Jump to content
Annons

Tellskog

Recommended Posts

Hej svejs!

Finns det nån som vet om man kan styra en audiosignal i SX3 från en extern modul så att man kan lyssna på t.ex. hur en gitarr låter med en dist innan man spelar in. Eller har det kanske mer med ljudkortet att göra? Har ett Delta Audiophile 24/96.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte säker på att jag förstår precis vad du menar, men jag gör ett försök;

- Om du bara vill lyssna hur den inkopplade gitarren låter genom Cubase så att säga, tryck bara på monitor-knappen (en liten högtalare) på den kanal gitarren går in i.

- Om du vill höra gitarren + mjukvarueffekt (t.ex. dist) i realtid lägger du pluggen som insert på IN-kanalen från ditt ljudkort (kolla i mixern, F3).

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte säker på att jag förstår precis vad du menar, men jag gör ett försök;

- Om du bara vill lyssna hur den inkopplade gitarren låter genom Cubase så att säga, tryck bara på monitor-knappen (en liten högtalare) på den kanal gitarren går in i.

- Om du vill höra gitarren + mjukvarueffekt (t.ex. dist) i realtid lägger du pluggen som insert på IN-kanalen från ditt ljudkort (kolla i mixern, F3).

Lycka till.

Vill du lyssna på hur signalen som kommer in i datorn låter, så kan du göra det i ljudkortsmixern. Dubbelklicka på M:et nere i högra hörnet vid klockan i Windows för att få upp kontrollpanelen för ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte säker på att jag förstår precis vad du menar, men jag gör ett försök;

- Om du bara vill lyssna hur den inkopplade gitarren låter genom Cubase så att säga, tryck bara på monitor-knappen (en liten högtalare) på den kanal gitarren går in i.

- Om du vill höra gitarren + mjukvarueffekt (t.ex. dist) i realtid lägger du pluggen som insert på IN-kanalen från ditt ljudkort (kolla i mixern, F3).

Lycka till.

Det är så jag har gjort tidigare, men det som händer är att jag ser att jag har signal in i Guitar Rig och att jag har signal till mitt audiospår där jag klickat på monitor, men jag får inget ljud ut. Vad gör jag för fel?

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Så här ser det ut:

- Jag styr signalen från min XV-5080 (Roland ljudmodul) via ALT-utgången på mitt mixerbord till ljudkortet.

- Jag klickar på "monitor" i ett audiospår och styr signalen från ljudkortets in-kanal till det spåret. Jag ser nu att signalen styrs dit.

- Jag öppnar Guitar Rig som insert-effekt på in-kanalen.

- Nu kan jag se att signalen går in till pluggen, MEN...Jag får inte den processade signalen ut. Jag kan heller inte se att signalen går till ljudkortets ut-kanal. I lurarna kan jag bara höra den oprocessade signalen.

Utsignalen skickas tillbaks till mixerbordet (Mackie 1402 VLZPro) och genom att trycka ner SOLO-knappen kan jag lyssna på det som kommer från ljudkortet i lurarna.

Har faktiskt lyckats höra den processade signalen i Guitar Rig som standalone men inte som plugg.

I ljudkortets kontrollpanel finns ju ett antal olika IN och UT-alternativ. Har testat allihop men utan resultat. Fast ändå...nånstans gör jag fel. 😱

Hoppas nån har nån bra idé för jag blir galen på det här.

//Jocke

Redigerat av Tellskog
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skrev "IN"-kanalen menade jag den här, och alltså inget audiospår du själv har skapat:

skiss.JPG

Tryck på "e"-knappen i den kanalen och lägg Guitar Rig som insert där så bör du kunna höra den.

Redigerat av gsol
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skrev "IN"-kanalen menade jag den här, och alltså inget audiospår du själv har skapat:

skiss.JPG

Tryck på "e"-knappen i den kanalen och lägg Guitar Rig som insert där så bör du kunna höra den.

Det är ju det som är problemet. Jag har gjort som du visar men jag hör inte Guitar Rig. Nånstans har jag jag en felaktig inställning, eller så är det helt enkelt så att mitt ljudkort inte tillåter lyssning före inspelning. Kan det vara så här att jag är tvungen att höra IN-signalen för att kunna höra pluggen? Jag får ju ingen reaktion på UT-signalen. Vore tacksam om nån kunde visa ett steg-för-steg upplägg för hur man går till väga.

//Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...