Jump to content
Annons

Delningsfilter i Cubase SX

Recommended Posts

AndersSvensson (oregistrerad)
Postat

Jag har länge försökt komma på hur man delar en signal itu i Cubase, t.ex. cuttar vid 300 hz, så man kan processa basen för sig och resten för sig med valfri kompressor. Detta går ju till exempel i ett så mycket enklare program som Reason (med hjälp av stereo imagern). Hur ska man gå tillväga i Cubase SX (kör 2:an)?

Annons
Postat
  AndersSvensson sa:
Jag har länge försökt komma på hur man delar en signal itu i Cubase, t.ex. cuttar vid 300 hz, så man kan processa basen för sig och resten för sig med valfri kompressor. Detta går ju till exempel i ett så mycket enklare program som Reason (med hjälp av stereo imagern). Hur ska man gå tillväga i Cubase SX (kör 2:an)?

En multibandskompressor är väl ganska bra för ändamålet?

Postat (redigerat)
  osiris sa:
En multibandskompressor är väl ganska bra för ändamålet?

Jo.. visst 🙂 Det är en "egen" multibandskompressor jag vill göra av valfria kompressorer. Visst har jag mycket användning av vissa multibandskompressorer med sina egna filterdelningar, men den stora möjligheten att göra detta själv vore ju grymt 🙂

Redigerat av AndersSvensson
Postat

Duplicera spåret. På det ena spåret skär du sedan med ett lågpassfilter vid en viss frekvens (300 Hz till exempel). På det andra spåret skär du med ett högpassfilter vid samma frekvens.

Postat
  joachime sa:
Duplicera spåret. På det ena spåret skär du sedan med ett lågpassfilter vid en viss frekvens (300 Hz till exempel). På det andra spåret skär du med ett högpassfilter vid samma frekvens.

Jo, det har jag prövat, och det hörs att signalerna är åtsärade, iaf när jag gör detta med Waves parametriska EQ. Jag tycker det borde finnas någon plugg som likt vissa kompressorer med side chain kan sända vidare en signal som tas emot på en annan kanal? I detta fall skulle det vara en plugg som delar signalen där ena delen blir kvar och den andra delen sänds vidare.

Hur görs det när det ska delas för att skickas till subbas? Är det manuellt gjort på (typ Waves parametriska EQ två kanaler, lågpass på ena och högpass på andra)? Det hörs ju att det är delat om man sätter ihop signalerna igen..

Postat

Det kan vara så att den Eq du använder introducerar hörbara fasfel i de frekvenser som skärs. Testa att skära med in "linear phase" Eq. Du kan också testa att ändra brantheten på filtret.

Postat

Eller välj ingen output på den kanalen och skicka två sendar till varsin buss där en eq skär före kompressorn.. (typ som att dubblera ett track men nu kan du lägga inserts på bara ett spår och skicka dessa till kompressorbussen(pre/postfader).

• 1 månad senare...
Tool (oregistrerad)
Postat

Mycket enklare än så kan det ju knappast bli nej. =)

Tool (oregistrerad)
Postat

Hmm är inte säker så rätta mig gärna nån om jag har fel, men Waves C1 Sidechain kompressor har väl även funktionen att dela registret? Om det sedan går att skickas vidare var för sig till 2 bussar har jag ingen aning om.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.