Baldurn (oregistrerad) Postat 23 juni 2007 Postat 23 juni 2007 Hejsan. Jag har använt mig av Cubase studio 4 i några månader nu. Jag spelar elbas i ett progressive metal band större delen av min fritid, men provar mig på att komponera lite tvspelsmusik på fritiden. När jag spelar in, så gör jag det i Cubase, via att klicka in tonerna i keyeditorn. Något som grämt mig länge, är att jag aldrig lyckats lära mig 3 viktiga saker. Jag har sökt på nätet, på detta forumet, sökt i hjälpdelen som kommer med cubase studio 4 och jag kan inte hitta nåt svar, och jag lyckas inte lösa problemet själv heller. 1. Hur lägger man till ett vibrato på 1 ton ? Jag spelar inte via MIDI-synth eller nåt, så jag kan inte få vibratot gratis därifrån ( hur man nu gör ). 2. Hur bendar man en ton? I guitar pro så är det lätt att ställa in att en viss ton ska benda. Jag kan inte hitta någon info på hur man skulle göra i Cubase :/ 3. Hur ändrar jag taktart ? Säg att låten går i 7takt, sen så vill jag ändra en takt till 8-takt och sen efter den takten, tillbaks till 7-takt ? Går det att skriva olika taktarter för olika spår ? ( Tex att elbasen spelar 5-takt omot att gitarrerna spelar 7-takt ochtrummorna kör 4takt hela tiden, eller måste man välja ett instrument som man vill ha som spelar det viktigaste, och ändra taktarten i programmet efter dess taktart ? ) Skulle ni kunna hjälpa mig med detta, så vore jag ytterst tacksam. Jag har sökt men inte hittat information, på google, på detta forum, i cubase och frågat lite kompisar som hlåler på med andra program... ingen har någon aning :/ / Björn
Assar Postat 23 juni 2007 Postat 23 juni 2007 1 och 2 Det gör du inte direkt i Cubase utan i det virtuella instrument du använder. Du kan i o f s automatisera det från Cubase. Är det det du vill? I så fall, se "Operation_Manual.pdf" sid 160 under rubriken "Automation track operations". 3 Se "Operation_Manual.pdf" sid 341 under rubriken "Adding and editing time signature events".
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.