Jump to content
Annons

Lexicon 480 abstinens


Elite

Recommended Posts

Jag har vant mig allt för väl med min utbildnings Lexicon 480 reverb. jag har aldrig hört något annat reverb som låter lika bra som det. Men eftersom jag inte har 100 000 över på mitt konto undrar jag om det finns något annant reverb som mäter sig med 480.

Hur står sig Lexicons budget modeller mot den till exempel typ PCM 91 och 81, eller kanske MPX1. Är det samma reverb i dem fast färre eller är det inte ens i närheten av 480:s ljudkvalitet?

Är det någon som har prövat den nya MX serien och har något att säga om den. Är det något att satsa på som alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har vant mig allt för väl med min utbildnings Lexicon 480 reverb. jag har aldrig hört något annat reverb som låter lika bra som det. Men eftersom jag inte har 100 000 över på mitt konto undrar jag om det finns något annant reverb som mäter sig med 480.

Hur står sig Lexicons budget modeller mot den till exempel typ PCM 91 och 81, eller kanske MPX1. Är det samma reverb i dem fast färre eller är det inte ens i närheten av 480:s ljudkvalitet?

Är det någon som har prövat den nya MX serien och har något att säga om den. Är det något att satsa på som alternativ?

Det finns en snubbe som har samplat av den och lagt ut impulserna på en välkänd torrentsida.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tipsen ni ger, ett problem är att jag kör ProTools och kan då inte köra vst pluggar.

Är det någon som har åsikter om mer hårdvarubaserade prylar, jag tycker om knappar och rattar sördu.

Du kan köpa en VSTwrapper så kan du köra VST-instrument i Pro Tools.Är inte så farligt dyr heller.

http://www.fxpansion.com/index.php?page=11&currency=EUR

Link to comment
Dela på andra sajter

Hello Elite.

Jag tror att du kommer att gilla PCM 91 (bättre reverb än PCM 81) som använder två Lexi-chips för att

skapa reverbet.

Den låter mkt, mkt bra.

MPX1 är helt ok men absolut inte i samma klass som PCM-serien.

Låt dig inte luras av hängivna PCM 60/70 användare som hävdar att dessa har ettt varmare ljud

än dom senare modellerna..

Dom klarar helt enkelt inget över ca 14-16 kHz vilket felaktigt uppfattas som varmare ljud.

Förvånansvärt många etablerade ljudtekniker förstår inte den enkla orsaken till detta.

Det går givetvis utmärkt att ratta bort höga frekvenser i PCM 81/91.

F.ö. är det mkt mer brus i dom äldre PCM-burkarna.

Om det är realistiska reverb du är ute efter så är faktiskt ALtiverb bättre och väldans mkt billigare men jag har full fårståelse om det är Lexiconfärgningen du är ute efter och att du vill ratta på extern burk.

Good luck.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla grymma svar, ska verkligen kolla upp de där impulsreverben, men om jag känner mig själv rätt så blir det nog en hårdvaruburk tillslut. lutar åt PCM 91.

Å visst är ett 960 ett bra alternativ till ett 480 😲

Ä det någon somm känner till något mjukvarureverb som låter bra och har en egen dsp, typ som focusrite liquid fast med reverb istället, jag vet att det finns reverb i UAD-korten men jag tänkte om det finns något annat som nån har provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar ju coolt det där med powercore, det betyder ju att man kan köra Sony Oxford pluggar med egen dsp om man köper till dom, me like 😛

Min fråga då är, vad har almänheten för åsikter om Powercore.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jeg eide 2x powercore før.. Nå har jeg 3x UAD... UAD har mye mer karakter.. Og powercore virker å stå stille når det kommer til updates og nye plugins.

Men jeg gjentar - Sonnox Reverb er den beste software reverb jeg har hørt... DSP or no DSP.......

- J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...