Jump to content
Annons

Delay med vintage-stuk.


Omneus

Recommended Posts

I nr. 6 2007 tipsades det om en delayeffekt för Pro Tools då man skapar s.k. studsar. Jag vill göra det här tricket i Cubase SX3. Jag vet inte hur jag ska få delaykanalen att skicka till sig själv.

Kan någon hjälpa mig?

Jag vill återskapa effekten som användes för att skapa Sir Nose' röst på Parliament's plattor. Ekot ökar successivt i pitch. Coolt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta en kanal som skickar sitt ljud via send till en annan (AUX), den andra kanalen skickar sitt ljud till sig självt och då får du en cirkel varav ljudet bearbetas varje gång det passerar pluggen. Om du då har en pitchplugg som är inställd att höja ljudet ett halvt tonsteg så kommer ljudet höjas ett halvttonsteg varje gång det passerar pluggen. Det är ju det som själva grejen i PT-tipset om jag inte fattade helt galet. Har inte en aning om hur man gör i Cubase då jag inte vet hur signalvägarna går i det programmet. Men där har du ju signalvägen iaf om jag nu som sagt inte fattat helt galet, vilket jag tror jag inte gjort

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Jag förstår vad det är jag ska göra och hur signalerna ska gå. Det är bara så att jag inte kan hitta ett sätt att få delayen att skickas till något annat än stereo-out. Det verkar ju funka i Pro Tools men Cubase jäklas med mig.

Jag har ett audio-spår med en röst på. Signalen från den kanalen har jag skickat till en effekt-kanal med ett delay som insert. Nu vill jag skicka delay-signalen tillbaka till röst-spåret. Hur gör jag det?

Tacksam för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase stöder inte återkopplingar av signaler (rundgångskopplingar). Lösningen blir därmed att hitta en plugg som gör det internt. Är du lite händig så tror jag att det är möjligt med program som SynthMaker där du helt enkelt kan koppla ett delay till ett filter för att sedan koppla det tillbaka till sig självt.

Möjligtvis skulle det även kunna gå att göra det analogt. Där du alltså först skickar signalen från det ljudspår du vill använda effekten på till ett gruppspår med delay och övriga effektpluggar. Sedan skickar gruppspåret lite av signalen på en send till ett ledigt utgångspar på ljudkortet. Skapa till sist ett nytt ljudspår där du kopplat det utgångsparet till ingångarna och aktivera monitor-funktionen. Observera dock att du bör hålla nivåerna till ett minimum när du gör detta.

Under hösten väntas nästa version av Cubase 4 dyka upp där man gjort om ljudmotorn för att tillåta sidechain-kopplingar. Hur stora förändringar i ljudmotorn detta kommer att innebära är det i nuläget ingen som vet. Men man kan ju alltid hålla tummarna och hoppas på att de gjort om den för att tillåta liknande kopplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon Majken. Jag anade att det inte fanns stöd för rundgångskopplingar.

Jag prövade att göra det analogt men nu kan jag inte höra insignalen. Inte när jag kopplar in min elbas heller 😊 . Jag ser mätarna röra på sig och jag kan spela in men jag kan inte höra något förrän inspelning är klar.

Det finns säkert en tråd där man redan har diskuterat detta. Jag tackar för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...