Jump to content
Annons

Mixning på rapp!


NemC

Recommended Posts

Hej! som tråden lyder så behöver jag lite mixningstips på hur jag kan göra bättre mixningar, all hjälp behövs, jag kan orginal mixningar som Gentle and Narrow, jag använder Adobe Audition när jag spelar in så, så vet du några sköna mixningar du kan dela med dig av så blir jag bara glad ☺️

tack på förhand //NemC

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Kan du förklara lite tydligare vad du vill göra?

Mixning är ett brett område och det är svårt att ge en bra förklaring om man inte vet vad du vill åstakomma.

Link to comment
Dela på andra sajter

okey, det jag vill veta, är hur man ställer in Equalizern så det låter skönt, vet inte direkt hur det stavas, asså jag vill ha lite tips, på lite olika plugins, så man kan göra något riktigt skönt med rösten t ex att man låter lite grövre på rösten om man gör en diss låt till exempel, eller så att det låter lite, skönare på rösten, inte så den förvrängs, bara så den ändras litegrann, ni förstår nog;).

MvH NemC

Link to comment
Dela på andra sajter

okey, det jag vill veta, är hur man ställer in Equalizern så det låter skönt, vet inte direkt hur det stavas, asså jag vill ha lite tips, på lite olika plugins, så man kan göra något riktigt skönt med rösten t ex att man låter lite grövre på rösten om man gör en diss låt till exempel, eller så att det låter lite, skönare på rösten, inte så den förvrängs, bara så den ändras litegrann, ni förstår nog;).

MvH NemC

Hur du ställer in eqn varierar från situation till situation, beror helt på vilka element som finns med i låten osv osv. En hel vetenskap, det är inte bara att dunka på ett preset och tro att låten plötsligt glänser. Lägg upp ljudexempel så finns det nog massor med folk som kan ge bra tips.

Och vad menar du med skönt egentligen? När det gäller rösten, inlevelse fungerar ganska bra om du vill ha en speciell känsla till en viss låt 🥰 Good luck...

Link to comment
Dela på andra sajter

Enklaste sättet att ändra rösten är att göra det när man spelar in eller införskaffa ett PT HD3 system.

Har man inte mörk röst så är det svårt att göra den mörkare , pröva med någon form av dist-plugg ( Trash , Amplitube , Ampex , ) m.m m.m.

För övrigt gäller fortfarande mitt svar Allt du vill veta om Feta ljud / Hur , när och varför

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha.. Ok.. Men det är bara att ratta tills det låter rätt ju. Det är hur enkelt som helst.. Tog mig bara 25 år.. Och jag lär mig ännu.. 😆

Alltså.. A och O är 1.. Du måste ha en bra och rättvis lysning som känns bekväm och som du kan (du ska höra när det låter fel).. Hörlurar eller monitorer.. What so ever..

Sen är det också viktigt att du har en bra mic.. Alltså.. Har man missat att spela in med ett bra grundljud så kan man oftast inte "fixa det i mixen".

Rap?? Det är mest sångljudet du är efter då va? Mic + bra Preamp är vad det handlar om... Skit in= skit ut... Råkar man har bra pluggar typ kompressorer etc så får man ändå bara ut "skit deluxe" 🙂 Har du lite pengar i kassan och fokuserer på en bra röståtergivning.. Tja.. Då rekomenderar jag Studio projecte B1 med tillhörande preamp.. Mer prisvärda prylar är svårt att hitta.. Check out http://www.emusic.se/default.asp?info=11727

okey, det jag vill veta, är hur man ställer in Equalizern så det låter skönt, vet inte direkt hur det stavas, asså jag vill ha lite tips, på lite olika plugins, så man kan göra något riktigt skönt med rösten t ex att man låter lite grövre på rösten om man gör en diss låt till exempel, eller så att det låter lite, skönare på rösten, inte så den förvrängs, bara så den ändras litegrann, ni förstår nog;).

MvH NemC

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...