Jump to content
Annons

Installera xp på vista?


ollelinell

Recommended Posts

hejsan. jag sitter här och försöker installera mitt xp på vista men vista verkar inte tilllåta det. det står att denna version är nyare och kan därför inte byta. undrar nu hur jag ska komma förbi detta problem. 😉 vill helst inte köra dual boot låter bara krångligt. så ni kanske hör är detta en nybörjare på datorer så försök förklara enkelt 😉

/peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Installationsprogrammet verkar tro att du försöker uppgradera, det ska inte gå mellan vista och XP.

I installationsprogrammet till XP kan du ju välja till vilken enhet det ska installeras till, och runt där i processen

finns möjlighet att ta bort partitionen, samt att skapa en ny och formattera den. Alla data försvinner,

men det är det bästa sättet att göra en ren och fin installation.

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan. jag sitter här och försöker installera mitt xp på vista men vista verkar inte tilllåta det. det står att denna version är nyare och kan därför inte byta. undrar nu hur jag ska komma förbi detta problem. 😉 vill helst inte köra dual boot låter bara krångligt. så ni kanske hör är detta en nybörjare på datorer så försök förklara enkelt 😄

/peace

Du vill alltså inte ha kvar Windows Vista alls på din dator utan byta ut det mot Windows XP?

Om så är fallet så ska du spara undan sånt som finns på datorn som du vill spara (t ex bränna på cd eller dvd eller spara på USB minne) och sedan installera om datorn från grunden med Windows XP. Allt som du har på datorn idag kommer då att försvinna!.

1. Spara undan sådant du vill ha kvar

2. Starta om datorn och ha Windows XP-skivan isatt.

3. Precis när datorn startar står det "Tryck på valfri tangent för att starta från CD" ...tryck på en tangent. Om det inte kommer upp något sådant meddelande så måste man ändra i datorns BIOS att datorn ska kunna startas från CD. Be någon med data-vana att hjälpa dig ställa in detta.

4. Följ anvisningarna i XP installationguiden som kommer upp. För att få bort Windows Vista så väljer du att ta bort alla befintliga partitioner på datorn och skapar sedan en ny där du installerar Windows XP. OBS! ALLT på datorn försvinner då!!

Om du vill ha både Windows Vista och Windows XP på datorn och sedan kunna välja vilket du vill köra så är det antingen Dual boot som gäller, eller så kan du installera ett program som heter VMWare Server som är gratis. Då kan du installera ett Windows XP och starta det med en ikon på Vistas skrivbord.

/Andreas 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan. jag sitter här och försöker installera mitt xp på vista men vista verkar inte tilllåta det. det står att denna version är nyare och kan därför inte byta. undrar nu hur jag ska komma förbi detta problem. 😮 vill helst inte köra dual boot låter bara krångligt. så ni kanske hör är detta en nybörjare på datorer så försök förklara enkelt 🙂

/peace

Du vill alltså inte ha kvar Windows Vista alls på din dator utan byta ut det mot Windows XP?

Om så är fallet så ska du spara undan sånt som finns på datorn som du vill spara (t ex bränna på cd eller dvd eller spara på USB minne) och sedan installera om datorn från grunden med Windows XP. Allt som du har på datorn idag kommer då att försvinna!.

1. Spara undan sådant du vill ha kvar

2. Starta om datorn och ha Windows XP-skivan isatt.

3. Precis när datorn startar står det "Tryck på valfri tangent för att starta från CD" ...tryck på en tangent. Om det inte kommer upp något sådant meddelande så måste man ändra i datorns BIOS att datorn ska kunna startas från CD. Be någon med data-vana att hjälpa dig ställa in detta.

4. Följ anvisningarna i XP installationguiden som kommer upp. För att få bort Windows Vista så väljer du att ta bort alla befintliga partitioner på datorn och skapar sedan en ny där du installerar Windows XP. OBS! ALLT på datorn försvinner då!!

Om du vill ha både Windows Vista och Windows XP på datorn och sedan kunna välja vilket du vill köra så är det antingen Dual boot som gäller, eller så kan du installera ett program som heter VMWare Server som är gratis. Då kan du installera ett Windows XP och starta det med en ikon på Vistas skrivbord.

/Andreas 😛

Tja!

Har du själv provat installerat xp på en dator med vista?

Tänkte bara så du är säker på att det funkar..

Överväger nämligen att göra samma sak på min dator, eftersom det lär bli problem med drivrutiner till ljudkortet samt att många verkar ha problem att köra vissa musikprog med Vista..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Larsaa (oregistrerad)
hejsan. jag sitter här och försöker installera mitt xp på vista men vista verkar inte tilllåta det. det står att denna version är nyare och kan därför inte byta. undrar nu hur jag ska komma förbi detta problem. 😛 vill helst inte köra dual boot låter bara krångligt. så ni kanske hör är detta en nybörjare på datorer så försök förklara enkelt 🙂

/peace

Du vill alltså inte ha kvar Windows Vista alls på din dator utan byta ut det mot Windows XP?

Om så är fallet så ska du spara undan sånt som finns på datorn som du vill spara (t ex bränna på cd eller dvd eller spara på USB minne) och sedan installera om datorn från grunden med Windows XP. Allt som du har på datorn idag kommer då att försvinna!.

1. Spara undan sådant du vill ha kvar

2. Starta om datorn och ha Windows XP-skivan isatt.

3. Precis när datorn startar står det "Tryck på valfri tangent för att starta från CD" ...tryck på en tangent. Om det inte kommer upp något sådant meddelande så måste man ändra i datorns BIOS att datorn ska kunna startas från CD. Be någon med data-vana att hjälpa dig ställa in detta.

4. Följ anvisningarna i XP installationguiden som kommer upp. För att få bort Windows Vista så väljer du att ta bort alla befintliga partitioner på datorn och skapar sedan en ny där du installerar Windows XP. OBS! ALLT på datorn försvinner då!!

Om du vill ha både Windows Vista och Windows XP på datorn och sedan kunna välja vilket du vill köra så är det antingen Dual boot som gäller, eller så kan du installera ett program som heter VMWare Server som är gratis. Då kan du installera ett Windows XP och starta det med en ikon på Vistas skrivbord.

/Andreas 😎

Tja!

Har du själv provat installerat xp på en dator med vista?

Tänkte bara så du är säker på att det funkar..

Överväger nämligen att göra samma sak på min dator, eftersom det lär bli problem med drivrutiner till ljudkortet samt att många verkar ha problem att köra vissa musikprog med Vista..

XP på Vista är inte helt självklart. Har provat att ta bort Vista helt och lägga på XP. Allt verkar fungera, formatering, kopiering av filer osv. När allt är klart och datorn ska startas om blinkar det till på skärmen och datorn bootar igen och igen och .... Med hjälp av en kamera lyckas jag få se vad meddelandet är: "Detecting array ..."

Någon idé om vad detta är och hur jag kommer runt och vidare?

/ Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...