Jump to content
Annons

Hjälp med koppling


Jessek

Recommended Posts

Hej.

Har en Phonic MU802 mixer och ljudkortet EMU0404 som jag behöver hjälp med att koppla in till datorn. Grejjen är den att jag inte vet hur fan det ska kopplas. Ska högtalarna in i mixern eller i datorn? Ett annat problem jag stötte på var att ljudet slutade fungera när jag installerade ljudkortet. Det fungerade perfekt när jag inte hade installerat det. Vet inte om det är fel på själva ljudkoret eller om det är jag som bara kopplat fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att kontrollera om du har kopplat fel kan du titta på mätarna i patchmixen. Rör sig mätarna så når ljudet ljudkortet iaf och det är troligt att hötalarna sitter fel. En sak som i vissa fall kan ställa till det är att det gamla ljudkortet (oftast inbyggt i moderkortet) fortfarande är aktivt. Prova med att stäng av det.

Vad gäller koppling så finns det för och nackdelar med olika kopplingar. Koppling direkt till ljudkortet ger färre mellanled och därmed mindre risk för brus och annat. Koppling till Phonic ger snabbare access till volymreglage m.m. (man behöver inte pilla fram patchmixen för att justera ljudet).

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kontrollera om du har kopplat fel kan du titta på mätarna i patchmixen. Rör sig mätarna så når ljudet ljudkortet iaf och det är troligt att hötalarna sitter fel. En sak som i vissa fall kan ställa till det är att det gamla ljudkortet (oftast inbyggt i moderkortet) fortfarande är aktivt. Prova med att stäng av det.

Vad gäller koppling så finns det för och nackdelar med olika kopplingar. Koppling direkt till ljudkortet ger färre mellanled och därmed mindre risk för brus och annat. Koppling till Phonic ger snabbare access till volymreglage m.m. (man behöver inte pilla fram patchmixen för att justera ljudet).

Mätarna i patchmixen rör sig inte, tyder detta på att ljudkortet är paj? Hur stänger man av det inbyggda ljudkortet? Tacksam för svaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...