Jump to content
Annons

Gammal dator - vilket OS?


android

Recommended Posts

Jag har en gammal dator 866MHz med 256MB ram (ska köpa mer)... Kör win98 och Sonar2.

Borde jag byta till 2000 eller XP, eller tar de nyare OSen så mycket mer resurser att jag kommer att förlora på det? Om jag bör byta, vilket är då bäst för mig och min burk?

Har funderat på det här ganska länge, men det har aktualiserats nu i och med att jag ska köpa nytt ljudkort. Väljer i nuläget mellan ESI Juli@ och EMU 0404, och EMU-kortet kräver att jag uppgraderar OSet...

Om jag byter OS kan jag även uppgradera till Sonar 3, men det kanske inte heller är bra...??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med risk för att låta som en viktigpetter så vill jag föreslå att du skaffar en ny dator... Den du har är ju 4 år gammal. Byt till en i dagsläget standardmaskin och skillnaden kommer att vara som dag å natt. Kör på XP. Lite egensinnigt OS, men jättestabilt.

Sorry... Se det mer som min erfarenhet än ett råd. Givetvis hänger allt på vad du ska ha ut av datorn 😆

Annars är VacUm's tips bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Installera XP, leta upp nån guide om hur man optimerar XP för att gå bra. Sen är det bara att tuta och köra. Krävs några veckors användning innan man börjar känna på riktigt om datorn går för segt osv, då är det bara att testa nåt annat OS.

Körde XP på en 110Mhz dator, med inte mycket minne alls, en gång. Det funkade helt ok för quake 1 servers och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Windows Millenium. Jag använder ingenting annat på samtliga maskiner, och tro mig, jag har testat alla OS. 2k är det sämsta skit jag varit på någon gång, med XP Pro på god andra plats. Stabilt, javisst, men när det kraschar så kraschar det för gott. XP Home levde här ett tag, men fick stryka på foten för Millenium. Med tanke på din maskins prestanda så hade jag uteslutit "nätverksoperativen" 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Windows Millenium. Jag använder ingenting annat på samtliga maskiner, och tro mig, jag har testat alla OS. 2k är det sämsta skit jag varit på någon gång, med XP Pro på god andra plats. Stabilt, javisst, men när det kraschar så kraschar det för gott. XP Home levde här ett tag, men fick stryka på foten för Millenium. Med tanke på din maskins prestanda så hade jag uteslutit "nätverksoperativen" 😆

Skumt. Mitt win2k hänger sig nästan aldrig, och denna burken står på 24/7. Däremot körde jag millenium ett litet tag o fick ingen ordning på nånting. Rekommenderar Win98SE framför Millenium utan att blinka (men egentligen inget av dom, det blir ju lite pest eller kolera-grejjen).

Obs, ska man köra win2k så MÅSTE man köra windowsupdate ett par ggr. Utan det är Win2k helt värdelöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Windows Millenium. Jag använder ingenting annat på samtliga maskiner, och tro mig, jag har testat alla OS. 2k är det sämsta skit jag varit på någon gång, med XP Pro på god andra plats. Stabilt, javisst, men när det kraschar så kraschar det för gott. XP Home levde här ett tag, men fick stryka på foten för Millenium. Med tanke på din maskins prestanda så hade jag uteslutit "nätverksoperativen" 😆

Låter som om vi har ett till fall av SBS (skit bakom spakarna). Lyckas du få problem med XP så är du duktig på det iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att låta som en viktigpetter så vill jag föreslå att du skaffar en ny dator... Den du har är ju 4 år gammal. Byt till en i dagsläget standardmaskin och skillnaden kommer att vara som dag å natt. Kör på XP. Lite egensinnigt OS, men jättestabilt.

Sorry... Se det mer som min erfarenhet än ett råd. Givetvis hänger allt på vad du ska ha ut av datorn 😆

Jo, det vore ju förstås bra, men det finns många andra saker jag hellre gör med de pengarna... 😆

Och som det är nu så funkar det rätt så bra att göra musik med den här burken. Jag har "riktiga" 😆 synthar, så jag använder i stort sett aldrig VSTi/DXi. Och datorn räcker faktiskt till att köra såpass mycket effektpluggar att det är acceptabelt...om än ej optimalt.

Så att byta dator är inte aktuellt riktigt än iallafall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte orkat läsa vad andra har skrivit men jag föreslår att du installerar Windows XP och optimerar det (www.musicxp.net eller vad adressen är??) det blir då, till utseendet precis som Windows 2000, men alla buggar från det är borta

+ att XP är mer optimerat för media

alla har säkert olika uppfattningar om vad för OS du ska välja men det är mitt förslag 🙂

Till er som inte tror datorn går så tror jag defenitivt den kan funka! satt på en 650mhzare tills för ½ år sedan, och anledning till att jag bytter var för att jag använde väldigt mycke VSTi's vilket kräver med cpu än audio (men det väl alla 🙂)

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla råd!!

Så det verkar alltså som att jag borde våga uppgradera... Inget man ser fram emot direkt, men borde väl iofs hur som helst ha gjort en ombootning med tanke på att det var ganska så länge sedan sist...

Så då måste jag bara bestämma mig för vilket OS jag ska testa först. Men det är ju som unbornichen skrev, bara att byta om man märker att det inte går så bra...

Hmmm... En relaterad fundering när jag ändå har er uppmärksamhet... 🙂

På E-MUs hemsida står det att 0404-kortet kräver en PCI 2.1-kortplats... Är det nån sån därn "nymodighet", eller kan mitt gamla tröskverk möjligen ha en sån? Har ett Abit BX133 moderkort om det nu säger nån nåt...? Sitter just och kikar i manualen, men hittar inget om det.

Tack igen för all kunskap som ni sprider omkring er... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... En relaterad fundering när jag ändå har er uppmärksamhet... 🙂

På E-MUs hemsida står det att 0404-kortet kräver en PCI 2.1-kortplats... Är det nån sån därn "nymodighet", eller kan mitt gamla tröskverk möjligen ha en sån? Har ett Abit BX133 moderkort om det nu säger nån nåt...? Sitter just och kikar i manualen, men hittar inget om det.

Det skall nog inte vara några problem den "nya" standarden som kommer inom kort heter PCI express, har dock aldrig hört "PCI 2.1" men maila och fråga om du är osäker, men jag är ytterst tveksam att det inte skulle gå!

En annan sak om OS, om du använder datorn till mer än musik är ju 2 st OS att rekomendera, vet inte hur mycket plats du har på HDDn men jag hade 20 gb på min gamla och jag fick gott och väl plats med 2xXP!

alltså 1 XP för musik och 1 XP för allt annat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... En relaterad fundering när jag ändå har er uppmärksamhet... 🙂

På E-MUs hemsida står det att 0404-kortet kräver en PCI 2.1-kortplats... Är det nån sån därn "nymodighet", eller kan mitt gamla tröskverk möjligen ha en sån? Har ett Abit BX133 moderkort om det nu säger nån nåt...? Sitter just och kikar i manualen, men hittar inget om det.

Det skall nog inte vara några problem den "nya" standarden som kommer inom kort heter PCI express, har dock aldrig hört "PCI 2.1" men maila och fråga om du är osäker, men jag är ytterst tveksam att det inte skulle gå!

Ok, det låter lovande... Måste bara försöka bestämma mig vilket av korten som verkar bäst då...

En annan sak om OS, om du använder datorn till mer än musik är ju 2 st OS att rekomendera, vet inte hur mycket plats du har på HDDn men jag hade 20 gb på min gamla och jag fick gott och väl plats med 2xXP!

alltså 1 XP för musik och 1 XP för allt annat!

Jo, jag har hört folk prata om det och det verkar ju va en smart idé... 🙂

Få väl iofs troligen möblera om lite i partitionerna då för min systemdisk är på 8Gb och i nuläget uppdelad i 2st 4GB partitioner. Undrar om 8 gig räcker till 2st OS...?

Annars har jag en andradisk som jag delat upp i 3 partitioner; den första på 2GB innehåller swap-filen och diverse tmp-mappar; den andra är på 18GB och där har jag lite allt möjligt; och den tredje som också är på 18GB har jag audio-filerna från Sonar på.

Har du nåt förslag på hur jag skulle kunna fixa till det på bästa sätt om jag vill ha in två OS samtidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Windows Millenium. Jag använder ingenting annat på samtliga maskiner, och tro mig, jag har testat alla OS. 2k är det sämsta skit jag varit på någon gång, med XP Pro på god andra plats. Stabilt, javisst, men när det kraschar så kraschar det för gott. XP Home levde här ett tag, men fick stryka på foten för Millenium. Med tanke på din maskins prestanda så hade jag uteslutit "nätverksoperativen" 🙂

Låter som om vi har ett till fall av SBS (skit bakom spakarna). Lyckas du få problem med XP så är du duktig på det iaf.

Är väl inte riktigt meningen att vi ska kasta skit på varandra på det här forumet, eller hur? Finns säkert andra instanser för sådant. XP havererade vid installation av mjukvara (alla versioner av Pro jag testade gjorde det), oavsett vilket kompatibilitetsläge jag än valde. Men under de 4 år jag använt Millenium har jag inte haft något bekymmer, än mindre en krasch. Så ditt uttalande om SBS tolkar jag enbart som SUM (skit ur munnen). En ursäkt är kanske på sin plats? 🙂

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Windows Millenium. Jag använder ingenting annat på samtliga maskiner, och tro mig, jag har testat alla OS. 2k är det sämsta skit jag varit på någon gång, med XP Pro på god andra plats. Stabilt, javisst, men när det kraschar så kraschar det för gott. XP Home levde här ett tag, men fick stryka på foten för Millenium. Med tanke på din maskins prestanda så hade jag uteslutit "nätverksoperativen" 😄

Låter som om vi har ett till fall av SBS (skit bakom spakarna). Lyckas du få problem med XP så är du duktig på det iaf.

Är väl inte riktigt meningen att vi ska kasta skit på varandra på det här forumet, eller hur? Finns säkert andra instanser för sådant. XP havererade vid installation av mjukvara (alla versioner av Pro jag testade gjorde det), oavsett vilket kompatibilitetsläge jag än valde. Men under de 4 år jag använt Millenium har jag inte haft något bekymmer, än mindre en krasch. Så ditt uttalande om SBS tolkar jag enbart som SUM (skit ur munnen). En ursäkt är kanske på sin plats? 😉

Ber om ursäkt.

Jag var glad och skämtsam men det uppfattas ju inte alltid som man menar, på nätet.

Tyckte det var lite att ta i när du skrev "2k är det sämsta skit jag varit på någon gång, med XP Pro på god andra plats" om de två mest använda OS i hela världen (antar jag).

Jag var/är själv win ME älskare och fick det alltid att gå perfekt medans alla andra hela tiden klagade på det, men XP är ju tusen gånger vassare och det finns ingen anledning att köra ME för honom. Uttryckte mig dåligt eftersom du tog illa upp, ursäkta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa Windows Millenium. Jag använder ingenting annat på samtliga maskiner, och tro mig, jag har testat alla OS. 2k är det sämsta skit jag varit på någon gång, med XP Pro på god andra plats. Stabilt, javisst, men när det kraschar så kraschar det för gott. XP Home levde här ett tag, men fick stryka på foten för Millenium. Med tanke på din maskins prestanda så hade jag uteslutit "nätverksoperativen" 🙂

Låter som om vi har ett till fall av SBS (skit bakom spakarna). Lyckas du få problem med XP så är du duktig på det iaf.

Är väl inte riktigt meningen att vi ska kasta skit på varandra på det här forumet, eller hur? Finns säkert andra instanser för sådant. XP havererade vid installation av mjukvara (alla versioner av Pro jag testade gjorde det), oavsett vilket kompatibilitetsläge jag än valde. Men under de 4 år jag använt Millenium har jag inte haft något bekymmer, än mindre en krasch. Så ditt uttalande om SBS tolkar jag enbart som SUM (skit ur munnen). En ursäkt är kanske på sin plats? 😉

Ber om ursäkt.

Jag var glad och skämtsam men det uppfattas ju inte alltid som man menar, på nätet.

Tyckte det var lite att ta i när du skrev "2k är det sämsta skit jag varit på någon gång, med XP Pro på god andra plats" om de två mest använda OS i hela världen (antar jag).

Jag var/är själv win ME älskare och fick det alltid att gå perfekt medans alla andra hela tiden klagade på det, men XP är ju tusen gånger vassare och det finns ingen anledning att köra ME för honom. Uttryckte mig dåligt eftersom du tog illa upp, ursäkta.

Ursäkten mottagen (med glatt hjärta), och har jag nu missuppfattat ditt inlägg så ber jag om ursäkt för det. "No hard feelings at all". 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm... En relaterad fundering när jag ändå har er uppmärksamhet... 😄

På E-MUs hemsida står det att 0404-kortet kräver en PCI 2.1-kortplats... Är det nån sån därn "nymodighet", eller kan mitt gamla tröskverk möjligen ha en sån? Har ett Abit BX133 moderkort om det nu säger nån nåt...? Sitter just och kikar i manualen, men hittar inget om det.

Det skall nog inte vara några problem den "nya" standarden som kommer inom kort heter PCI express, har dock aldrig hört "PCI 2.1" men maila och fråga om du är osäker, men jag är ytterst tveksam att det inte skulle gå!

Ok, det låter lovande... Måste bara försöka bestämma mig vilket av korten som verkar bäst då...

En annan sak om OS, om du använder datorn till mer än musik är ju 2 st OS att rekomendera, vet inte hur mycket plats du har på HDDn men jag hade 20 gb på min gamla och jag fick gott och väl plats med 2xXP!

alltså 1 XP för musik och 1 XP för allt annat!

Jo, jag har hört folk prata om det och det verkar ju va en smart idé... 🙂

Få väl iofs troligen möblera om lite i partitionerna då för min systemdisk är på 8Gb och i nuläget uppdelad i 2st 4GB partitioner. Undrar om 8 gig räcker till 2st OS...?

Annars har jag en andradisk som jag delat upp i 3 partitioner; den första på 2GB innehåller swap-filen och diverse tmp-mappar; den andra är på 18GB och där har jag lite allt möjligt; och den tredje som också är på 18GB har jag audio-filerna från Sonar på.

Har du nåt förslag på hur jag skulle kunna fixa till det på bästa sätt om jag vill ha in två OS samtidigt?

Installera om XP från scratch - snarare än uppgradera! Annars kommer det ligga kvar en massa junk i botten å störa. Och passa då på att partionera om disken till EN enda stor partition. Många små partitioner hör till gamla DOS-tiden, och är något du kommer att ångra när utrymmet börjar tryta per partition. Om du vill optimera ljudinspelning så köp 2 st diskar istället för att splitta upp i partitioner.

Sen hade jag hellre kört olika profiler i samma XP-installation än två olika installationer (som diskuterats här). Men allra helst väljer jag att ha så pass bra koll på min installation och profil att jag kan köra en och samma (se nämna tråd).

Och du lär väl känna dig som DiLeva... "vem ska jag tro på, tro på, tro på?" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har hört folk prata om det och det verkar ju va en smart idé... 😉

Få väl iofs troligen möblera om lite i partitionerna då för min systemdisk är på 8Gb och i nuläget uppdelad i 2st 4GB partitioner. Undrar om 8 gig räcker till 2st OS...?

Annars har jag en andradisk som jag delat upp i 3 partitioner; den första på 2GB innehåller swap-filen och diverse tmp-mappar; den andra är på 18GB och där har jag lite allt möjligt; och den tredje som också är på 18GB har jag audio-filerna från Sonar på.

Har du nåt förslag på hur jag skulle kunna fixa till det på bästa sätt om jag vill ha in två OS samtidigt?

jag hade musik XP partitionen på ~ 1,5gb och den andra XP partitionen på 2, men då hade jag en gemensam "program" partition för de båda som låg på ~5-8 gb o sen resten musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, tack igen!!

Mycket att tugga i sig här... 😄

Det låter som att jag kommer att testa med en XP installering, och ev fixa två profiler om det behövs.

Det blir inte så mycket annat än musik, bildredigering och surfning på datorn eftersom jag inte har några spel i datorn (har en Gamecube för sånt), så förhoppningsvis borde det kunna funka ändå...

(Jo, och jag hade ju tänkt att installera från scratch. Bara lite språksvårigheter... 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...