Fonkmonk Postat 16 juli 2007 Postat 16 juli 2007 Hej alla trevliga musikskapare! Efter en natts frustration över ett märkligt(?) MIDI-problem så har min egen trevlighetsgrad devalverats påtagligt.... Jag har formaterat om en av hårddiskarna på min musikdator (3Ghz, 1mb ram, Asus-moderkort) lagt in XP igen och kopplat in ett firewirekort (köpt förra året, men bara använt på en laptop, ej kollat midifunktionaliteten). Kortet är ett Terratec Phase X24 med förmodad ok kvalitet. Jag är inte säker på om mitt problem har med kortet att göra, men olika versioner av Cubase uppvisar samma problem. Efter att ha spelat på MIDI-klaviaturet (har provat med olika) ett tag så hamnar all data (alla "toner") först, på första slaget där inspelningen börjar. Det händer inte direkt utan efter att man klinkat ett tag vilket gör att jag inte tror att det har med någon hemlig inställning att göra... Problemet inträffar alltså i två olika versioner av Cubase. Frustrationen är total.... Kanske är det något trivialt som jag inte fattat men varken jag eller min granne som är Mr software kommer på vad det kan bero på. Till saken hör att det även inträffar lite andra hårdvarurelaterade problem vid uppstarten av datorn som jag inte tidigare stött på. Ibland måste jag in i biosen och ändra hårddiskprioritering för att datorn skall starta. Efter några uppstarter så hamnar de dock i oordning igen... i något form av default-värde med "fel" hårddisk först. Ibland fräser även ljudkortet, men detta åtgärdas enkelt av att man kopplar från FW-anslutningen någon sekund. Drivrutinerna för kortet är de nyaste. assistans mottages med stor tacksamhet!
Claes Holmerup Postat 16 juli 2007 Postat 16 juli 2007 Jag skulle misstänka att du behöver bocka för System Timestamp i Device Setup någonstans (kan inte kolla precis var just nu, men kolla runt där så hittar du det...). Annars finns det en klistrad tråd i Cubase-avdelningen, där problemet med emulerade portar beskrivs. Det brukar också kunna ge upphov till skumma midiproblem.
Filmtoken Postat 29 juli 2007 Postat 29 juli 2007 Usch; hade detta själv en gång. Fruktansvärt frustrerande. Fortfarande ingen aning om varför det uppträdde; men vill minnas att en ominstallation av ljudkortets drivrutiner räckte. (Det var f ö en M-Audio firewire 410).
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.