Jump to content
Annons

Hjälp med vibrato, bend och byta taktart i Cubase studio IV

Recommended Posts

Baldurn (oregistrerad)
Postat

Hejsan. Jag har använt mig av Cubase studio 4 i några månader nu.

Jag spelar elbas i ett progressive metal band större delen av min fritid, men provar mig på att komponera lite tvspelsmusik

på fritiden. När jag spelar in, så gör jag det i Cubase, via att klicka in tonerna i keyeditorn.

Något som grämt mig länge, är att jag aldrig lyckats lära mig 3 viktiga saker. Jag har sökt på nätet, på detta forumet, sökt i hjälpdelen som kommer med cubase studio 4 och jag kan inte hitta nåt svar, och jag lyckas inte lösa problemet själv heller.

1. Hur lägger man till ett vibrato på 1 ton ? Jag spelar inte via MIDI-synth eller nåt, så jag kan inte få vibratot gratis därifrån ( hur man nu gör ).

2. Hur bendar man en ton? I guitar pro så är det lätt att ställa in att en viss ton ska benda. Jag kan inte hitta någon info på hur man skulle göra i Cubase :/

3. Hur ändrar jag taktart ? Säg att låten går i 7takt, sen så vill jag ändra en takt till 8-takt och sen efter den takten, tillbaks till 7-takt ? Går det att skriva olika taktarter för olika spår ? ( Tex att elbasen spelar 5-takt omot att gitarrerna spelar 7-takt ochtrummorna kör 4takt hela tiden, eller måste man välja ett instrument som man vill ha som spelar det viktigaste, och ändra taktarten i programmet efter dess taktart ? )

Skulle ni kunna hjälpa mig med detta, så vore jag ytterst tacksam. Jag har sökt men inte hittat information, på google, på detta forum, i cubase och frågat lite kompisar som hlåler på med andra program... ingen har någon aning :/

/ Björn

Annons
Postat

1 och 2

Det gör du inte direkt i Cubase utan i det virtuella instrument du använder. Du kan i o f s automatisera det från Cubase. Är det det du vill? I så fall, se "Operation_Manual.pdf" sid 160 under rubriken "Automation track operations".

3

Se "Operation_Manual.pdf" sid 341 under rubriken "Adding and editing time signature events".

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.