

1) Ett enkelt musklick på audiospåret du vill kopiera för att markera det.

2) "Äpple + C" på tangentbordet.

3) Markera nytt audiospår där du vill klistra in. Glöm inte att ställa in possitionen på "time baren" (som markerar var du är i låten) och avgör var i "tiden" audiospåret klistas in.

4) "Äpple + V". Klart!

Om du vill panorera sången rekomenderar jag dig att använda automation för "pan" istället för att skapa ett nytt spår med en kopia och där panorera. I Logic 7 har jag för mig att automationdata kallas fram genom att trycka på "O" (O som i Ove), eller var det "V"?!? (Sitter på jobbet och kan inte testa vilken tangent det är 🙂). Sedan får man välja vad för typ av automationsdata det är man vill ändra.

För att kopiera hela effekt-/insertkedjor så klicka på den lilla neråt pilen som finns ovanför dB mätaren längst ner till vänster på skärmen för varje audiokanal och välj lämpligt alternativ. (Kommer inte ihåg exakt vad alternativet heter, är fortfarande på jobbet 🙂).

Nåväl, hoppas att någon som har mer koll ger dig ett bättre svar om så behövs! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I 8:an kan du ju välja att skapa ett nytt spår med exakt de inställningar som är på det spår du står på.. (en av ikonerna längst upp..) där man väljer nytt audiospår

sen copy och paste.. på det nya spåret med själva audion :rolleyes:

SÅ hade iallafall jag gjort..

Redigerat av macahan
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man bara copy-pastear så ändras ju den nya ljudfilen om man ändrar på den gamla, vet någon hur man löser detta? Är jättejobbigt om man exempelvis ska klippa ut en fras och ersätta någon annan när man spelat in sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man bara copy-pastear så ändras ju den nya ljudfilen om man ändrar på den gamla, vet någon hur man löser detta? Är jättejobbigt om man exempelvis ska klippa ut en fras och ersätta någon annan när man spelat in sång.

Man får gå in i Audio "poolen" där alla ljudfiler finns.. darifrån kopierar man vald ljudfil, och drar den nya filen till det nyskapade audiospåret, då har man två filer helt fria att editera.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade att hålla in Äpple + allt och sedan dra över en effekt åt gången men lyckades inte. Sitter dock med 7:an och det kanske är något nytt i 8:an. Men i 7:an är du ju annars bara att skapa ett nytt spår, kopiera över audiospåret och sedan trycka på fliken bredvid inserts (på kanalendu vill kopiera från), och sedan välja "Copy Channel Strip Settings" och sedan på det nya spåret välja "Paste Channel Strip Settings"

Det funkar inte att dra-släpp-kopiera i Environment av någon outgrundlig anledning, man måste göra det i Mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast om man bara copy-pastear så ändras ju den nya ljudfilen om man ändrar på den gamla, vet någon hur man löser detta? Är jättejobbigt om man exempelvis ska klippa ut en fras och ersätta någon annan när man spelat in sång.

Man får gå in i Audio "poolen" där alla ljudfiler finns.. darifrån kopierar man vald ljudfil, och drar den nya filen till det nyskapade audiospåret, då har man två filer helt fria att editera.. 😱

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...