Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

På alla mina låtar har jag kört med Waves S1-imager för att få fram ett större sound stereo sound. I mina Lurar, och i min dator så låter allt kanon!

Problemet är att jag just nu kör bakrunderna "live" från en Minidisc in på ett Digtalt Yamaha Mixerbord. Md:n är inkopplad på ett Stereospår och det är nu det blir fel. Ljudbilden ut i PA:t stämmer inte alls med hur jag har mixat det, och jag blir inte klok på vad felet är. Det mystiska är att vi hade samma problem på ett annat Yamaha bord några månader tidigare och då löste vi det genom att dra ut en sladd och bara körde mono. Då lät det helt plötsligt rätt. Så frågan är vad som är galet egentligen?

Är "Stereokanalerna" programerade till att skicka signalen på nåt annorlunda vis, vilket gör att stereokanalen "tar ut" stereobreddaren?. Jag sitter och kollar mina mixningar nu, och när jag stänger av Waves S1-imager (som ligger på mastern) så låter det precis som det gör i PA:t! dvs helt galet, syntar och sånt faller låååångt bak i mixen och reverben tappar all luftighet.

Någon som vet?

Annons
Postat

Du har precis upptäckt att stereobreddare är ett elände. Det är en specialeffekt som bara fungerar om den används som sådan. Kör du den på alla dina mixar så blir det bara fel. Mixa i stället genom att lägga instrumententen på sin plats i ljudbilden. Reverb kan du om du vill lägga dubbelt, till exempel lite kortare tid på ena sidan, lite längre på andra.

I PA är det extra viktigt att fundera igenom stereobilden. De flesta som lyssnar hör ingen stereo, de är helt enkelt mycket närmare den ena högtalaren. Lägger du då en stereobreddare på signalen så är det enda du uppnår att det låter sämre i bägge kanalerna, någon stereoeffekt uppstår inte. Grundregeln i PA är nog att det är bättre att mixa mono, med samma signal i alla högtalarna. Beroende på lokalen kan det vara intressant att bredda lite. Skulle jag själv göra en steremix för uppspelning i PA skulle jag nog lägga allt viktigt precis i mitten. Sen vissa effekter eller så helt höger och helt vänster. In i PA-t på två kanaler, till en började med PAN i mitten på bägge (mono alltså). Beroende på lokalen går det då att sprida ljudet med PAN, rattarna åt var sitt håll.

Nå, inte sånt jag vanligen ägnar mig åt

Gunnar

• 2 veckor senare...
Postat

Stereobreddare introducerar fasfel. Med kraftigare breddning så blir fasfelen större - och det gör att man kan få uttsläckningar av vissa frekvenser och förstärkning av andra. Kort sagt, så är det ett elände med sådant.

Steroebreddare kan man använda på enskilda instrument ibland för att skapa en speciell effekt, men att köra det på alla låtar alltid, blir aldrig annat än fel. 🥰

Att det låter olika i lurar och i högtalare, beror på att när du mixar med lurar, så blir stereoupplevelsen mycket starkare än i högtalare, där man ju hör lite av fel kanalerna i vardera öra (förutom självklart den rätta kanalen också), medan hörlurarna enbart skickar höger till höger öra och vänster till vänster öra. Därför kommer du automatiskt att vara fegare med panorering om du kör med lurar. Gör alltså alltid slutmixen i ordentliga monitorer i stället, så kan du lita mer på stereobilden - och sluta genast att överanvända stereobreddningen... 😉 Det låter kanske "häftigare" när man precis har upptäckt att sådana effekter finns, men det är väldigt tröttsamt i längden...

Postat

Stereobreddare är skitbra på synthljud som ska genom dist eller bitreducerare efter - eftersom disten då kommer ta lite olika på varje sida så kan det få en naturlig och vacker stereobredd. Dessutom kan man dista flera gånger och ha stereobreddare mellan varje för att riktigt förstöra ljudet (på ett positivt sätt). Funkar gissningsvis på elgitarr också, men där är det nog snyggare att ta två olika tagningar.

I övrigt är stereobreddare svårt, ska man använda det så får man vara försiktig eftersom det mest leder till att man inte hör "var" ljudet befinner sig, särskilt om man breddar i basen. M a o - använd bara som en krydda, aldrig i de lägre registrerna, och helst tidigt i kedjan. 😉

musik (oregistrerad)
Postat

Stereo Expander is the shit!

😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.