Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Planerar att köpa en stålsträngad gitarr i prisklassen 3000-4000kr. Tänkte först köpa en gitarr med inbygd mic, men på affären rådde de mig att hellre köpa en helakustisk gitarr för 3000 plus en kondensatormic än en med inbygd mic för 4000. Min tanke med inbygd mic var att det skulle vara lätt att få in ljudet i datorn och kanske dessutom undvika lite bakgrundssurr som exempelvis från datorfläkten (håller till i min lägenhet så det är ju inte direkt ljudisolerat). Jag är bara en glad hobbyamatör men jag vill ändå kunna göra hyffsade inspelningar. Min nuvarande utrustning består av ett billigt Eurorack ub802 mixerbord, en dynamisk "clas-ohlsson"mic (som jag använder till sång och gitarr) samt ett ESI julia@ ljudkort och Cubase SX + Reason. Skulle verkligen uppskatta synpunkter och förslag på vad jag bör satsa på i gitarrfrågan.

Annons
Postat

Det är i princip omöjligt att få till ett vettigt gitarrljud med inbyggd mic. Att mica upp gitarren på gammalt hederligt vis låter MYCKET bättre. Köp du en gitarr för 3.000:- och lägg 1.000 på en mikrofon istället, t. ex Studio Projects B1 eller Line Audio CM3. Eller om du vill spela in gitarren i stereo (låter grymt snyggt) kan du med fördel köpa 2st Behringer C2, du får 2 stycken för bara 799:- på t.ex muxikbörsen, extremt prisvärt!

För att få ett bra gitarrljud i mono brukar jag rikta micen mot 12e bandet, där halsen och kroppen möts, på ca 15 cm avstånd. Placerar du mirkofonen närmare gitarrens "ljudhål" får du ett basigare och bumligare ljud.

För att mica i stereo finns det flera olika tekniker, du hittar en jättebra sida med ljudexempel och bilder, som förklarar tre av de vanligaste teknikerna här:

http://www.humbuckermusic.com/acguitrectec.html

Lycka till!

Postat