Jump to content
Annons

Framställa en egen konsert-dvd


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har äntligen försökt sammanställa en gammal konsert från s-vhs till dvd-r (hej Linus! 😕 ) med låtitlar, menyer etc och sedan bränna den till en dvd-r-skiva som sagt. Nu ska jag spela den på en vanlig dvd-spelare för att kolla. Jag är på väg.

En del lustigheter dök upp på vägen.

1) Jag hade ingen dvd-r-skiva hemma, så jag tänlte ta en cd-r och fixa en vcd sent igår kväll först åtminstone. Då märkte jag att den skulle uppta 740 Mb ungefär och InterVideoCreator varnade inte för det (det stod att stapeln blev röd om det inte skulle gå...), och stapeln var istället gulgrön. Men efter lååång tid, när det skulle skrivas till skivan så stoppade processen och sa att det inte gick (skivan klarar bara 700 Mb). Finns det cd-r som är längre än "700 Mb/80 min", som det står på mina TDK?

2) Kan man dela upp en sådan där vcd? Egentligen skulle bränningsprogrammet fixa det... känna av och säga till (sätt i nästa skiva). Om man nöjer sig med att det kan hamna mitt i en låt alltså. Bara att möjligheten skule kunna finnas som valbart alternativ. Istället för att efter lååång tid behöva stänga av.

3) Var och köpte dvd-r-skivor idag, men fick inget bra svar på vad som skiljer dem ifrån dvd+r-skivor, mer än att "det är bara olika format". Köpte hem några dvd-r och började bränna. Det tog 3 timmar att få skiva från det jag tryckte på knappen. Är inte det lång tid för en konsert med optimal bränningshastighet om konserten bara är drygt 40 minuter? Nu till det värsta, det verkar vara den tid det tar varje gång jag ska göra ett ex. Programmet börjar om från början och skapar film hela tiden. Finns det nåt sätt att bränna dvd snabbare än på 3 timmar per ex??

4) Tog en tur i cd-label och cd-omslagsprogrammet. Till min besvikelse så kunde man inte alls göra omslag i det programmet och då har jag verkligen gått runt hela programmet och läst allting. Det var inte särskilt omfattande, men cd-label kunde man iaf göra... Det heter InterVideo CD-Label och ingår i InterVideoCreator. Finns det nåt annat program för dvd-omslag (jag har program för cd-booklet, men det är allt)?

5) Märkte en skillnad mellan Windows Movie Maker och InterVideoCreator. Windows Movie Maker kan inte framställa dvd!! Det kan bara framställa film som ska visas i en ruta på egen dator eller över Internet. InterVideo verkar bara klara för vcd, svcd och för dvd, det finns inga andra laternativ. Iaf för de versioner av programmen som jag har. Så det var nog därför bägge dessa småprogram ingick vid datorköpet så att de kan komplettera varandra på den punkten. I övrigt är det ju mycket som är gemensamt för dem. Har ni märkt detta också?

6) En sketgrej som inte InterVideoCreator klarar, det är simpel in- och uttoning om man INTE vill ha en specialeffekt samtidigt, typ draperi, flygande text e.d. Jag pratar om att gå från vitt till svart eller vice versa t.ex. Men det fixar Windows Movie maker (men kan inte göra dvd ju...). Är inte det värdelöst för ett program?

7) Ett tag när jag höll på med InterVideoCreator och skulle lägga menyer och stegade mig fram till de olika låtarna i förhandsgramnskningen, så visades vid varje låtval den allra första bildrutan på konserten först (ett hus...) och sedan började låten jag valt. Knepigt irriterande.

8) Idag när jag provade upptäckte jag att det är svårt att i förhandsgranskningen spela upp ställen på filmen där scenväxlingar sker, för då hackar det till och stannar upp lite. Hur löser jag det? Det verkar vara värsta (och ENDA) problemet nu.

9) Konsertfilmen är bara 40 minuter drygt. Men det tar upp en bra bit över 3 GB (närmare 4) på dvd-r-skivan. Hur gör de som skapar konsertfilmer på 2.5 timme, eller ta bara en sån sak som 59 minuter... Det hade aldrig fått plats på min dvd-r-skiva. Är det normalt??

10) Jag kom på i förmiddags att jag kanske borde defragmentera hårddisken. Jag har aldrig under 2 års tid behövt göra det, men har gjort det då och då iaf. Men i förmiddags fick jag änna chocken! Den var hur fragmenterad som helst! Satte igång defragmentering, vilken var klar efter bara 1.5 timme. Brukar ni defragmentera vid vidoeredigering och gör det någon skillnad?

11) Nu när jag jobbat med detta 40 minuters videoprojekt under helgen här, så har jag bara använt datorns interna hårddisk som snurrar med 4200 rpm. Jag har en FW-disk för 2500 SEK som snurrar i 7200 rpm eller nåt sånt. ? Det går väldigt fort att lägga in låttitlar och sånt, jag märker skillnad med 2 GB, jämfört med 0.5 GB som jag hade förut, nu när jag ändå "bara" har använt min interna 4200 rpm-hdd.. Förut gick det inte alls att videoredigera... Jag provade inte med FW-disken i helgen, bara för att först testa RAM-skillnadens påverkan separat och en lite dold tanke om att det var FW-disken som gjorde att det hackade desto mer förut (och inte bara för att det var låg RAM). Men kan jag normalt räkna med bättre resultat med FW-disken?

12) En del personer som bränner cd-r t.ex. kan få problem under bränning när den externa hdd:n levererar data för snabbt till datorn, det kan ha varit det jag delvis drabbats av när jag hade 0.5 GB i RAM och spara film (MPEG för datorvisning)?

på väg//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svar på fråga 3.

Om du menar att du renderar filmen från VideoCreator för varje ex du bränner kommer det att ta den tiden. Lättare är att rendera ut filmen till hårddisken istället för direkt till skivan. Då kan du bränna som vanligt med vilken brännarprogram som helst. Då kommer tiden att skapa dvd-skivan bero på brännarens hastighet istället.

Glöm inte att be VideoCreator ska VIDEO_TS och AUDIO_TS katalogerna. (Det kan du iofs göra manuellt också..... men men)

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Svar på fråga 3.

Om du menar att du renderar filmen från VideoCreator för varje ex du bränner kommer det att ta den tiden. Lättare är att rendera ut filmen till hårddisken istället för direkt till skivan. Då kan du bränna som vanligt med vilken brännarprogram som helst. Då kommer tiden att skapa dvd-skivan bero på brännarens hastighet istället.

Glöm inte att be VideoCreator ska VIDEO_TS och AUDIO_TS katalogerna. (Det kan du iofs göra manuellt också..... men men)

Det finns ett antal val att göra, när man ska rendera filmen. I mitt program InterVideo Creator, så jobbar man i fyra steg: Samla in, Redigera, Lägg till Menyer och Skapa film. I steget Skapa film finns det tre lägen: (1) Bränn till skiva, (2) Skriv till hårddisk och (3) Ladda innehåll från hårddisk för bränning. Vid varje ex jag gjort så har man bara kunnat markera och välja alternativ (1) eller (2), då (3) har varit grålagt. Jag valde från början alternativ (2), Skriv till hårddisk för senare bränning. Men när jag gick in i programmet igen dagen efter så kunde jag bara välja (1) eller (2) igen. Det tog en jäkla tid... Varför kan jag inte välja alternativ (3) här? Är det inte det jag ska välja om jag vill göra flera ex, att ladda innehållet från hårddisken (eftersom det finns där), för bränning!?

Jag bad aldrig InterVideo Creator skapa några BUP- och IFO-filer. Det gjordes nog automatiskt... Eller nä...nu pratar du om nåt annat; Audio_TS och Video_TS...kataloger... Vad är det?

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Svar på fråga 3.

Om du menar att du renderar filmen från VideoCreator för varje ex du bränner kommer det att ta den tiden. Lättare är att rendera ut filmen till hårddisken istället för direkt till skivan. Då kan du bränna som vanligt med vilken brännarprogram som helst. Då kommer tiden att skapa dvd-skivan bero på brännarens hastighet istället.

Glöm inte att be VideoCreator ska VIDEO_TS och AUDIO_TS katalogerna. (Det kan du iofs göra manuellt också..... men men)

Det finns ett antal val att göra, när man ska rendera filmen. I mitt program InterVideo Creator, så jobbar man i fyra steg: Samla in, Redigera, Lägg till Menyer och Skapa film. I steget Skapa film finns det tre lägen: (1) Bränn till skiva, (2) Skriv till hårddisk och (3) Ladda innehåll från hårddisk för bränning. Vid varje ex jag gjort så har man bara kunnat markera och välja alternativ (1) eller (2), då (3) har varit grålagt. Jag valde från början alternativ (2), Skriv till hårddisk för senare bränning. Men när jag gick in i programmet igen dagen efter så kunde jag bara välja (1) eller (2) igen. Det tog en jäkla tid... Varför kan jag inte välja alternativ (3) här? Är det inte det jag ska välja om jag vill göra flera ex, att ladda innehållet från hårddisken (eftersom det finns där), för bränning!?

Jag bad aldrig InterVideo Creator skapa några BUP- och IFO-filer. Det gjordes nog automatiskt... Eller nä...nu pratar du om nåt annat; Audio_TS och Video_TS...kataloger... Vad är det?

😱

:musik

Skippa InterVideo Creator när du väl har bränt ut filerna till hårddisk. Då kan du använda vilket brännarprogram som helst.

En dvd-film innehåller alltid minst katalogen VIDEO_TS men också AUDIO_TS om det är en dvd-audio har jag för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

😆

En fråga nu:

När jag ska lägga menyer (i steg 3 i InterVideo Creator), så går det halvbra.

Menyn består av tre delar kan man säga: Del 1 är en förbild där man kan välja mellan "Play"=spela konserten och "Selection"=välja en särskild låt. Del 2 är bilder för de första fem låtarna (kapitlen) och del 3 är de sista fem låtarna (kapitlen). När man spelar upp den brända dvd:n på en dvd-spelare så syns del 1 bara någon kort sekund, för att sedan gå över till bild 2. Varför kan det vara så? Man har inte en chans i världen att kunna trycka på Play, utan måste gå tillbaka till bild/del 1 och där trycka på Play i så fall...

Nån annan som upplevt detta med InterVideo Creator eller med något annat videoredigeringsprogram, vad beror det på och hur löser man det?

☺️

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur Intervideo Creator funkar men jag har använt DVD-lab Pro för att göra menyer, kapitel och sånt (hade spelat in Live Earth galan). Där kunde man sätta tid på varje meny (om man nu vill att det går vidare automatiskt). Smidigt program att jobba i, kan rekommenderas. Demon går att använda i 30 dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Kan man lägga in något annat i det programmet FÖRE menyn? Dvs. En varningstext om otillåtet att kopiera eller veckans mattips? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...