Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har själv ett ljudkort som jag e mycket nöjd med (Edirol FA-66 24bit/192khz).

Har en polare som e på jakt efter ett liknande och hittade då ett billigare alternativ - Edirol UA-25 24bit/96khz.

Vad som skiljer korten åt är att på FA-66 är det firewire och 192Khz. På UA-25 är det Usb & 96khz.

Men eftersom jag e osäker på vad som egentligen gör FA-66 bättre, så kan jag inte motivera (Förrutom att Firewire är Snabbare än USB, men har det egentligen någon betydelse??). Därför dessa frågorna:

Vad står egentligen 24bit för? en vanlig mp3:a har ju en bitrate på runt 192 kbit vilket borde vara grymt mycket mer (vilket det garanterat inte är). Så vad står det för egentligen?

Och sen Hz, i normala fall jobbar man ju på sin höjd upp till 48khz, så varför är det så kraftigt överdoserat på den biten på ljudkorten i såna fall? 192khz är ju sanlöst mycket större? Men även här finns det säkert nån logisk förklaring.

Tack på förhand!

Redigerat av Ponderosa
Annons
Elof (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Angående kHz så är det ytterst få som jobbar i 192 eller 176,4, på billiga ljudkort som dessa så är det mer en försäljningssiffra och det kommer sannolikt inte låta bättre i 192kHz. Håll dig till 44,1 om du spelar in hemma och det ska ner på cd.

Bitdjup och kb per sekund är inte detsamma. Bitdjupet styr den digitala omvandlingens dynamik. 1 bit är 6.02 db om jag inte minns fel.

kbps är ett värde för hur mycket bandbredd en mp3 eller annan komprimerad fil kräver per sekund för att kunna spelas upp. Man kan mäta alla sorters filer och data som strömmas på det sättet.

Redigerat av Elof

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.