Jump to content
Annons

Har du problem med knaster i ljudet?


AssOwL™

Recommended Posts

Jag tänkte tipsa alla som har AMD64 x2 processor om ett potentiellt problem med deras drivrutin för "Cool N Quiet". Det kanske kan beröra Intel core 2 duo oxå, om de har en liknande funktion.

Vad är problemet? Jo, "Cool N Quiet" gör att processorn går på halvfart för att spara energi och då inte bli så varm. Fläktarna går inte lika fort så att det blir lite mindre oljud. Tanken är bra, men det tycks ställa till problem med en hel del spel och även med ljudapplikationer. Jag är inte så tekniskt insatt, men det verkar vara att när processorn ska växla från halvfart till full fart, som det inte går tillräckligt fort. Därför blir det problem med "känsliga" spel och ljudprogram. I mitt fall i form av knaster, även om jag bara hade en enda VST synth igång... inte så kul...

Lösningen på problemet är att öppna boot.ini och ta bort /usepmtimer.

Starta om datorn och gå in i BIOS och stäng av "Cool N Quiet" där.

Nu när datorn startar om så ska dina spel/ljud problem vara borta... förhoppningsvis.. Det fungerade för mig, och har fungerat för andra. Har du inga problem och vill ha funktionen med halvfart på processorn så låter du bli att ändra nåt... 😱

För att ändra i boot.ini så går ni till kontrollpanelen/system/avancerat/inställningar (start & återställningar) och klickar på redigera. Det kan se ut så här ungefär när du har tagit bort /usepmtimer som ligger sist i koden efter fastdetect. ÄNDRA INGET ANNAT!

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Ett annat tips när du ändå har boot.ini öppnat, är att du lägger till /3GB /Userva=2900 för det fungerar bra tycker jag. Läs mer om det i den klistrade tråden om 3 Gb spärren. Då ser det ut så här:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect /3GB /Userva=2900

Om du har "Cool N Quiet" aktiverat i BIOS så SKA du ha /usepmtimer i boot.ini. De hör ihop så att säga. Tar du bort en så ska du ta bort bägge för att undvika problem.

Hoppas att det här kan hjälpa nån som har lite "strul"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en AMD 64x2 processor och har faktiskt upplevt knaster och några tiondelssekunders förlorad medieinformation ibland då jag bandat. Ibland har det funkat felfritt dock. Har alltid tänkt att det är mitt ljudkort som strular. Kommer att köpa ett nytt och bättre i vilket fall som helst.

Men jag undrar, om man gör det du föreslår, betyder det då att processorn och fläkten konstant går för fullt då? Undrar om detta kan ha negativa konsekvenser i längden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla...

kunde inte undvika att läsa era problem... ☺️

förde första måste ja bara säga att det blir jobbigt för cpun att hantera alla ljud samtidigt när de spelas upp... (därav knastrande)

För att motverka detta måste man ha ett bättre ljudkort... stirra dig inte blint på datorns prestanda... det är trots allt ljudkortet som bearbetar ljudet innan den går genom cpu och viseversa... skulle ljudkortet inte "hinna bearbeta" så uppstår knaster.... Det kan också vara så att du har en väldigt långsam cpu då knastrar det ju också självfallet...

Men som det låter så är det moderkortets ljudkort som är sämre än det tidigare du hade... detta resulterar i att du får knaster... oavsett om du har grymm CPU eller RAM...

Gör som föregående person sade för att maximera prestanda... stäng av konstiga funktioner som cool N quit... ställ in i bios så att cpu går på max klockfrekvens helatiden...

Köp ett bra ljudkort som är avsett för att hantera stora mängder "data" ett exempel är soundblaster Fitality med frontpanelen... det ljudkortet har en egen processor som motsvarar en pentium på 3Ghz .... detta ljudkort plus din nya grymma CpU på 6000ghz+ borde vara en tillräckligt bra kombination för att det inte ska lagga "knastra"...

om du väljer att köpa ett nytt ljudkort så blir helaprestandan bättre på din dator eftersom din vanliga Cpu inte behöver bearbeta all "data" själv... resultatet blir mkt bättre med en gång... glöm inte att disabla det inbyggda ljudkortet i moderkortet efter att du installerat ett nytt ljudkort så att din cpu inte behöver "streama onödig data" till mer ställen än nödvändigt....

Köp även snabb hårdisk... själv kör jag med en hårdisk som snurrar med 10000rpm.... du får bättre skrivhastighet mot programmet du skapar musik i... vilket också ökar prestanda...

Kan du inte fixa detta själv så be någong med dator erfarenhet så du inte råkar förstöra nåt dyrbart...

Det finns mkt man kan göra för att fixa bättre prestanda men det som jag förklarat ovan borde duga fint för dig... soundblaster gör inte bara bra ifrån sig när du skapar musik... men också när du spelar och tittar på film mm... det är skitbra allroundkort... du har säket hört om det flera ggr...

Lycka till!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har X-fi Fatal1ty (har 64 Mb inbyggt minne) när jag spelar (ganska sällan) och till lite annat allmänt, och sen använder jag EMU 1212m när jag håller på med musik. X-fi Fatal1ty är definitivt det bästa "konsument" ljudkortet som jag har haft, men EMU 1212m låter bättre.

Jag blev som sagt av med knastret när jag gjorde som i mitt exempel med Cool N Quiet. Jag har 3Gb i ram, så jag har även lagt till det i boot.ini och det verkar fungera bra. Nu kan man ladda in stora samplingar i musikprogram eller stora bilder i bildbehandlingsprogram, och det fungerar mycket bättre.

Ja, en Raptor disk som snurrar i 10000 varv vore fint... eller helst två i RAID... 😄

Redigerat av AssOwL™
Link to comment
Dela på andra sajter

Men då var ju det löst... 🙂

Det inbyggda ljudkortet i moderkortet suger.. hehe...🙂

aa... själv kör jag med 2 st 1000 rpm hdiskar.... fast jag använder 1 för mitt operativsystem och 1 för musikproduktion... 🙂

ha de gött

Redigerat av MioC
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en AMD 64x2 processor och har faktiskt upplevt knaster och några tiondelssekunders förlorad medieinformation ibland då jag bandat. Ibland har det funkat felfritt dock. Har alltid tänkt att det är mitt ljudkort som strular. Kommer att köpa ett nytt och bättre i vilket fall som helst.

Men jag undrar, om man gör det du föreslår, betyder det då att processorn och fläkten konstant går för fullt då? Undrar om detta kan ha negativa konsekvenser i längden...

Ljudkortet har ju oxå en inverkan, så om du bara kör t.ex. det som är inbyggt på moderkortet, så kommer du att märka en kraftig skillnad när du köper ett "riktigt" ljudkort.

Du behöver inte vara orolig för processorn så länge den inte blir överhettad. Jag har inte märkt nån större värmeökning på min, och jag kör bara med original fläkten. Om du överklockar, så måste du vara försiktig oavsett hur du gör, samt köra med en bättre fläkt eller annan kylning.

Link to comment
Dela på andra sajter

tja...

Prestandan för uppstart är ju nåra sek snabbare.... och programmen startar ju snabbare... så visst fungerar det snabbare/bättre

Men som du själv sa... det är ju hårfina förbättringar... men det är ju värt om man bara måsta ha bäst prestanda... sen om det lönar sig är en annan sak...

Personligen skulle ja lägga ner slantarna eftersom programmet arbetar bättre tillsammans med snabb hårdvara...

Men det låter ju kanske lite mer i burken än vanligt... eftersom 10000rpm H-diskarna snurrar fortare mm... så det kanske blir plus/minus noll om man är ute efter en tyst dator?

Men överlag... om vi säger att det skulle sitta en helt ny "vanlig H-disk 7200rpm" i min dator och jag startar upp den så skulle jag inte märka nån direkt skillnad... skillnaden kommer i så fall när jag kanske kör flera program som skriver mot hårdisken samtidigt... det är först då man ser den verkliga skillnaden... och då kanske det är värt att tänka på en 10000rpms h-disk...

men som sagt så är ju den mesta skillnaden bara när hårdisken skriver mot programmet... annars ligger ju allt i minnet för de mesta...

De nya 7200rpms diskarna är ju också väldigt snabba då de flyttar mer data ca 300 MBps

och 10000rpms diksarna ca 150mbps

Tycker du att det är mycket snabbare, eller är det bara hårfint?

Med andra ord, är det värt det att lägga de extra pengarna på en 10000 rpm disk tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...