Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Ska inhandla lite grejer till min första lilla hemstudio nu. Har kikat lite på ljudkortet Saffire LE som ska ha fått lysande recensioner och verkar ha ganska bra pre-amps. Men nu ser jag att ljudkortet inte har phantom-matning. Är det något man ofta behöver? Behöver alla kondensatormikrofoner phaontommatning?

Sen såg jag också att kortet spelar in i 96khz och inte 192 som många andra. Spelar det stor roll i praktiken? Jag har inte superhöga krav men funkar det med 96khz när man väl börjar lägga på lite plugins och grejer?

Mvh Felix

Annons
Postat

Men det har ju fantommatning på kanal 1 och 2.

Sen så kan du spela in upp till 96 kHz men du behöver inte spela in i mer än 44.1 kHz det kan du ju ställa in i din sequenser. De flesta på det här forumet brukar rekommendera att man spelar in med 24 bitar och i 44.1 kHz.

Jo kondensatormikrofoner behöver fantommatning eller iallafall någon form av ström, vissa går ju att driva med batteri.

drloop (oregistrerad)
Postat

96kHz är resurskrävande.

Kommer du att ha mickar och instrument som är så bra att de gör sig i 96kHz?

Spelar du in akustiskmusik med ett fåtal kanaler så är 96kHz vettigt, kanske till och med 192kHz.

Men gör du pop/rock/techno etc kan det kvitta i hemstudion.

Jag spelar in på 44.kHz och det funkar jättebra.

Postat

Okej då vet jag. Kollade specifikationerna men såg inget om fantommatning men pre-amp:arna kanske ger phantommatning? Skönt att höra att den har phantom matning och att 96khz duger gott och väl. Bara att köra på!

Tack för hjälpen

Postat

Kolla bilden nere till vänster när man får se Saffire LE framifrån. Där ser du ju att det finns en knapp där det står 48v (= fantommatning) ovanför kanal 1 och 2.

Hoppas det funkar bra för dig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.