Jump to content
Annons

Okej nu behöver ja verkligen hjälp


tuzzi

Recommended Posts

Jag äger ETt mixerbord som kallas EPM 8, E-S-I Juli@ Och två mikar ena "adk vienna" andra "mxl 990" ja har alltså då problem med att få fram rätt ljud tycker ej att det är tillräklit bra

får en känsla av att melodin inte riktit kommer in tillsammans med rösten alltså "rösten och melodin har ett mellanrym" det har inte samma kvalit'e om man ska säga så vill gärna att rösten ska vara

mindre brusig och mer mjukare för den låter ganska vass och det är inte så att det brusar

hur mkt som helst men nån blick slänger man väl på det så ja skulle gärna uppskatta era tips

tyvär har ja inte hunnit göra låt ännu där ni kan få exempel för ja har precis köpt ny data och

har ej kommit så långt att ja sparat mina rapp verser. det ja behöver hjälp med är 1. Vilka inställningar ni rekomendera på EPM 8 i kanal 1 alltås voice skruvarna, och sen 2:an Om dt fanns nåra inställningar man kan göra i JulPan asså Ljudkortets controll panel nån ändring elr så för ja misstänker väl att man

kan fixa massa grejer genom mixern, ljudkortet o allt va dt e

Uppskattar era tips mer än ni tror, ha dt bra MVH POntus Persson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej. Har du hört talas om den engelska uttrycket "trial and error"?

Tänk lite i följande banor så kommer det att gå utmärkt; Vad händer om jag skruvar på den här ratten? Vad händer om jag drar i den här regeln? Vad händer om jag läser på i den här manualen? Varför låter det inte som jag vill? Vad skilljer mina produktioner från Pete Rocks?

Det du vill ha svar på finns det inga universala svar på, inte som jag ser det i alla fall. Det handlar om att bli "kompis" med sina saker och i mångt och mycket, samt ha förståelse för de fundamentala aspekterna i ämnet ljudinspelning. Lite förenklat kan man kanske säga att det underlätta om man förstår "hur" ljudet kommer in i datorn. Att man sedan kan applicera i princip oändligt med eq's, kompressorer, brusreducerare, limiters och så vidare är kanske ett senare problem. Vi hörs.

/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

jaja, men ja e inte proffs 🙂 ja förstår er som kan sånt :rolleyes: men nånstans ska man ju börja

o ha inte så mkt kontakter inom musik så hittade ja denna sidan så tänkte ja "varför inte"

allt sånt där med skruvarna på mixern o så e ja inte 100% uppdaterad på men men ja gör ju mitt bästa

o försöker skruva fram te bra resultat men det verka inte bli nåt dt låter ju svin bra så men dt e ju ändå småbrus som man ej reagera på som gör att melodin o rappen blir lite ifrån kopplade vill lixom att

rappen bara sjunger i melodin så mjukt som möjligt om du förstår, tack så mycket anyway 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

jaja, men ja e inte proffs 🙂 ja förstår er som kan sånt 😱 men nånstans ska man ju börja

o ha inte så mkt kontakter inom musik så hittade ja denna sidan så tänkte ja "varför inte"

allt sånt där med skruvarna på mixern o så e ja inte 100% uppdaterad på men men ja gör ju mitt bästa

o försöker skruva fram te bra resultat men det verka inte bli nåt dt låter ju svin bra så men dt e ju ändå småbrus som man ej reagera på som gör att melodin o rappen blir lite ifrån kopplade vill lixom att

rappen bara sjunger i melodin så mjukt som möjligt om du förstår, tack så mycket anyway 🙂

fan va najs mannen... :rolleyes: keep it up

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du börjar skruva bort dig fullständigt, så skulle jag rekommendera att du börjar från början och ser till att du får till en bra inspelning. Har du en bra inspelning där inspelningsnivån är tillräcklig, så kan du laborera så mycket mer med ljudet vid mix, utan att det behöver bli dåligt...

Vilket avstånd har du till micen när du spelar in? Lagom brukar vara ca 25-30cm, med ett puffskydd halvvägs emellan. Placera micen så att den har membranet i höjd med näsan och lutar svagt neråt så att den är riktad mot munnen. Luftströmmen går svagt neråt, så på detta sätt, minskar du risken för puffar och onödigt kraftiga sibilanser ("s-ljud"). Spela alltid in med 24-bits upplösning, så behöver du inte vara så jättenoga med inspelningsvolymen, men försök alltid se till att den ligger någorlunda högt ändå. På mixern ska Peak-LED:en flämta till om du tar i ordentligt - och du ställer in Gain på kanalen för att reglera förstärkningen i det viktiga första ledet i kedjan. Sedan får du se till att utvolymen från mixern blir lagom så att ljudkortet får en bra signal in.

När det låter bra utan effekter, eq, kompressor etc, så är du färdig med grundmaterialet och kan börja leka med pluggar och lära dig hur allt fungerar, men börja inte med det i förtid, utan lär dig först göra en ren och enkel inspelning som låter bra utan kosmetika. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jaja.. men det har jag fixat nu och ja sitter nu mitt i natten.. och vill ej börja sjunga o skrika elr iaf rappa högljudigt så alla andra vaknar, men testat lite inspelning på normal volym o dt verka bra men ja skulle helst också vilja ha tips vilka inställningar ja ska ha på mixern till kanal 1, alltså mikrofonen kanalen.. så om ni kunnde hjälpa.. precis filmat också så ni kan se hur dt ser ut om ni kan hitta nåt fel om dt e rummets storlek elr om dt e så att dt kan dyka upp lite eko i rummet elr nåt, som sagt är ej proffs och behöver er hjälp.. lägger upp videon imon.. Tack för tipset föresten.. god natt 🙂

TIPSA MER 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...