Jump to content
Annons

MIDI-enhet-Linux


Nikolaus

Recommended Posts

Jag försöker koppla in keyboarden till datorn för att spela in midi. Har kommit till att jag lyckas få Rosegarden tillsammans med Qsynth att spela upp de toner jag klickar in med musen på det översta spåret. Men hur fångar jag det från keyboarden? När jag öppnar ardour dycker det upp en del anslutningar i Rosegarden men om jag försöker göra egna anslutningar i jackctr, patchbay ser jag dem aldrig i RG hantera midi-enheter.

edit: anslutningen mellan keyboard och dator är midi-kabel.

Updatering: Jo nya inputs dyker upp nu efter att jag kollat närmare på hur man connectar med jackctl. Och det funkar med virtual keyboard. Frortsätter med frågan om extern keyboard.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Är det meningen att keyboarden ska byka upp till vänster i connections under midi i Jackctl? det enda som finns där är Midi Trough Port-0. Connectat till ZynAddSubFX händer inget.

Kan man se någonstans att ljudkortets midi-portar är rätt inställda?

kan de här va nått?

amidi -l

Dir Device Name

Verkar vara tomt där. Som jag förstår det ska den visa tillgängliga hårdvaru midi-portar.

aconnect -i -o

client 0: 'System' [type=kernel]

0 'Timer '

1 'Announce '

client 14: 'Midi Through' [type=kernel]

0 'Midi Through Port-0'

client 129: 'Virtual Keyboard' [type=user]

0 'Virtual Keyboard'

client 130: 'ZynAddSubFX' [type=user]

0 'ZynAddSubFX '

och detta mjukvaru samt hårdvaru.

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fick till det nu genom att köpa en midisport 2x2. Klåpade mig dock lite vid inladdningen och valde 1x1 får se om jag lyckas ändra. När ja va på musikbörsen och skulle handla interfacet började säljaren googla vilka som hade support och rätt va de va var han inne på studioforumet och bläddrade, han bland annat se slaptap fara förbi 😄

Det verkar som det ligger någon signal och pullserar hela tiden på midi utgången. Kollar jag i Rosegarden är det kanal 10. Är det normalt?

Redigerat av Nikolaus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...