Jump to content
Annons

Vilka tillstånd behövs


Ankered

Recommended Posts

Om man vill göra en cover från ett känt band (helt egen produktion utan samplingar) och sedan tex lägga upp den på myspace eller få den spelad i radio eller ute på klubbar vad behöver man då för tillstånd?? Måste man ha tillstånd över huvud taget??

Man stöter ju på en hel del covers som spelas på radio och det finns ju massor med ”tribute” plattor med covers…

Nån som vet??

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om man vill göra en cover från ett känt band (helt egen produktion utan samplingar) och sedan tex lägga upp den på myspace eller få den spelad i radio eller ute på klubbar vad behöver man då för tillstånd?? Måste man ha tillstånd över huvud taget??

Man stöter ju på en hel del covers som spelas på radio och det finns ju massor med ”tribute” plattor med covers…

Nån som vet??

//F

Ja det får man om man bara betalar de avgifter som kan vara aktuella, tillstånd behövs inte. Så här skriver Stim:

Får man spela andras låtar?

Det är i de flesta fall tillåtet att spela andras låtar live, bara man rapporterar till Stim att man gör det. Även att spela in andras låtar på platta är tillåtet, så länge skivproducenten rapporterar och betalar.

Ska man däremot ändra i musiken, t.ex ändra eller översätta texter så har jag för mig att man måste ha tillstånd av upphovsmannen.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej... Tack Henning..

Men hur e det då om man skulle lägga upp en låt på myspace??

Tja tittar man på Myspaces uppladdningssida för låtar så står det så här:

Du måste inneha upphovsrätten till den musik du lägger upp.

Så, nej det får du inte enligt deras regler. Mer info finns i musikpolicyn på samma site.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Det är i de flesta fall tillåtet att spela andras låtar live, bara man rapporterar till Stim att man gör det. Även att spela in andras låtar på platta är tillåtet, så länge skivproducenten rapporterar och betalar.

Ska man däremot ändra i musiken, t.ex ändra eller översätta texter så har jag för mig att man måste ha tillstånd av upphovsmannen.

/H.

"så länge skivproducenten rapporterar och betalar"?? Betalar till VEM?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i de flesta fall tillåtet att spela andras låtar live, bara man rapporterar till Stim att man gör det. Även att spela in andras låtar på platta är tillåtet, så länge skivproducenten rapporterar och betalar.

Ska man däremot ändra i musiken, t.ex ändra eller översätta texter så har jag för mig att man måste ha tillstånd av upphovsmannen.

/H.

"så länge skivproducenten rapporterar och betalar"?? Betalar till VEM?

Till upphovsmannen (genom att man betalar Stim/Ncb som fördelar vidare till dessa).

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort något liknande med Toto's Africa på min Myspace.

MySpace 😊 Ingen har klagat... än så länge 😄😊

Nä, så är det ju. Så länge det inte uppmärksammas så går det ju säkert bra. Märk däremot att i musikpolicyn (som du godkänt när du registrerade dig) så står detta:

Du samtycker till att betala för alla royalties, avgifter eller andra kostnader som kan uppstå med anledning av det innehåll som du lagt upp på MySpace eller via våra tjänster.

Nu tror jag detta med covers är så vanligt på Myspace så du inte behöver oroa dig så otroligt mycket för att just du skulle råka på några avgifter/stämningar, men man kan ju aldrig vara säker... :rolleyes:

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Om man vill göra en cover från ett känt band (helt egen produktion utan samplingar) och sedan tex lägga upp den på myspace eller få den spelad i radio eller ute på klubbar vad behöver man då för tillstånd?? Måste man ha tillstånd över huvud taget??

Man stöter ju på en hel del covers som spelas på radio och det finns ju massor med ”tribute” plattor med covers…

Nån som vet??

//F

Du behöver inget tillstånd från upphovsrätts-innehavaren för att spela in och ge ut en Cover.

En cover är en nyinspening av en låt som är tidigare utgiven, är låten inte utgiven officielt så är det en Original-låt, och då måste man ha upphovsmannens tillstånd för att ge ut den.

Upphovsmannen är den som inkasserar alla intäkter för framförande (performance) i t ex Radio, TV, Live etc.

Upphovsmannen har även rätt till ersättning för de sk mekanisk rättigheterna, vilket är en ersättning som utgår för varje såld CD, men även en engångsersättning som utgår varje gång musiken överförs till ett nytt media, t ex en film-master, DVD, VHS etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...