Jump to content
Annons

Problem med ljudkortet tror jag.


John89

Recommended Posts

Tja!

Jag viste inte riktigt vart jag skulle skriva detta men jag tror det har med ljudkortet att göra så jag skrev det under denna "flik".

Jag använder ett ljudkort av typen M-Audio Audiophile 2496.

Det är så att när jags ka göra musik på datorn så går min CPU upp Otroligt mycket ocvh det distar, blir noise lr crackel (eller vad man nus ka kalla det) väldigt mycket.

hur gör jag för att laga problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle tro att du försöker köra med lägre latency än vad datorn orkar med, så höj latency i Cubase (om det är Cubase du kör med...), så löser det sig nog...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att du försöker köra med lägre latency än vad datorn orkar med, så höj latency i Cubase (om det är Cubase du kör med...), så löser det sig nog...
M-Audio Audiophile 2496 är vad jag vet ett stabilt kort så jag tror nog som Claes att det har med Latency inställningar att göra!

Vad har du för dator och grafikkort?

Jag använder mig av Fl Studio har inte haft tid att lära mig Cubase =)

men min dator innehåller en Intel P4 3,00Ghz prosessor med 1 gig ram i mitt grafikkort är ett Daytona Gf FX 5700 256 MB DDR.

(Valde att inte slösa så mycket på grafikkortet.)

Men hur var det om jag sänker latecyn, tar det inte mer på CPU'n?

Redigerat av John89
Link to comment
Dela på andra sajter

Japp det avr nog det som avr problemet.. :rolleyes:😛

men det konstiga var att ljudkortet har inte varit så förut... måste ha ändrats på något sätt.. 😆

medan jag ändå är på gång... Hur uppnår jag bästa resultat när det gäller detta ljudkort?

Redigerat av John89
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Japp det avr nog det som avr problemet.. :rolleyes:😛

men det konstiga var att ljudkortet har inte varit så förut... måste ha ändrats på något sätt.. 😆

medan jag ändå är på gång... Hur uppnår jag bästa resultat när det gäller detta ljudkort?

Svaret är som med alla andra ljudkort... 😛

Eller hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd för mig detta för själv hade jag samma typ av dator kapacitet som denna tråd skapare men nu har jag ju en starkare dator så jag kan sänka min latency på 2496 audiophile kortet då till det lägsta 😄

Nu gäller bara att jag inte skadar mitt kort när jag tar ut det från den gamla och stoppar in den i den nya datorn och dessutom såg jag att maudio sidan hade en ny drivrutin till den också som kom typ i april.

Jag tänkte använda digital ingångarna på kortet eftersom jag har digitala coaxial utgångar på min mixer,bara jag nu inte köper fel sladd bara för det skulle ju vara typiskt mig he he 🙂

/Håkan 😆

ps: Jag hade 384 samples latency på min gamla dator med 2496 kortet och det fungerade bra då i alla fall när jag spelade in audio men då använder jag förstås ram minnet kom jag på 😛

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig fattat vad som blir bättre i själva inspelningen med lägre latency. Märker man nån skillnad i det resultat man får vid inspelning eller vad är det viktiga med att ha låg latency 😄

Det blir ingen kvalitetsskillnad, men det påverkar medhörningen. Om du har en latency på 1 sekund (för att överdriva lite...), så tar det en sekund tills du hör vad du sjunger om du inte har Direct Monitoring påslagen eller kör medhörningen genom att skapa en monitormix i ljudkortet. Om du vill höra plugin-effekter i medhörningen när du sjunger, så måste du köra utan Direct Monitoring och tvingas då stå ut med den latency som är inställd. Det tar också en sekund (i exemplet med 1s latency) från att du trycker ner en tangent på klaviaturen tills du hör en ton spelas av ditt VSTi. De flesta brukar trivas med en latency upp till omkring 10ms, men över det kan det kännas lite jobbigt...

För en trummis kan det kännas jobbigt om det är en latency på mer än 2-3ms. 1ms motsvarar ju ett avstånd till ljudkällan på ca 34cm...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

claes eller nån ? Jag ska ju dra ut kortet som sitter fast i den gamla datorn men är lite rädd att jag ska skada kortet på nåt vis ,så jag undrar ska man göra på ett visst sätt när man drar ut 24/96 audiophile kortet från den gamla datorn.Måste man av installera drivrutinen innan man tar bort själva kortet för att det inte ska förstöras frågar en som aldrig gjort detta själv förut,men har inte lust att betala datorbutik flera hundra för denna som det ser ut enkla procedur men även sånt kan ju gå fel 😄

/Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp det avr nog det som avr problemet.. 😏😛

men det konstiga var att ljudkortet har inte varit så förut... måste ha ändrats på något sätt.. 😳

medan jag ändå är på gång... Hur uppnår jag bästa resultat när det gäller detta ljudkort?

Svaret är som med alla andra ljudkort... 😆

Eller hur menar du?

Kanske borde omformulera frågan lite 😛... Vad bör jag tänka på och ändra, så att Ljudkortet och datorn arbetar så bra som möjligt tillsammans, och att jag får maximal och så bra användning av ljudkortet med tanke på min dator? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Japp det avr nog det som avr problemet.. 😏😛

men det konstiga var att ljudkortet har inte varit så förut... måste ha ändrats på något sätt.. 😳

medan jag ändå är på gång... Hur uppnår jag bästa resultat när det gäller detta ljudkort?

Svaret är som med alla andra ljudkort... 😆

Eller hur menar du?

Kanske borde omformulera frågan lite 😛... Vad bör jag tänka på och ändra, så att Ljudkortet och datorn arbetar så bra som möjligt tillsammans, och att jag får maximal och så bra användning av ljudkortet med tanke på min dator? =)

När du fått bort knastret och är nöjd med fördröjningen så är det nog allt du kan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...