Jump to content
Annons

ljud ur optiskutgång


HeMeleNoLilo (oregistrerad)

Recommended Posts

HeMeleNoLilo (oregistrerad)

Jag försöker nu få ut 5.1 ljud ur mitt Maya 44 ljudkort, när jag spelar upp musik tidigare har jag använt vanlig tele, men nu behövs ju digital överföring = optisk eller spdif. Men som ni ser på bilden nedan så kan jag välja 6ch Wave eller 2ch spdif. Jag fattar ingenting, dessutom så har jag aldrig skåtat något ljud ur spdif utgången. Någon som förstår mig?

http://eatliver.com/upload/viewer.php?id=cqs1170786374m.JPG[/img]

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte Maya någon egen "Speaker settings" eller liknande, brukar vara där man styr utgångar.. 😕

ungefär Start->Program-> MAya 44 -> Maya speaker settings bl abla bla nånting..

Kolla gärna de och att kortet är inställt på 5.1 då borde fler saker dyka upp i windows dialogen. om du ens behöver göra något där sen..

**/Edit inaktivera gärna AC97 om det inte används./**

Redigerat av Lexor
Link to comment
Dela på andra sajter

"Optisk eller spdif"...?

S/Pdif är stereoöverföring och finns med både optiskt och elektriskt interface, så förmodligen har du en helt vanlig S/Pdif utgång med 2 kanaler, vare sig det är på en optisk TOSlink-kontakt eller på en elektrisk RCA-kontakt...

6ch wave innebär antagligen att du måste köra med de analoga utgångarna för att få ut fler kanaler...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Optisk eller spdif"...?

S/Pdif är stereoöverföring och finns med både optiskt och elektriskt interface, så förmodligen har du en helt vanlig S/Pdif utgång med 2 kanaler, vare sig det är på en optisk TOSlink-kontakt eller på en elektrisk RCA-kontakt...

6ch wave innebär antagligen att du måste köra med de analoga utgångarna för att få ut fler kanaler...

Spdif kan iofs överföra ljud som är komprimerat som ex dolby digital i surround...Vad är det för musik du försöker få ut i 5.1??

Link to comment
Dela på andra sajter

"Optisk eller spdif"...?

S/Pdif är stereoöverföring och finns med både optiskt och elektriskt interface, så förmodligen har du en helt vanlig S/Pdif utgång med 2 kanaler, vare sig det är på en optisk TOSlink-kontakt eller på en elektrisk RCA-kontakt...

6ch wave innebär antagligen att du måste köra med de analoga utgångarna för att få ut fler kanaler...

Spdif kan iofs överföra ljud som är komprimerat som ex dolby digital i surround...Vad är det för musik du försöker få ut i 5.1??

Då kallas det inte längre S/Pdif, utan något annat. S/Pdif är alltid 2 kanaler.

...och "2ch SPDIF-OUT", som det står i bilden, talar nog också sitt tydliga språk i detta fallet... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

HeMeleNoLilo (oregistrerad)
"Optisk eller spdif"...?

S/Pdif är stereoöverföring och finns med både optiskt och elektriskt interface, så förmodligen har du en helt vanlig S/Pdif utgång med 2 kanaler, vare sig det är på en optisk TOSlink-kontakt eller på en elektrisk RCA-kontakt...

6ch wave innebär antagligen att du måste köra med de analoga utgångarna för att få ut fler kanaler...

Spdif kan iofs överföra ljud som är komprimerat som ex dolby digital i surround...Vad är det för musik du försöker få ut i 5.1??

Vill bland annat kunna spela Beatles senaste platta som är utgiven i 5.1. Men i och med att jag har en optisk utgång så måste ju jag på något sätt kunna få ujt digitalt 5.1, samt dolby digital? kanske behöver uppdatera mjukvaruprogrammet...hittade nämnligen inte ens någon programgrupp på startmenyn..

Link to comment
Dela på andra sajter

"Optisk eller spdif"...?

S/Pdif är stereoöverföring och finns med både optiskt och elektriskt interface, så förmodligen har du en helt vanlig S/Pdif utgång med 2 kanaler, vare sig det är på en optisk TOSlink-kontakt eller på en elektrisk RCA-kontakt...

6ch wave innebär antagligen att du måste köra med de analoga utgångarna för att få ut fler kanaler...

Spdif kan iofs överföra ljud som är komprimerat som ex dolby digital i surround...Vad är det för musik du försöker få ut i 5.1??

Vill bland annat kunna spela Beatles senaste platta som är utgiven i 5.1. Men i och med att jag har en optisk utgång så måste ju jag på något sätt kunna få ujt digitalt 5.1, samt dolby digital? kanske behöver uppdatera mjukvaruprogrammet...hittade nämnligen inte ens någon programgrupp på startmenyn..

Du får nog skicka en fråga till ljudkortstillverkaren - för enligt det man ser på bilden, så är det bara stereo ut på den digatala - och det kan ligga i hårdvaran, om du har otur - och i så fall måste du köra med de analoga utgångarna i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

du kommer inte kunna köra 5.1 med det där ljudkortet på något annat sätt än om du spelar in i 5.1 och kör en högtalare per utgång så att säga.

kortet i sig har inte stöd för 5.1 uppspelning. Bästa är att ba sätta skivan i nån dvd spelare som har surround inkopplat.

Link to comment
Dela på andra sajter

HeMeleNoLilo (oregistrerad)
du kommer inte kunna köra 5.1 med det där ljudkortet på något annat sätt än om du spelar in i 5.1 och kör en högtalare per utgång så att säga.

kortet i sig har inte stöd för 5.1 uppspelning. Bästa är att ba sätta skivan i nån dvd spelare som har surround inkopplat.

tråkigt svar, men tack ändå, måste klura lite och maila audiotrack. Verkligheten är grym ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...