Jump to content
Annons

Producentutbildning?


Mathie

Recommended Posts

Sökte till Musikproducentprogrammet i Norrköping och skulle precis få reda på tider för intervjuer då jag fick ett mail om att de avbryter årets intagning! Blev j*****t irriterad på detta och undrar nu vart utbildningen finns mer nånstanns?

Jag är sugen på och plugga till studiotekniker eller ljudtekniker, om inte musikproducentprog finns. Vet ni vart dessa linjer finns?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För alla nybörjare rekomenderar jag att gå en nybörjarkurs på kvällstid. Kulturama har sådana som kostar runt 2500 kronor för 8*3 timmar. Gick själv där innan jag köpte min hemmastudio. Tjänade lätt in ett år av hemmapulande och frustration på den. Väldigt bra att lära sig hur allt fungerar från början, sen har man en utmärkt grund att stå på.

När man sedan kan grunderna är det bara att börja producera andra, kompisar som har band, unga band i trakten osv. Brukar inte vara svårt att få tag i band som vill ha billiga demos och det är på det här sättet man lär sig som mest. När man väl vet hur utrustningen fungerar (som man lärde sig på kvällskursen) handlar det i stort sett bara om att träna upp sina öron och få erfarenhet och det får man definitivt bäst genom att spela in andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma...

Gå en massa kurser som kostar pengar när du kan lära dig

samma saker hemma....

Löjligt... rolleyes.gif

-------------------------------------------------

det håller inte det du påstår...

själv går jag på SAE audio enginering program och jag ångrar mig inte en sekund. kostra typ 77000:-

änn sålänge har vi bara kört BMC grundkursen och jag har lärt mig mer på 3 månader än vad jag har lärt mig på detta forum och hemma.

och man ar ju inte ett NEVE bord för 4.5miljoner alla effekter, massa olika mikrofoner som kostar 30000-50000kr st, bra akustik i alla studios. man börjar från grunden och jobbar sig upp till dom större mixerborden.

men nu var det ju musikproducentkillen ville veta mer om så vem bryr sig om mina åsikter.... Vet ej hur muikproducentkursen är på sae. åk på öppethus rekomenderas varmt sen får man kaffe och kaka också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lärt mig allt jag kan själv hemma och tycker jag kan det mesta. Grejen är att jag har ingenting om mina kunskaper på papper, vill man jobba med musik så måste man i de flesta fall ha någon sorts utbildning på papper.

Jag har pratat med musikproducenter som arbetat i över 30 år som trots en imponerande kompetens och bredd ändå säger att de inte är fullärda. Självklart är det som du säger viktigt att sitta hemma och lära sig saker själv, men det är lätt att luta sig tillbaka, känna sig trygg och konstatera att man kan tillräckligt. Det viktigaste tror jag inte är att hoppa på första bästa utbildning för att få ett papper i handen, utan det är att komma utanför sin egna dörr och börja producera allt och alla, ha en stor genre-bredd och en sjuhelsikes vilja. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...