Jump to content
Annons

Behringer ADA8000 och Logic Win!

Recommended Posts

Mixermuso (oregistrerad)
Postat

😄 Behringer ADA8000 48khz fungerar som master och Logic clock Ă€r konfigurerat som optical input, dĂ„ borde ju Logic alltid starta upp sig med 48khz men sĂ„ Ă€r det inte . Logic Ă€r alltid i 44.1khz lĂ€ge nĂ€r jag startar upp. Jag begriper inte varför det blir sĂ„. Dessutom knastrar det hela tiden. Eller Ă€r det nĂ„got annat som borde vara master? Inbandningen sker via ADA8000 till Logic med DAKOTA sedan ut igen till AlesisHD24.

Är det nĂ„gon som vet nĂ„got om detta?

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det kÀnns vÀl som att Logic borde vara master men vet faktiskt inte hur det uppför sig med optiskt. Om du Àndrar i Logic till 48 efter det att det startat knastrar det ÀndÄ? Kan det vara nÄt strul med din default song kanske? Vilket Logic, Platinum 5:an?

Mixermuso (oregistrerad)
Postat

MÄste medge att jag ocksÄ tycker att Logic borde vara master men det finns inte sÄ mÄnga alternativ pÄ ADA8000. Eller det finns nog dehÀr alternativen fÄrstÄs:" Master 44.1khz, Master 48khz, Slave Adat IN, Slave WC IN.

Om jag har förstÄtt saken rÀtt sÄ borde OPTICAL alternativet justera sig sjÀlv efter mastern.

AlltsÄ det behövs ingen World clock. ( tror jag)

Om jag sÀtter Logic sample rate till 48khz , och det samma pÄ ljudkortet, sÄ clickar och knÀpper det ÀndÄ.

Har just hÀmtat en ny driver som jag tÀnker installera, hoppas det hjÀlper .

Tack för hjÀlpen hör av mig om problemet kvarstÄr.

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Mixermuso sa:
MÄste medge att jag ocksÄ tycker att Logic borde vara master men det finns inte sÄ mÄnga alternativ pÄ ADA8000. Eller det finns nog dehÀr alternativen fÄrstÄs:" Master 44.1khz, Master 48khz, Slave Adat IN, Slave WC IN.

Om jag har förstÄtt saken rÀtt sÄ borde OPTICAL alternativet justera sig sjÀlv efter mastern.

AlltsÄ det behövs ingen World clock. ( tror jag)

Om jag sÀtter Logic sample rate till 48khz , och det samma pÄ ljudkortet, sÄ clickar och knÀpper det ÀndÄ.

Har just hÀmtat en ny driver som jag tÀnker installera, hoppas det hjÀlper .

Tack för hjÀlpen hör av mig om problemet kvarstÄr.

Det enda Logic kan göra Àr att sÀga Ät ditt ljudkort (som Logic kan upptÀcka genom att du har en driver installerad, dvs INTE behringerburken utan Dakotan) vilken samplingsfrekvens det ska jobba i . Bara en check: Har du sync i logic stÀllt pÄ "internal"?

Du borde ha behringern stÀlld pÄ "slave ADAT in" (om du har en lightpipe kopplad till behringern ADAT in) eftersom dÄ fÄr det signal frÄn Dakotan om vilken samplingsfrekvens det ska jobba i, och eftersom Dakotan dÄ tar emot information frÄn Logic om vilken samplingsfrekven du valt.

Förresten, jag antar att du menar frontier dakota?

Redigerat av Elof
Mixermuso (oregistrerad)
Postat

Jo det Àr Frontier Dakota. Logic har " optical" som sync. Borde inte Logic "kÀnna av" dÄ att Behringer Àr pÄ 48khz? Men...jag skall pröva att ha Behringer pÄ "slave ADAT in". DÄ skall vÀl Logic vara " internal" eller?

Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Mixermuso sa:
Jo det Àr Frontier Dakota. Logic har " optical" som sync. Borde inte Logic "kÀnna av" dÄ att Behringer Àr pÄ 48khz? Men...jag skall pröva att ha Behringer pÄ "slave ADAT in". DÄ skall vÀl Logic vara " internal" eller?

SynkinstÀllningar i Logic har, vad jag vet, med tidskod att göra, inte samplingsfrekvens. Logic kan skicka och ta emot MTC, som innehÄller samma information som SMPTE tidskod. Logic kan endast "veta vad Dakotan vet" eftersom det Àr dens driver som Àr installerad och det Àr den som logic kommunicerar med, Logic kan inte veta om en extern AD/DAomvandlare Àr kopplad till Dakotan eller inte. Logics synk ska alltid vara stÀllt till internal, om du inte vill styra transportfunktioner i Logic med nÄgon enhet som skickar MTC, eller synkar till en bandare via SMPTE/MTC. RÀtta mig nÄgon om jag har fel, jag Àr inte superhjÀlte pÄ det hÀr omrÄdet...

Redigerat av Elof
Mixermuso (oregistrerad)
Postat

OK! Det Àr i princip samma instÀllningar i Logic som pÄ Dakotans control panel. försökte ha Dakotan som " internal" och Behringer som " ADAT IN slave",

men dÄ gick alla portar pÄ rött ( = error), dessutom har Logic fÄtt nÄgot fel och det kommer upp ett meddelande som lyder " Microsoft Visual C++ Runtime Library" och Logic startar inte alls upp sig. Samma sak fast jag installerade om Logic.

Typiskt nu nÀr jag har fÄtt hjÀlp och skulle ha möjlighet att fixa det hÀr.

Det verkar som om nÄgon fil fattas.

...puh.. mÄste Äterkomma nÀr Logic funktionerar igen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.