Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har hittat en hyffsad samplad lapsteel.

Nu undrar jag om nÄgon vet vad "country-nissarna" brukar lÀgga för effekter pÄ steelguitar för att fÄ det att lÄta "riktig country"?

Annons
Postat (redigerat)

Det Àr en jÀkla skillnad mellan lapsteel och pedal steel (som Àr vanligare inom traditionell country).

Annars handlar det om reverb och delay i kombination med rent ljud frÄn en bra steelstÀrkare. Med steelstÀrkare menas nÄgot med stoora högtalare som kan leverera ordentligt med volym utan minsta uns dist/överstyrning. Har du ingen sÄn sÄ linea direkt istÀllet.

edit: hoppsan, sĂ„g att det var samples. 😉 DĂ„ behöver du ju inte bry dig om inspelningstekniken... Reverb (gĂ€rna gamla Lexicon-klanger osv, tĂ€nk mer dansband Ă€n naturlig rumsklang) och delay Ă€r det som gĂ€ller.

Redigerat av VacUm
Postat

Tackar för svaren:-)

/Janne

Postat
Hej!

Har hittat en hyffsad samplad lapsteel.

Nu undrar jag om nÄgon vet vad "country-nissarna" brukar lÀgga för effekter pÄ steelguitar för att fÄ det att lÄta "riktig country"?

Hittade en liten lÀnk till en "riktig" steelguitarist:-)

Det Àr tydligen inte bara att koppla upp och köra:-)

http://www.wiztunes.com

• 1 mĂ„nad senare...
  • 5 Ă„r senare...
Postat

Jag tÀnkte kanske pÄ nÄgon lite billigare höhö, men förstÄr det Àr ett jÀkligt svÄrt instrument att sampla!

Claes: Älskar fortfarande lurarna varje dag f.ö 😉

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.