Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenahoopen!

Har nyligen inhandlat en laptop (1,8 GHZ core solo, 1,5 gig RAM, hoppas det Àr bra nog?) och ska nu skaffa mig ett ljudkort.

DĂ„ jag inte alls Ă€r inne pĂ„ det kvalitativa i ett ljudkort hoppas jag fĂ„ er med mig i en hjĂ€lporgie... 🙂

De tvÄ jag har kollat in Àr Phonic Firefly 302 (kostar under tusingen pÄ 4sound just nu(!)) samt CME matrix k-fw (ca 1500:-)

Mitt första intryck Àr att jag bör köra pÄ det billigaste (Phonic), dÄ det har flest ingÄngar (MIDI m.m), men sedan, efter lite sökning, kommer Phonics ofta bristande kvalite in i det första intrycket, sÄ att det blir ett andra intryck, som Àr mer tvekande.

DÄ jag inte har hittat speciellt mycket info om dessa kort hÀr pÄ studio (och inte kan nÄgot om dessa "bits" och "kilogramshertzar") hoppas jag att ni kan ta er en titt och ge era vÀlkÀnda rÄd och kommentarer!

Redigerat av termosh
Annons
Postat

Vore grymt om nĂ„gon ville ta sig tid och kolla dĂ„ jag tĂ€nkte köpa nĂ„got av dem idag 😕😊

peace out sisters

Postat (redigerat)

kÀnner inte till nÄtt av korten, men hittade denna trÄd nÀr jag googlade pÄ CME matrix.

CME kortet kostar 1395:- pÄ musikbörsen.

det vore bra om du skrev vad du har för krav pÄ kortet sÄ Àr det lÀttare att rekomendera.

vad jag förstÄr vill du ha ett firewire kort, med midi ingÄng.

Redigerat av sixties
Postat

Yes! Tackar!

Jo, vore bra med MIDI-ingÄng men det Àr inte livsviktigt.. GÄr det att koppla in midi till USB via nÄgon billig adapter eller liknande?

Vore ocksÄ skönt att kunna koppla en mixer till ljudkortet om det skulle behövas nÄgon gÄng.

Sedan Àr det frÄgan om FireWire vs. USB, vad jag förstÄr sÄ tÀr USB mer pÄ processorn, nÄgon kanske har info om hur mkt USB kommer att belasta processorn (obetydligt lite?) Annars kan man ju börja spana pÄ USB-kort, bl.a. Tapco..

Vet inte om dessa ljudkort kan ordna sÄ att de olika ingÄngarna blir inspelade pÄ olika spÄr?

Tackar!

Postat

Bumpar upp den med en annan frÄga sÄhÀr pÄ kvÀllskvisten.

Har de ljudkort jag frÄgat om inbyggda preamps för gitarr? Eller mÄste jag köpa det till?

/Tja

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.