Jump to content
Annons

vilken synth ska jag ha?


spacefriend (oregistrerad)

Recommended Posts

spacefriend (oregistrerad)

tänkte köpa mig en synth. ska väl mest användas för sköna pads och atmosfäriska ljud.

har tröttnat på vsti-synthar, vill ha något mer hands-on. och pga utrymmesbrist vill jag

gärna ha en rätt liten, det räcker med typ 3 oktaver.

dom två jag har kollat på är access virus ti polar och nord modular g2.

det lilla jag kunnat lyssna på webben så vinner virusen.

(och den vinner på utseendesidan oxå!)

men jag har inte haft nån chans att provköra någon utav dom då min lokala musikhandlare

inte har någon utav dessa hemma, och jag har inte tid att åka iväg och prova i nån annan stad.

vilken skulle ni rekommendera utav dessa? eller finns det någon annan bättre för mitt syfte?

jag har tidigare ägt en korg ms2000 som jag i ett svagt ögonblick sålde. så jag har iaf provat

analogsynthar och vet lite vad det innebär. tycker om att kunna exprimentera med ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du är medveten om att Nord Modular-konceptet är en helt annan värld av möjligheter än Virus (och alla andra "vanliga" synthar), va? Så om du gillar att experimentera med ljud är den nog klockren...

Ett par exempel på andra småsynthar är Alesis Micron och Waldorf microQ, fast den senare får du i så fall försöka hitta begagnad.

Begagnat kan iofs vara ett bra alternativ, då kan du ju även kolla in Virus Indigo och gamla Nord Modular.

Link to comment
Dela på andra sajter

spacefriend (oregistrerad)

aha så modularen är den mest avancerade utav dom två? tack, det visste jag inte. hehe. har som sagt inte testat någon

utav dom. bara försökt läsa på nätet... och den var den som jag hittade absolut mest användar-patcher till.

en alesis micron har jag faktiskt ägt. och visst jag tyckte om ljudet i den, men den var lite för simpel, eller så var det jag som

inte satte mig in i den tillräckligt. men den hade väl för lite rattar helt enkelt. hähä. waldorf microq ska jag kolla upp!

tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nord Modular är ju en modulär synth, där du alltså från grunden kan bygga upp i stort sett vilken monstersynth som helst.

-Vill du ha en synth med 43 oscillatorer och 4 olika filter så kan du göra det, och vill du ha en synth med 1 oscillator och 21 filter och en step-sequncer så kan du göra det. "Vanliga" synthar är ju fixerade vid en grundkonfiguration som oftast innebär tat man har 2-4 oscillatorer och 1-2 filter.

För detta byggande använder man en dator-editor, och den finns det en demoversion av som man ska kunna ladda ned och testa även utan själva synthen.

Den är alltså garanterat grym om man gillar sånt. Jag vet däremot att jag bara skulle fastna i att göra konstiga oanvändbara ljud, så det är inget för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

spacefriend (oregistrerad)

ja det är väl faran med att ha en "för" avancerad synth. att man fastnar i ljudskapandet.

iofs kan väl det vara ett trevligt ställe att vara på också... men man vill ju hinna göra låtar.

inga intryck utav virus ti?

jag vill som sagt gärna ha en avancerad synth, men gärna med sköna presets som man kan utgå och börja

skruva med. och tyngdpunkten ligger som sagt på mjuka pads och atmosfäriska ljud.

thanks igen marwin!

Redigerat av spacefriend
Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är väl faran med att ha en "för" avancerad synth. att man fastnar i ljudskapandet.

iofs kan väl det vara ett trevligt ställe att vara på också... men man vill ju hinna göra låtar.

inga intryck utav virus ti?

jag vill som sagt gärna ha en avancerad synth, men gärna med sköna presets som man kan utgå och börja

skruva med. och tyngdpunkten ligger som sagt på mjuka pads och atmosfäriska ljud.

thanks igen marwin!

Tror en Virus är mer hands-on än en modular om du vill börja skruva. Det finns helt enkelt lite fler rattar och knappar att bråka med utan att behöva använda menyknappar. Nu ska jag inte säga att modularen är osmidig, men den kanske inte är lika snabbrattad. Vad gäller presets så tycker jag att modularen har en hel del bra grejjer och ett intressant feature är att varje ljud (egentligen synt om man ska se det så) har ett antal variationer. Att bygga egna syntar (även med inbyggda sequencers, vocoders eller bara göra synten till en effekt i din slinga) gör man med hjälp av datorn och det är mycket enkelt, och roligt! Fördelen med att kunna bygga eget på detta vis är att du t.ex. kan skapa pads som förändrar sin klang på väldigt många olika sätt, med ett enda tangenttryck. Jag tror att om du gillar att skruva loss och göra skumma ljud så kan modularen vara något som du kommer ha nytta och nöje av längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

spacefriend (oregistrerad)

ja det som lockar med virusen är ju just det att det är fler rattar, vilket kanske gör det lite enklare och snabbare att ratta till ljuden.

för ska jag in i datorn och ändra där så kan man ju nästan likaväl köra vst-instrument (reaktor eller nåt).

och så är virusen, i mitt tycke, mycket snyggare! men modularen är bra ju mycket billigare...

ah denna beslutsångest!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
ja det är väl faran med att ha en "för" avancerad synth. att man fastnar i ljudskapandet.

iofs kan väl det vara ett trevligt ställe att vara på också... men man vill ju hinna göra låtar.

inga intryck utav virus ti?

jag vill som sagt gärna ha en avancerad synth, men gärna med sköna presets som man kan utgå och börja

skruva med. och tyngdpunkten ligger som sagt på mjuka pads och atmosfäriska ljud.

thanks igen marwin!

Vill du ha pads osv ska du definitivt ta dig en titt på Virus.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...