Gaski (oregistrerad) Postat 7 september 2004 Dela Postat 7 september 2004 (redigerat) När jag spelar in ett miditrack som är kopplat till ett VST instrument in i ett audiotrack knastrar det då och då, ungefär 1 gång per minut. Ökar jag storleken på buffern så blir det lite bättre, men aldrig felfritt. Jag har även försökt ändra inställningarna på Latency men det gör ingen större skillnad. Kör Cubase SX 2 på en P3 933 mHz, 256 MB ram, Ljudkort: externt Creative Extigy. (Jag vet, ingen höjdare men jag vill ändå få det att fungera...) Hur ska jag göra för att få bort knastret? Redigerat 7 september 2004 av Gaski Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 7 september 2004 Dela Postat 7 september 2004 testa kX-drivisarna så att du åtminstone får asio... ja har en P4 2.6Ghz med 256 DDR@400mhz ram o audiophile-ljudkort... är inte nöjd med prestandan i Cubase på de... bör bli bättre nä ja fixar mer ram dock... om ja inte minns fel rekomenderar Cubase SX 2 512 ram lr nåt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Diwic Postat 7 september 2004 Dela Postat 7 september 2004 När jag spelar in ett miditrack som är kopplat till ett VST instrument in i ett audiotrack knastrar det då och då, ungefär 1 gång per minut. Ökar jag storleken på buffern så blir det lite bättre, men aldrig felfritt. Använder du funktionen Export -> Audio mixdown? Det måste ju vara det smartaste om det är ett VST-instrument som du vill spela in. // David Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gaski (oregistrerad) Postat 7 september 2004 Dela Postat 7 september 2004 Om jag kör en mixdown direkt utan att först göra det till ett audiospår låter det väldigt mysko, toner flyttas om och det låter trasigt. Jag kör ASIO DirectX Full Duplex... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Diwic Postat 8 september 2004 Dela Postat 8 september 2004 Hmm...man tycker ju att prestandan inte borde påverka mer än hur lång tid det tar att göra en mixdown. Själv brukar jag göra en mixdown av alltihop (dvs vst-instrument + audiospår) direkt. Det enda man behöver spela in innan man gör sin mixdown är de midispår som hanteras av externa synthar och ev synthen som sitter i ljudkortet. Jag tror att du ska satsa på att få en mixdown att fungera, förutsatt att det är ett vst-instrument vi pratar om. Vid en audio mixdown är ju inte ljudkortet inblandat överhuvudtaget. // David Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BosseL Postat 8 september 2004 Dela Postat 8 september 2004 Kan virusprogrammet (auto protection) ställa till med besvär....en vild gissning bara? //Bosse Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nisse Postat 8 september 2004 Dela Postat 8 september 2004 Jag tror att du ska satsa på att få en mixdown att fungera, förutsatt att det är ett vst-instrument vi pratar om. Vid en audio mixdown är ju inte ljudkortet inblandat överhuvudtaget. // David Nu glider vi in på något jag undrar över.. Menar du att ljudkortet är inblandat när man gör mix-down av midi-spår med VSTi's? Jag trodde att datorn skötte detta helt digitalt, internt i processorn, utan att blanda in ljudkortet i det hela? För det sker ju liksom inte i real-tid eller så.. Vill ni hjälpa mig att reda upp det här? //Nisse Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gaski (oregistrerad) Postat 14 september 2004 Dela Postat 14 september 2004 Jo, jag fick tillslut mixdown att fungera med hjälp av att köra en Real-time export. Dock så uppstår knaster även där... Har jobbat med att ta ändra inställningarna på latency och buffersize men knastret försvinnar aldrig, bara flyttas runt lite. What to do? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 14 september 2004 Dela Postat 14 september 2004 Nu glider vi in på något jag undrar över.. Menar du att ljudkortet är inblandat när man gör mix-down av midi-spår med VSTi's? Jag trodde att datorn skötte detta helt digitalt, internt i processorn, utan att blanda in ljudkortet i det hela? För det sker ju liksom inte i real-tid eller så.. Vill ni hjälpa mig att reda upp det här? //Nisse Spot on som man säger! 🙂 - Vid en mixdown används inte ljudkortet överhuvudtaget. Cubase räknar ut allting matematiskt. Vilket gör att det kan gå både snabbare och långsammare än realtid att skriva ned projektet som en wav fil på hårddisken 😱 /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rapid Wanker Postat 15 september 2004 Dela Postat 15 september 2004 Jag kör ASIO DirectX Full Duplex... Inte för att det har med mixdown'en att göra, men har du inte ett drivrutinsalternativ som heter Creative ASIO? Funkar bättre än DirectX-stuket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Diwic Postat 15 september 2004 Dela Postat 15 september 2004 Jag tror att du ska satsa på att få en mixdown att fungera, förutsatt att det är ett vst-instrument vi pratar om. Vid en audio mixdown är ju inte ljudkortet inblandat överhuvudtaget. // David Nu glider vi in på något jag undrar över.. Menar du att ljudkortet är inblandat när man gör mix-down av midi-spår med VSTi's? Jag trodde att datorn skötte detta helt digitalt, internt i processorn, utan att blanda in ljudkortet i det hela? För det sker ju liksom inte i real-tid eller så.. Vill ni hjälpa mig att reda upp det här? //Nisse Jag menar att ljudkortet inte är inblandat då. Därför är det så underligt att det blir knaster. Det är förresten inte digital dist det handlar om? Ta upp mixern (F3) och titta på master channel (måste antagligen aktiveras i listan till vänster) och spela upp projektet en gång. Tänds de röda lamporna någon gång? (Btw, finns det nåt smartare sätt att kolla om ett projekt nån gång distar?) // David Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gaski (oregistrerad) Postat 15 september 2004 Dela Postat 15 september 2004 Nej den går aldrig så högt upp... Jag märkte dock någonting konstigt. Om jag försöker lyssna på klicket igen och spelar tillbaka strax innan det och sedan spelar upp igen så är klicket borta, men det kommer tillbaka efter ett visst tidsintervall. Jag kan spela ungefär 1m30s sedan kommer klicket. Så om jag har stannat vid 0m30s så kommer första klicket ungefär vid 2m. Kan det vara att jag har för lite ramminne? 256 mb? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.