Jump to content
Annons

Vilken multieffektpedal ska jag vÀlja?


Guitar

Recommended Posts

Tjena 😉 !

Jag ska skaffa en multieffektpedal till min gitarr och jag undrar om nĂ„gon vill ge rĂ„d pĂ„ vad man kan vĂ€lja. Jag har tittat pĂ„ tre olika som jag har varit lite intresserad utav, den första Ă€r en ”Line 6 Floorpod” den andra Ă€r en ”Korg AX1500G” och den tredje som jag kanske Ă€r mest intresserad utav Ă€r ”Zoom G2.1u”. Jag har hört att Zoom G2.1u funkar hyfsat i studion ocksĂ„, och pĂ„ jam fĂ„r man med Cubase LE, kanske inte det bĂ€sta men det kanske kan vara en start till hemmastudion 🙂 . Skulle vara roligt om du ville tycka till om dom olika effekterna och sĂ€ga vilken du tycker Ă€r bĂ€st, eller om jag ska satsa pĂ„ nĂ„gon annan 😎.

//Andreas

Redigerat av Guitar
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Ska det vara en ren multieffektpedal eller ska den ha förstÀrkarsimulering ocksÄ?

Floorpoden har ju det, hur det Àr med de andra vet jag inte.

Men kolla in Vox tonelab om du vill ha en med förstÀrkarsimulator eller Boss ME50 om du bara vill ha en multieffekt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej, det beror ju ocksÄ lite vad du först och frÀmst ska ha den till och vad som Àr viktigt för dig.

Jag kör med Zoom G2.1u live och i repis och Àr jÀttenöjd, sÄ nöjd att jag bara kör den och en wah-wah live numera, men dÄ borde jag kanske tillÀgga att jag egentligen bara anvÀnder den som en dist-pedal med EQ och lite reverb, de andra effekterna har jag inte undersökt sÄ mycket(inte tillrÀckligt för att uttala mig om de i alla fall), dÄ jag inte har behövt de, jag har dock prövat wah-wah:n som inte direkt Àr nÄgon hit, men den funkar att repa med. Patch-byte gÄr vÀldigt fort, det Àr ingen irriterande en-sekunds-lucka dÀr alltsÄ. Men Ä andra sidan, om du bara ska anvÀnda den till att spela in med sÄ har ju det inte sÄ stor betydning. Jag har inte spelat in med den, men jag har spelat in med storebrorsan Zoom G7 och den har jag fÄtt bra ljud av. Jag borde vÀl Àven nÀmna att jag spelar punk och lite industri, sÄ det Àr inte sÄ mycket clean-ljud pÄ mig.

Jag Ă€r som sagt storförnöjd med den, lĂ€tt att bĂ€ra med sig och Cubase, som följer med, Ă€r ju ett stort plus om du vill pröva att spela in med en sequencer(once you pop, you canÂŽt stop 🙂 ). Jag var oxĂ„ lite inne pĂ„ att pröva floorpoden, men sĂ„ har jag för mig att den fick nĂ„gra bad reviews pĂ„ harmony central, sĂ„ det fick vara. Annars har jag sett att Line 6 precis(men jag kanske Ă€r sent ute, det kasnke Ă€r old news) har slĂ€ppt en Pocket Pod, har bara sett den pĂ„ bild(, men den Ă€r ju bara sĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„ söt.

Det trĂ„kiga standardsvaret, Ă€r ju att dra till en musikaffĂ€r och testa sjĂ€lv, trist men sant. 😉 .. Harmony central Ă€r ju annars bibeln innan man köper nĂ„got..

Mvh Mathias

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

utan tvekan en boss gt3 alt. gt6.. o om du har rÄd en gt8.. de e kickasspedaler o ja har kört med min gt3a i mÄnga Är nu! kom i mitten av nittiotalet o kickar podarna utan tvekan!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej, det beror ju ocksÄ lite vad du först och frÀmst ska ha den till och vad som Àr viktigt för dig.

Jag kör med Zoom G2.1u live och i repis och Àr jÀttenöjd, sÄ nöjd att jag bara kör den och en wah-wah live numera, men dÄ borde jag kanske tillÀgga att jag egentligen bara anvÀnder den som en dist-pedal med EQ och lite reverb, de andra effekterna har jag inte undersökt sÄ mycket(inte tillrÀckligt för att uttala mig om de i alla fall), dÄ jag inte har behövt de, jag har dock prövat wah-wah:n som inte direkt Àr nÄgon hit, men den funkar att repa med. Patch-byte gÄr vÀldigt fort, det Àr ingen irriterande en-sekunds-lucka dÀr alltsÄ. Men Ä andra sidan, om du bara ska anvÀnda den till att spela in med sÄ har ju det inte sÄ stor betydning. Jag har inte spelat in med den, men jag har spelat in med storebrorsan Zoom G7 och den har jag fÄtt bra ljud av. Jag borde vÀl Àven nÀmna att jag spelar punk och lite industri, sÄ det Àr inte sÄ mycket clean-ljud pÄ mig.

Jag Ă€r som sagt storförnöjd med den, lĂ€tt att bĂ€ra med sig och Cubase, som följer med, Ă€r ju ett stort plus om du vill pröva att spela in med en sequencer(once you pop, you canÂŽt stop 😛 ). Jag var oxĂ„ lite inne pĂ„ att pröva floorpoden, men sĂ„ har jag för mig att den fick nĂ„gra bad reviews pĂ„ harmony central, sĂ„ det fick vara. Annars har jag sett att Line 6 precis(men jag kanske Ă€r sent ute, det kasnke Ă€r old news) har slĂ€ppt en Pocket Pod, har bara sett den pĂ„ bild(, men den Ă€r ju bara sĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„ söt.

Det trĂ„kiga standardsvaret, Ă€r ju att dra till en musikaffĂ€r och testa sjĂ€lv, trist men sant. 🙂 .. Harmony central Ă€r ju annars bibeln innan man köper nĂ„got..

Mvh Mathias

Bra att Zoom G2.1u funkar bra för dig 🙂 ! Jag ska anvĂ€nda den bĂ„de live, i replokal och i kommande studio.

Men nu ibörjan till bara att anvĂ€nda live och i replokal till att spela clean, rock och kanske lite hĂ„rdare. Jag har tittat pĂ„ den lilla Line 6 modellen som verkar vara grymm den med, men jag vill hĂ€lst ha en med wah-wah. Tack för lĂ€nken ocksĂ„ 😛 !

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

utan tvekan en boss gt3 alt. gt6.. o om du har rÄd en gt8.. de e kickasspedaler o ja har kört med min gt3a i mÄnga Är nu! kom i mitten av nittiotalet o kickar podarna utan tvekan!!

Jag har hört att dom Ă€r grymma, men min budget rĂ€cker inte riktigt till 😛 . Men i framtiden sĂ„ Ă€r det mycket möjligt att det blir nĂ„gon utav dom 😛 !

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lirar du HĂ„rdrock/Metal tycker jag du absolut skall kolla in denna burk..

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=4...mp;artno=184193

Rocktron e garanterat metal, har sjÀlv lirat pÄ Rocktron i 16 Ärs tid...

Den varkar ocksÄ vÀldigt nice . . . . men jag vet inte om den Àr lite för hÄrd.

FĂ„r Ă„ka in och testa nĂ„gon dag 😆 .

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

http://bossgtcentral.com/forum/showthread.php?t=14176

VarsÄgod, för övrigt vill jag avrÄda (och varna dig) för Line 6's multieffekter av alla dess slag, myyyycket svÄrt att fÄ till bra ljud. Tonelab verkar vÀldigt bra, likasÄ nÄgon boss (gt-serien eller me). Wha-wha Àr trots allt bÀsta att köpa en separat.

Okej tack! Det Ă€r ju bra att veta 😄 . Mmm tonelab verkar ocksĂ„ bra inte allt för dyr heller, har nĂ„gra bra jag kan vĂ€lja mellan nu đŸ˜Č .

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad tycker ni om Zoom G2.1u , Korg AX1500G eller Vox ToneLab, vilken skulle ni valt och varför? 😛

Zoom och Korg vet jag för lite om, men Vox Tonelab och Roland GT-8 Àr trevliga burkar..

Tonelab har bÀttre distar och GT-8 har bÀttre effekter i mitt tycke..

Sen gillar jag att Tonelab e bygd i metal och inte i plast som Rolandburken Àr - kÀnns mera solid i metall...

/Biran

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
  • 4 veckor senare...

Okej . . . . . Tack alla för tipsen och rĂ„den! Det fick bli en Zoom g2.1u som jag har köpt! 🙂

Jag blev nöjd över den för det priset och Ängrar inte att jag köpte den!!

Tack och hej ses i en annan trĂ„d! 😉

MVH// Andreas Nordin

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...