Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag ska spela in en fiolstämma nu i veckan och kommer tyvärr inte ha jättemycket tid att prova mig fram med mickplacering o dyl. Finns det några bra tips på hur fiolen ska vara placerad i förhållande till micken och ungefärligt avstånd. Kan nämna att jag kommer använda studio projekt b1.

Tacksam för hjälp.

Annons
Postat

B1-mikrofonen är väl en stormembranare, sannolikt med rätt stor känslighet oxå. Du skulle definitivt tjäna på att prova

några olika positioner, om inte annat för framtida bruk, men jag förstår att så inte är fallet.

I vilket fall; fiolen är ett väldigt rundstrålande instrument, du kan micka den från alla möjliga håll och fortfarande få

med det mesta av klangen. P.g.a. bashöjningen som micken sannolikt har, så rekommenderar jag att inte micka speciellt

nära alls - prova en meter till att börja med.

Från vilket håll då? Tycke och smak säger jag, men rakt uppifrån eller snett bakifrån är bra att börja med.

Uppifrån och på lite håll ger det dessutom lite mer frihet åt dem som spelar att röra sig.

Sen beror det förstås på hur inspelningsrummet ser ut, har du bullrig ventilation eller fläkt, så får du väga in det.

Men som sagt var, börja uppifrån och på lite håll.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.